سرویس: اقتصادی 10:40 - جمعه 02 مهر 1395

​نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

مدیریت تامین آب برای کشاورزی، صنعت و شرب ضعیف است/ امسال کشاورزان و باغداران شرق نمی توانند کشاورزی کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال کشاورزان و باغداران شرق نمی توانند کشاورزی کنند، گفت: مدیریت تامین منابع آب برای کشاورزی، صنعت و آب شرب ضعیف است.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام احمد سالک در جشن بیست و نهمین سالروز تاسیس سازمان پارکها و فضای سبز ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهارکرد: امیدواریم از ارزش آفرینان دفاع مقدس درس بگیریم و در مسیر مقاوم سازی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تلاش کنیم.
وی افزود: طبق گفته حضرت امام خمینی(ره) اسلام می تواند ابرقدرتها را به خاک ذلت بنشاند، این کلام تعارف نیست، و امام(ره) بر اساس اعتقاد راسخ و قوی نسبت به اسلام این صحبت را مطرح کردند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به بخشی از خطبه 91 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: رهبران ولایی نسبت به موضوع فضای سبز عنایت خاصی داشته اند.
وی با اشاره به ارتباط آب، انسان و محیطی که در آن زندگی می کند، تصریح کرد: در این خطبه امیرالمومنین به زمین اشاره کرده که به وسیله باغ های زیبا همگان را به سرور و شادی دعوت کرده است و با لباس نازک گلبرگ ها هر بیننده را به شگفتی وا داشته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به سرانه فضای سبز شهر اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز هر شهروند اصفهانی 26 هزار مترمربع است که نسبت به 31 استان دیگر، اصفهان خوب است.
سالک اظهارکرد: برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان به 100 هکتار زمین نیاز است.
وی با اشاره به وضعیت رودخانه زاینده رود که به مرده رود تبدیل شده است، بیان کرد: اکنون 190 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود موجود است، این در حالی است که آب پشت سد باید یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مقدار مترمکعب آب در پشت سد به معنی این است که امسال کشاورزان و باغداران نمی توانند کشاورزی کنند.
سالک تاکید کرد: 190 میلیون مترمکعب آب پشت سد یعنی خط قرمز و اگر نزولات آسمانی نباشد، برای آب شرب 5 میلیون نفر با مشکل مواجه می شویم.
وی با اشاره به اینکه  14 تا 16 استان درگیر خشکسالی هستند، گفت: 10 سال است با خشکسالی مواجهیم و اگر این روند پیش رو تا 30 سال دیگر شهرهای بزرگ همچون اصفهان باید مهاجرت کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به اهمیت وجود آب در زاینده رود افزود: نبود آب در رودخانه زاینده رود  باعث شکست درون زمینی می شود که این به میراث فرهنگی ضربه می زند.
سالک تصریح کرد: مدیریت تامین منابع آب برای کشاورزی، صنعت و آب شرب ضعیف است در حالی که مطالعات و کارکارشناسی برای احیای زاینده رود و تامین آب انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: 10 طرح مهم برای تامین آب مطرح است که سرمایه سنگینی نیاز دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: البته اکنون آب موجود به درستی استفاده نمی شود و در بسیاری موارد اسراف می شود.
سالک با اشاره به اینکه اصفهان 6 مرکز پساب دارد، ادامه داد: فولاد مبارکه از آب پساب استفاده می کند البته درصدی از آب زاینده رود را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: دریاچه ای در مبارکه وجود دارد که از پساب است و جالب این است که ماهی در آن تولید می شود البته ماهی قابل استفاده نیست.
وی بیان کرد: برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان نیز باید از پساب استفاده شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت آلایندگی شهر گفت: آلایندگی اصفهان بسیار بالاست که 80 درصد آن به دلیل تردد وسایل نقلیه و 20 درصد آن مربوط به صنایع است.
سالک تاکید کرد: بیماری های اصفهان همچون ام اس و سرطان بسیار بالاست.
وی با اشاره به برداشت های اضافی آب در استان بالادست  گفت: طرح 9 ماده ای تصویب شد که یکی از موارد آن کنترل آب در بالادست است اما 2 برداشت جدید به تازگی شروع شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به تونل بهشت آباد اشاره کرد و افزود: سد بهشت آباد تصویب شده است و 10 کیلومتر از سمت چمگردان پیشرفت کرده است.
سالک با بیان اینکه آب زلال بهشت آباد به خلیج فارس می رود از این رو باید سد و تونل آن به طول 63 کیلومتر احداث شود، تصریح کرد: تونل سوم کوهرنگ به طول 23 کیلومتر نیز باید تکمیل شود اگر راه اندازی شود 150 میلیون مترمکعب به زاینده رود وارد می شود اما اکنون آب در این محور پمپاژ می شود
وی تاکید کرد: اکنون برای انتقال و تامین آب تلاش های گسترده ای در حال انجام است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.