سرویس: اخبار شهرستان 14:59 - جمعه 02 مهر 1395

امام جمعه شهر محمدآباد:

امیرالمومنین (ع) نشان دادند که می توان سیاست پاک و الهی داشت

حجت الاسلام هاشمی گفت: امیرالمومنین نشان داد که می توان سیاست پاک و الهی داشت، انسان های پلید، سیاستشان پلید است ولی انسان های پاک، در سیاست ورزی هم پاک هستند.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، خطیب جمعه شهر محمدآباد در خطبه های نماز جمعه این هفته، پس از توصیه به تقوای الهی و رعایت تقوا به بیان روایتی از امام صادق(ع) اشاره و گفت: سه چیز از ریشه های کفر است:حرص و خودبینی و حسد، اما حرص هنگامی که آدم از نزدیک شدن به درخت نهی شد حرصش واداشت که از آن به خورد و اما خود بینی هنگامی که ابلیس دستور یافت سجده کند و نکرد از خود بینی بود و اما حسد پس دو فرزند آدم که یکی دیگری را کشت از روی حسد بود.

وی اظهار کرد: براساس فرمایش امام صادق(ع) اگر این سه رذیله اخلاقی در ما وجود داشته باشد و آنها را معالجه نکنیم ، به مرور ما را به کفر می کشاند. همانگونه که استکبار و غرور ابلیس باعث شد که از امر خداوند متعال سرپیچی کند و موجب کفر و رانده شدن او از درگان الهی شد .
وی افزود: هر سه عامل برای انسان مهلک و نابود کننده است و انسان باید با مجاهد و تهذیب نفس نگذارد اگر این صفات در اوست ، ظهور و بروز پیدا کند.

هاشمی تصریح کرد: مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم چه در خانواده و چه در اجتماع و جهان ، همه باعث صفات رذیله است که ما گریبان گیر آن هستیم. همه ناملایمات درگیریها و جنگها بخاطر آن است که بشر مهذب نیست و گرفتار حرص، حسد و خودبینی است .

امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم پس از دعوت به رعایت تقوای الهی با اشاره به عید غدیر و هفته دفاع مقدس به بیان برخی از خصوصیات علی(ع) پرداختند که باید الگوی همه مردم ، مخصوصاً مسئولین باشد.

هاشمی گفت:از خصوصیات امیرالمومنین زهد و دوری از دنیا طلبی است. حضرت در نامه ای به عثمان بن حنیف می نویسد:« امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است، بدانید شما توانایی چنین کاری را ندارید ، اما با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی، مرا یاری دهید. به خدا سوگند من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته و از غنیمت های آن چیزی ذخیره نکرده ام؛ بر دو جامه کهنه ام، جامه ای نیفزودم و از زمین دنیا حتی یک وجب در اختیار نگرفتم .

وی اظهار کرد:کسانی که ادعای پیروی از امیرالمومنین را دارند باید در مسیر حضرت حرکت کنند، مخصوصاً مسئولین که مسئولیت را فرصتی قرار می دهد برای مال اندوزی شایستگی و صلاحیت ندارد. در نظام اسلامی حکومت و مسئولیت ابزاری برای اقامه حق و عدالت است نه زر اندوزی.
هاشمی افزود: متأسفانه برخی از مسئولین پست و مقام را طعمه قرار دادند و همه تلاششان رسیدن به قدرت است. فیش های نجومی که به نحو خوبی هم پیگری و بررسی نشد، بر پیشانی صاحبان آن داغ ننگینی است.

وی تصریح کرد: اگر ما توانستیم انقلاب کنیم و اگر توانستیم هشت سال دفاع مقدس را، در برابر زورگویان عالم مقاومت کنیم به این علت بود که امام راحل ما یک زاهد به معنای واقعی بود و رزمندگان ما و خانواده های آنها اهل دنیا پرستی و حرص و طمع نبودند. شهدا بزرگترین سرمایه خود یعنی جانشان را فدای اسلام و انقلاب کردند.

وی گفت: با این روحیه می توان در برابر دشمنان مقاومت کرد و آنها را به زانو در آورد، با گرایش به دنیا و دنیا پرستی ،باید در برابر دشمنان تواضع کرد. با گرفتار شدن به چرب و شیرین دنیا انقلاب و مردم در برابر دشمنان ذلیل می شوند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از خصوصیات امیرالمومنین پایبندی به اصول دینی و اخلاقی است و بیان داشت، حضرت می فرماید:«ای گروه مردم اگر عهدشکنی بد نبود من سیاستمدار ترین مردم بودم. آگاه باشید که هر عهد شکنی تیاه کاری و هرزه گی است و هر تیاه کاری ناسپاسی و کفری در بردارد. آگاه باشید که بی وفایی و تباه کاری خیانت در آتش است».
هاشمی افزود: آنچه که مشهور است آن است که سیاست کثیف است و هر کسی وارد آن شد چاره ای ندارد که گرفتار ناهنجاری های آن شود. ولی امیرالمومنین نشان داد که می توان سیاست پاک و الهی داشت، می توان در رأس جامعه اسلامی قرار داشت ولی اصول دینی و اخلاقی را رعایت کرد، انسان های پلید، سیاستشان پلید است. ولی انسان های پاک، در سیاست ورزی هم پاک هستند.

وی تصریح کرد: در نظام اسلام دروغگویی ممنوع و تلاش برای به قدرت رسیدن و حفظ آن صحیح نیست. در نظام اسلامی وعده و وعید غیر عملی دادن و فریب افکار عمومی جایز نیست.در نظام اسلامی دوستی با یهود و نصاری که دشمنان اسلام هستند و دل بستن به آنها و اسرار نظام را در اختیار آنها قرار دادن مردود است و بالاخره مسئول در نظام اسلامی حق ندارد که به اسلام و اصول اخلاقی پایبند نباشد و به تضعیف آنها بپردازد.
هاشمی گفت: انقلاب ما برای احیای اسلام و ارزشهای اسلامی بود. این همه مجاهدتهایی که در هشت سال دفاع مقدس انجام گرفت.همه برای دین و ارزشهای دینی بود. اگر خانواده شهداء راضی شدند جوانان خود را به جبهه بفرستند به این علت بود که یک مرجع تقلید رهبر انقلاب بود و برای حفظ دین وارد صحنه مبارزه شده بود.

هاشمی یکی دیگر از خصوصیات حضرت را از جان گذشتگی در راه خدا بیان کرد و افزود: « حضرت در یکی از نامه های خود می نویسد: « بدان بهترین مومنان آنان بودند که جان و خاندان و مال خود را در راه خدا پیشاپیش تقدیم کند».

وی افزود: حضرت همیشه آماده جان فشانی در راه خدا بود، چه در زمان پیامبر اکرم (ص) و چه در زمان حکومت خود حضرت و در نهایت نیز جان خود را در راه دین و اسلام فدا کرد. آرزوی حضرت شهادت در راه خداوند بود.

هاشمی گفت: رزمندگان ما نیز عاشق شهادت بودند. از یکدیگر می خواستند که دعا کنند شهید شوند و همین روحیه بود که با اینکه کشورهای زیادی از صدام حمایت می کردند ولی موفق نشدند به اهداف خود برسند. وتا زمانی که روحیه شهادت طلبی در ملت ما وجود دارد، پیروز هستند و دشمنان ما آرزوی تسلط بر این کشور را به گور ببرند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.