سرویس: فرهنگی 08:00 - جمعه 02 مهر 1395

استاندار اصفهان مطرح کرد

استان اصفهان بعد از تهران در صدر بیشترین تعداد مراکز دانشگاهی کشور/ 30 درصد خاک استان اصفهان کویر است

استاندار اصفهان با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی مهم‌ترین چالش استان اصفهان است، گفت: صنعت در استان اصفهان از نعمت تبدیل به نقمت شده است.

به گزارش اصفهان شرق،  رسول زرگرپور در دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: اصفهان سابقه‌ای 7 هزار ساله دارد و چهار بار پایتخت ایران در گذشته بوده و اکنون نیز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دو شهر در جهان به‌ عنوان شهر صنایع‌دستی وجود دارد، افزود: اصفهان در حال حاضر شهر جهانی صنایع‌دستی است که مردمی بسیار متدین، سخت‌کوش و شهیدپرور دارد.

* 85 درصد جمعیت استان اصفهان شهرنشین هستند

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان 100 هزار کیلومترمربع مساحت و 5 میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد، تصریح کرد: استان اصفهان با داشتن 107 شهر، بیشترین تعداد شهر در کشور را دارد و این در حالی است که آمار متوسط شهرنشینی در کشور 75 درصد است و 85 درصد جمعیت این استان شهرنشین هستند.

وی تأکید کرد: حدود 20 نماینده در مجلس، 24 فرمانداری و 50 بخش در این استان وجود دارد، در حوزه صنعت اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است چراکه 10 درصد صنایع بزرگ کشور، وجود بیش از 9 هزار و 700 صنایع متوسط و کوچک، تولید 70 درصد فولاد کشور، تولید 50 درصد صنایع ساختمانی و سنگ کشور، تولید بیش از 60 درصد مصنوعات طلایی کشور و 25 درصد فراورده‌های نفتی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.

*15 درصد تولید ناخالص ملی صنعت در استان اصفهان تولید می‌شود

زرگرپور با اشاره به اینکه 15 درصد تولید ناخالص ملی صنعت در استان اصفهان تولید می‌شود، بیان کرد: 10 درصد کارگران کشور در استان اصفهان هستند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی 450 هزار هکتار زمین حاصل خیز در استان اصفهان وجود داشته که 100 هزار هکتار آنها به خاطر مسائل خشک‌سالی از چرخه تولید کنار رفته‌اند اما در سال 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: اصفهان در تأمین شیر اولین استان کشور است و در هر 24 ساعت 3 هزار و 500 تن شیر در کشور تولید می‌شود که 2 هزار تن آن در اصفهان تولید می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان رتبه اول تولید مرغ و تخم‌مرغ و رتبه سوم تولید گوشت‌ قرمز را در کشور دارد، عنوان کرد: علی‌رغم وضعیت خشک‌سالی کشاورزان اصفهانی بالاترین رکوردها را در کشور دارند و اولین کشت فرا سرزمینی را در اصفهان در حال برنامه‌ریزی است که کشاورزان در خارج از کشور بروند و کار کشت را در آنجا انجام دهند.

*استان اصفهان در صدر بیشترین تعداد مراکز دانشگاهی کشور

وی در خصوص بخش فرهنگی و دانشگاهی اصفهان اظهار کرد: در بخش دانشگاه‌ها، اصفهان بعد از تهران دارای بیشترین تعداد دانشگاه است چراکه تهران را به‌ عنوان پایتخت تلقی می‌کنیم و بعد از تهران بیشترین مراکز دانشگاهی در این استان وجود دارد.

زرگرپور خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، پزشکی، هنر و کاشان جزو دانشگاه‌های دولتی این استان هستند و دو دانشگاه آزاد هم در این استان وجود دارد که از دانشگاه دولتی پیشی گرفته‌اند چراکه دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با 25 هزار دانشجو و دانشگاه آزاد خوراسگان با 18 هزار دانشجو، در دانشگاه‌های آزاد کشور جایگاه کاملاً ویژه‌ای را دارند.

*تحصیل 7 هزار دانشجو در مقطع PHD در استان اصفهان

وی ادامه داد: 160 واحد دانشگاهی دیگر از جمله دانشکده‌های علمی کاربردی، پیام نور و غیره وجود دارد که به‌ طور کلی 330 هزار دانشجو در استان اصفهان در حال تحصیل هستند که نزدیک به 7 هزار دانشجو در مقطع PHD هستند و این مسأله بیانگر یک ظرفیت عظیم علمی و دانشگاهی در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اولین شهرک علمی تحقیقاتی کشور در اصفهان است، بیان داشت: این مرکز در دانشگاه صنعتی قرار دارد و هم‌اکنون بالغ‌بر 450 شرکت دانش‌بنیان در این شهرک مشغول فعالیت هستند که پیش‌بینی‌شده تا ظرف یک سال آینده در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی 200 شرکت دانش‌بنیان دیگر در آن محل ایجاد شود.

وی در ادامه ابراز کرد: بسیاری از استان‌های کشور از این شهرک الگوی علمی می‌گیرند و این هم از برکت دانشگاه‌ها خصوصاً از دانشگاه صنعتی است که در بخش‌های مسائل فرهنگی و علوم انسانی هم با آن‌ها وارد عرصه توسعه علم شدیم و این یعنی شهرک علمی تحقیقاتی فقط شهرک صنعتی نیست.

*10 درصد زائران عتبات و 50 درصد زائران مسجد جمکران را اصفهانی‌ها تشکیل می‌دهند

زرگرپور در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با مسائل فرهنگی استان اصفهان گفت: 6 درصد جمعیت کشور را استان اصفهان تشکیل می‌دهد و این در حالی است که این استان 10 درصد شهدا، 11 درصد ایثارگران کشور را این استان تشکیل می‌دهد که 400 عدد از فرماندهان عالی‌رتبه کشور اصفهانی هستند.

وی با بیان اینکه 10 درصد زائران عتبات و 50 درصد زائران مسجد مقدس جمکران اصفهانی هستند که نشانه تدین و دین‌داری مردم این استان است، افزود: در آسیب‌های اجتماعی استان اصفهان از متوسط کشوری پائین‌تر است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: شهر قم، مشهد و تهران سابقه حوزه علمیه آن‌ها به 60 سال هم نمی‌رسد اما سابقه حوزه‌های علمیه استان اصفهان به هزار سال هم می‌رسد.

*وجود 20 هزار جاذبه طبیعی و میراثی قابل‌توجه در استان اصفهان

وی در رابطه با جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان بیان کرد: 20 هزار جاذبه طبیعی و میراثی قابل‌توجه در استان اصفهان وجود دارد، هم‌چنین  هزار و 760 جاذبه ثبت‌ شده ملی و 6 جاذبه بین‌المللی در این استان وجود دارد که در سال 92 در شروع این دولت میزان گردشگران خارجی حدود 65 هزار نفر بوده و این آمار در سال قبل به 300 هزار نفر افزایش یافت.

زرگرپور با بیان اینکه برنامه‌ریزی می‌شود تا در این دولت آمار گردشگران خارجی به یک میلیون نفر برسد، گفت: از 86 کشور دنیا در حال حاضر برای بازدید به اصفهان می‌آیند، در سال 92، تعداد تخت‌های هتل‌ها 12 هزار و 500 تخت در هتل‌ها وجود داشت که در سال قبل این آمار به 16 هزار عدد تخت افزایش یافت و تا پایان امسال به 20 هزار تخت افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: 20 هتل در استان در حال ساخت است که چهار عدد از آن‌ها پنج ستاره هستند و 34 هتل هم مجوز ساخت گرفتند و یک جهشی در این وضعیت اتفاق خواهد افتاد چراکه برنامه‌ریزی‌ شده تا گردشگران خارجی به یک میلیون نفر و گردشگران داخلی به 6 میلیون نفر افزایش پیدا کنند.

زرگرپور دومین محور توسعه را گردشگری و صنایع‌دستی دانست و افزود: این محور می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که افزایش هتل‌ها، عوامل زیربنایی و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران تا 4 ساله آینده از جمله اقدامات این محور است که افراد با نشستن یک ساعت و نیم در مترو از میدان امام حسین اصفهان به ترمینال امام خمینی می‌رسند.

*صنعت در استان اصفهان از نعمت به نقمت تبدیل‌ شده است

استاندار اصفهان با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی مهم‌ترین چالش استان اصفهان بوده و صنعت در استان اصفهان که برای خیلی از استان‌ها نعمت است تبدیل به نقمت شده، تصریح کرد: در سال 92 آلودگی شهر اصفهان از تهران هم بیشتر بود و جزو آلوده‌ترین هوای شهرهای کشور بود در حال حاضر با برنامه‌ای که توسط دانشگاه اصفهان و صنعتی تهیه‌ شده میزان هوای سالم ما نسبت به سال 92، 4 برابر افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: امسال بیش از 130 روز هوای پاک در استان اصفهان داشته‌ایم و از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که اگر دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها کاری را مشترک انجام دهند، به نتیجه خوبی دست می‌یابند.

زرگرپور عنوان کرد: استان اصفهان یک استان خشک است و میزان بارش در استان اصفهان نصف میزان متوسط کشوری و 1.6 میزان بارش متوسط جهان دنیا است که متناوباً این استان درگیر خشک‌سالی است.

*خشک‌سالی بی‌سابقه امسال استان اصفهان طی 40 سال اخیر

وی ادامه داد: امسال خشک‌سالی در سال آبی قبل اتفاق افتاده در 40 سال قبل سابقه نداشته است و در شهر اصفهان 50 درصد بارندگی‌های متوسط را داشتیم، امسال استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان جنوبی و در آخر هم چهارمحال و بختیاری بیشترین خشک‌سالی را در بین دیگر استان‌های کشور داشته‌اند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در کنار این خشک‌سالی، مشکل عدم تعادل و مصارف در رودخانه زاینده‌رود وجود دارد و این رودخانه‌ای است که تمدن ساز و فقط مربوط به اصفهان نیست که ظرف چند سال گذشته این رود از رودخانه دائمی به فصلی تبدیل‌ شده است.

وی بیان کرد: دانشگاه صنعتی با آب منطقه‌ای در مسائل با آب زیرزمینی تفاهم‌نامه‌ای دارند و شاید مشکلی که با حوزه آبریز زاینده‌رود وجود دارد عدم تعادل مصارف آب است که در شرایط عادی نزدیک 400 میلیون عدم تعادل، در شرایط خشک‌سالی گاهی تا 800 میلیون هم می‌رسد و در طرح 9 ماده‌ای سعی شده تا این موارد به نحوی جبران شود.

*30 درصد خاک استان اصفهان کویر است

زرگر پور خاطر نشان کرد: گرد و غبار و ریز گردها منشأ داخلی و خارجی دارد که در استان اصفهان هم یک منشأ محلی دارد یعنی 10 درصد خاک دنیا کویر،20 درصد خاک ایران کویر و 30 درصد خاک استان اصفهان کویر است.

وی تأکید کرد: تالاب گاوخونی هنوز خشک نشده اما نیمه‌جان است و باید در ظرف دو سال 10 هزار هکتار به تثبیت خاک کنیم تا بتوانیم جلوی فرسایش را بگیریم که 5 دانشگاه کشور به‌ صورت پایلوت 50 هکتاری در این زمینه کار می‌کنند.

استاندار اصفهان بیان کرد: استان اصفهان اولین استانی است که طرح آمایش سرزمینی در آن به تصویب رسید، این طرح توسط دانشگاه اصفهان و صنعتی آماده شد و بر اساس آن دیگر به هیچ دودکش کارخانه‌ای و پمپ کشاورزی نیاز نداریم؛ 3 محور برای توسعه تهیه شد که اولین آن محور علمی فناوری است که از طریق کریدور علمی فناوری که مصوب عطف آن دریافت شد و سازمان آن در حال مستقر شدن است.

وی تأکید کرد: شهرک 500 هکتاری علمی تحقیقاتی به اصفهان 3 هزار هکتاری تبدیل می‌شود و شهرک تبدیل به کریدور می‌شود که به جد پیگیر آن هستیم.

زرگرپور خاطر نشان کرد: تنوع دانشگاهی در کشور باید جمع و نظم داشته باشد و تنوعی باید در این دانشگاه‌ها صورت گیرد و به‌ عبارتی دیگر باید کمیت را با کیفیت عوض کنیم.

استاندار اصفهان در پایان اظهار کرد: اگر روزی مسؤولان اجرایی به این محور برسند که هر راه‌حلی را از راه پژوهش و علم به نتیجه برسانیم، آن موقع می‌توان گفت که اقدامات روی ریل حرکت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.