سرویس: اجتماعی 12:43 - یکشنبه 04 مهر 1395

آنچه خانواده باید بدان آگاه باشد؛

الزامات و بایسته های رشد و تعالی دانش آموزان

طرح و بیان غیر شعاری مباحث دینی و آموزه های اخلاقی و اسلامی از جمله وظایف ذاتی معلمان و خانواده در انتقال و ارائۀ آموزه های اسلامی انسانی و معارف دینی کاربردی به دور از شعارزدگی و ظاهر سازی به دانش اموزان است.

به گزارش اصفهان شرق/ مهدی نجفی، آغاز سال تحصیلی دانش آموزان در نوع خود یادآور وظایف و رسالت خطیر والدین ومعلمان زحمتکش در تربیت و هدایت دانش آموزان برای پیوند واقعی آموزش و پرورش است.

لذا  باید ارزش های تعلیم و تربیت و آسیب ها و ناهنجاری ها و ضد ارزش ها در بعد نرم افزار و سخت افزار را شناخت و به وظایف معلمان و والدین در این مقوله بیش از پیش واقف گردید.

فضای ذهنی دانش اموزان و خروج تدریجی از پیامدهای تکنولوژی غربی

در تبیین ضد ارزش های سخت افزاری باید به موج مخرب لوازم التحریر غربی که برآمده از فرهنگ و تمدن غیر ایرانی است اشاره نمود که در نوع خود به عنوان یک ضد ارزش مد نظر است.

هم چنین نفوذ مدرنیته غربی در اعماق زندگی مردم مقوله ای نرم افزاری در تخریب ارزش های جامعه به شمار می آید و یا ظهور تکنولوژی نوین ارتباطی در سخت افزارهایی از قبیل موبایل، تبلت می تواند یک تهدید محسوب شود لیکن ابعاد مخرب نرم افزارهای موجود در این تکنولوژی از قبیل بازی های رایانه ای و موبایلی  آنچنان  گسترده است که خود مشغولی، ذهن گرایی و افزایش افکار تخیلی و در نهایت دوری فرد از جامعه حقیقی را به همراه خواهد داشت.

از این رو رسالت نهاد خانواده و آموزش و پرورش برای تداوم مطلوب یادگیری دانش اموزان در مدرسه  باید در راستای خروج تدریجی فکر و ذهن دانش آموزان از این حیطه  های خطر ناک منحصر شود.

ترمیم گسست علم و جامعه در گرو نقش افرینی معلمان

هم چنین بر مبنای روایت حضرت علی (ع) که فرمود: «خیری نیست در دانشی که سود ندارد. »[1]؛ روش شناسی تدریس معلمان باید به گونه ای باشد که علم فی نفسه به عنوان ارزش محسوب نگردد بلکه فواید و منافع علم برای دانش اموزان مهم تلقی گردد و آثار و نتایج علم آموزی در نهایت به جامعه منتقل شود.

اینگونه است که نقش اجتماعی معلم در ترمیم گسست میان علم و جامعه از طریق روش شناسی تدریس در کلاس بسیار حیاتی به نظر می رسد.

حذف «شهید فهمیده»‌از کتاب درسی؛ ارمغان غرب گرایی سیاستگذاران آموزش و پرورش

نباید فراموش نمود غرب گرایی و زندگی تقلیدی غرب در لایه های عمیق جامعه جریان دارد لذا نقش تاریخی معلم و والدین باید به  نابودی شکل ظاهری زندگی غربی در ذهن دانش آموزان کمک نماید، البته سیاستگذاری آموزش و پرورش در نفی تقلید گرایی از مظاهر تمدن غربی در مقولۀ تعلیم و تربیت مقدم بر رسالت خطیر معلمان و والدین است، حال آنکه وزارت آموزش و پرورش در عمل با حذف درس پانزدهم کتاب ادبیات فارسی پایه ششم ابتدایی با عنوان «رهبرکوچک»( داستان شهید حسین فهمیده) در راستای تضعیف ارزش های ایرانی اسلامی و تقویت مظاهر تمدنی غرب و تولید دانش های غربی گام برداشته است.

لزوم تعمیق معارف دینی و اخلاقی در میان دانش آموزان

بدیهی است طرح و بیان غیر شعاری مباحث دینی و آموزه های اخلاقی و اسلامی از جمله وظایف ذاتی معلمان و خانواده در انتقال و ارائۀ آموزه های اسلامی انسانی و معارف دینی کاربردی به دور از شعارزدگی و ظاهر سازی  به دانش اموزان است.

لذا سطحی نگری به ویژه در مباحث دینی و اسلامی و مناسبت های ملی از جمله آسیب هایی است که پروسۀ آموزش و پرورش را با چالش های جدی مواجه ساخته است حال آنکه برای برون رفت از این نقیصه ، نقش آفرینی نهادهای دینی به ویژه حوزه های علمیه برای ارتقای تعامل و همکاری با وزارت آموزش و پرورش از طریق افزایش حضور و تعامل روحانیون و طلاب با دانش آموزان بسیار ضروری است زیرا حوزه، دین یک جامعه را تبیین می کند و مدارس نیز باید با ارزش های اسلامی و ایرانی آشنا گردند.

لذا معلمان با همراهی اساتید و طلاب حوزه های علمیه باید در تولید و توزیع چرخه معرفت ایرانی اسلامی و بازتولید ارزش های دینی و اخلاقی و معرفت های بومی اجتماعی  هر استان  در فضای مدارس آن استان اقدام نمایند در این میان نقش والدین در ترغیب فرزندانشان به تعامل با روحانیون مساجد محل نیز می تواند به عنوان مکمل تحقق این مهم مورد توجه قرار گیرد.

معلم محوری؛ مانع شکوفایی خلاقیت دانش آموزان

هم چنین باید دانست معلم محوری و وابستگی افراطی دانش اموزان به معلم از جمله معایب سیستم آموزشی کشور و مانع رشد و تعالی فرزندان این مرز و بوم  به شمار می آید زیرا وابستگی افراطی به معلم مانع ظهور خلاقیت دانش اموزان می شود حال آنکه محیط درسی مدارس باید به گونه ای باشد که دانش آموزان یک کلاس در صورت عدم حضور معلم در یک ساعت درسی، بتوانند خود روند چرخۀ تعلیم را با هم­گرایی و اصل خرد جمعی به پیش برند که نقش مدیران مدارس در این مسأله برای برنامه ریزی و شکوفایی خلاقیت روز افزون دانش آموزان غیر قابل انکار است.

در خاتمه باید گفت برخی از مسائل فوق نیازمند فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی است و ظهور برخی معلمان ایثارگر و فداکار به تنهایی برای تحقق این امور ناکافی است لیکن سیاستگذاری صحیح و مطلوب وزارت آموزش و پرورش و  تجمیع توانمندی های معلمان، والدین و دیگر نهادهای موثر، ارتقای تحول آموزشی و پرورشی و ابرقدرتی در حیطۀ تعلیم و تربیت را به همراه خواهد داشت.

منبع:

[1] غررالحکم، ح 10913؛ میزان الحکمة، ح 14007؛ نهج البلاغه، کتاب 31.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.