سرویس: اجتماعی » علمی 21:17 - دوشنبه 18 شهریور 1392

به دنبال شیوع وبا در بین اتباع افغانی برخی استان ها

نمونه گیری وبا از اتباع افغانی اصفهان تشدید شد

با شیوع بیماری وبا در بین اتباع افغانی غیر مجاز و ابتلای 97 نفر مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگير و غيرواگير مركز بهداشت استان اصفهان گفت: نظارت ها و نمونه گیری از اتباع افغانی در شبکه های بهداشت و درمان سراسر استان اصفهان تشدید شد و تا این لحظه گزارشی از ابتلا به این بیماری در استان ثبت نشده است.

به گزارش خبرنگار صاحب نیوز، مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان گفت: به دنبال شیوع وبا در بین اتباع افغانی برخی از استان‌ها نمونه‌گیری از اتباع افغانی در شبکه‌های بهداشت و درمان استان اصفهان تشدید شده است از مجموع ۲۰۰ نمونه‌گیری انجام شده هیچ نمونه مثبتی ثبت نشده است.

 دکتر فدایی با بیان این‌که نمونه‌گیری از بیماران مشکوک با علایم تب و اسهال شدید به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد یادآور شد: با توجه به انتشار خبر شیوع وبا در بین اتباع افغانی برخی استان‌ها این نمونه‌گیری در تمامی شبکه‌های بهداشت و درمان استان بدقت انجام می شود.

تا کنون نمونه مثبت وبا در استان ثبت نشده است

 وی با اشاره به آمار متفاوت اتباع افغانی در شهرستان‌های مختلف استان افزود: از مدیران شبکه‌های بهداشت درمان زیر نظر مرکز بهداشت استان خواسته شده تا ضمن نمونه‌گیری از اتباع افغانی که با آن‌ها در تماس هستند هرگونه مشکل خاصی را به سرعت به مسوولان مربوط اطلاع‌رسانی کنند.

 فدایی به نظارت همکاران خود در مدیریت بهداشت محیط استان در بحث سیستم آب شرب اماکن عمومی و اعلام نکات ایمنی به مردم اشاره کرد و ادامه داد: رعایت بهداشت عمومی نظیر شست وشوی مرتب دست ها، عدم استفاده از سبزیجات در غذاخوری‌ها، یخ و آب غیربهداشتی در بین راه‌ها همچنین ضدعفونی کردن کامل میوه و سبزیجات در مراقبت از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

 استان اصفهان از نظر اقامت  اتباع افغانی  سومین رتبه کشور را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل به نظر می رسد توصیه به مردم برای رعایت مراقبت های بهداشت عمومی با توجه به نزدیک شدن پاییز ضروری تر از هر زمان دیگر به نظر می رسد.

 فعلا برای مردم جای نگرانی نیست

 در همین رابطه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بیان اینکه ۹۹ بیمار مبتلا به وبا در ایران شناسایی شدنده اند در گفتگو با فارس اعلام کرد: ازاین تعداد به غیر از دو نفر همه موارد تبعه افغانی هستند.

 محمدمهدی گویا با بیان اینکه اکنون مبتلایان تحت درمان قرار گرفته و تمام تلاش مسئولان در جلوگیری از گسترش بیماری وبا در جمعیت ایرانی است توصیه کرد: مردم از خود درمانی پرهیز کرده و اگر دچار علائم اسهال آبکی شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند.

 وی معتقد است مشکلی که در رابطه با درمان اتباع بیگانه مبتلا به وبا داریم این است که آنها به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده‌اند اما به هرحال حتی‌اگر این اتباع ناگزیر به بازگشت به کشور خود باشند از لحاظ اخلاقی و انسانی باید آنان را درمان کنیم. اکنون تمام اتباع مبتلا به وبا  شناسایی شده‌، تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ شدت بیماری آنان مختلف است به‌گونه‌ای که برخی از آنان به صورت سرپایی و تعداد دیگری به صورت بستری تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفته‌اند.

 وزیر بهداشت نیز درخصوص شیوع وبا می‌گوید: متاسفانه کنترل‌های مرزی کشور در این زمینه کافی نیست و اتباع افغانی که آنها هم برادران ما هستند در مناطق مرزی اسکان پیدا می‌کنند که در همین اردوگاه‌ها هم موارد بیماری وبا مشاهده شده است. مشکل اصلی وزارت بهداشت کمبود بودجه است.

قاضی زاده با بیان اینکه ما هیچ ردیف بودجه‌ای برای مراقبت‌های مرزی نداریم تاکید کرد: بیماری وبا فعلا در بین تعدادی افراد خاص که افغانی هستند و از این کشور به ایران آمده‌اند در کشور مشاهده شده است و فعلا برای مردم جای نگرانی نیست چون مسئولان بهداشتی اوضاع را تحت کنترل دارند و هرگاه لازم شد که هشداری به مردم داده شود مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت به موقع هشدارهای لازم را اعلام می‌کنند.

 وبا یکی‌ از قدیمی‌ترین‌ و شناخته‌ شده‌ترین‌ بیماری‌های‌ مسری‌ است که در طول‌ تاریخ‌، جان انسان‌های زیادی را گرفته است. این بیماری‌ در اثر سم میکروبی به نام ویبریو کلرا‌، ایجاد می‌شود و در اکثر موارد باعث‌ تسریع در از دست‌ رفتن‌ مایعات و الکترولیت‌ها از طریق‌ روده‌ می‌گردد و در صورتی‌ که‌ درمان‌ نشود، به‌ دلیل کمبود آب بدن و اسیدی شدن خون به مرگ‌ بیماران‌ منجر می‌گردد. با نزدیک شدن به آغاز فصل پاییز بار دیگر هشدارها درباره احتمال افزایش تعداد مبتلایان به وبا در کشور افزایش یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.