سرویس: سیاسی 10:40 - پنجشنبه 01 مهر 1395

گفتگو با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس؛

سالک: مخالفت مجلس با لایحه ای که بسیج دانش آموزی را زیر سوال می برد/ عابدی: باید بسیج دانش آموزی داشته باشیم

همان گونه که پیامبر اکرم(ص) دستور به آموزش نظامی در سنین کودکی به مسلمانان را داده اند، جمهوری اسلامی ایران نیز باید طبق همین اصل پیش می رود.

به گزارش اصفهان شرق، کنوانسیون حقوق بشر طی بیانیه ای اعلام می دارد که کودکان زیر ۱۸ سال نمی تواند در دوره های آموزش سلاح شرکت کنند چرا که به گفته آنها با حقوق بشر در تناقض بوده و به نوعی این مسئله حیات بشری را به خطر می اندازد!

«لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» مستقیماً بسیج دانش‌آموزی را نشانه گرفته است تا «تحت حاکمیت سازمان ملل متحد» خود را از داشتن بسیج دانش‌آموزانی و فرهنگ جهادی محروم کنیم و گذشته پر افتخار خود را که بخشی از آن مربوط به حماسه‌های نوجوانان و جوانان زیر ۱۸ سال دفاع مقدس است، را غیرقانونی بدانیم!

اندکی بعد، این لایحه در ۲۳ تیر ماه سال جاری از سوی رئیس‌جمهور برای طی تشریفات قانونی به مجلس فرستاده شد و درحالی که ۲۴ مرداد ماه با نظر مخالف مرکز پژوهش‌های مجلس مواجه شد، در ۲۵ مرداد در کمیسیون حقوقی مجلس تصویب شده است.

در نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها ضمن پیشنهاد رد کلیات این لایحه با توجه به ایرادات حقوق بشری علیه کشورمان پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک، دغدغه آوردن نام بسیج به عنوان کودکان مسلح برجسته شده بود اما موافقان لایحه بیشتر به این خیال، خوشند که بسیج یک نیروی مسلح نیست بلکه یک نیروی انقلابی با اهداف فرهنگی و اجتماعی است و یا اینکه ایران این پروتکل را با «حق شرط» می‌پذیرد دولت حقوقدان ما ظاهراً از کنار این حقیقت به سادگی می‌گذرد که پس از پیوستن به این پروتکل اختیاری، اختیار تعریف محل حضور کودکان و آموزش‌هایی که به آنان داده می‌شود، دیگر با ما نیست.

حال این نکته قابل توجه است که این کنوانسیون که هنوز نتوانسته قانون حمل سلاح در کشور آمریکا را ملغی کند، شرکت در دوره های آموزشی کار با سلاح را ممنوع می کند و جالب تر از این بیانیه آن است که برخی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نیز درصدد تصویب این قانون عجیب و غریب هستند!

تشکیل بسیج دانش آموزی و تقویت آن که همواره مورد تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است، با تصویب این قانونِ غربی، مورد خدشه قرار خواهد گرفت و عملا کودکان و نوجوانان تا سن ۱۸ سالگی رنگی از بسیج و ارزش های انقلاب را نخواهند دید.

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش ‏آموزان و دانشجویان بسیجى تاکید کردند: بسیج یعنى اینکه هر جوانى بداند و بفهمد که باید کشورش مستقل و آزاد و آباد باشد و بخواهد در این راه تلاش کند و نقش بر عهده بگیرد؛ مسئولیت بر عهده بگیرد. این می شود بسیج. نام بسیج، نام مقدسى است. بسیج عمومى یک ملت یعنى آمادگى و هوشیارى دائمى یک ملت، بخصوص جوانهایى که در راه تحصیل علمند؛ دانش‏آموزى و دانشجوئى.(۰۹/۰۸/۸۶)

کشورهای غربی که همواره درصدد از بین بردن روحیه جهادی جوانان و نیروی نظامی کشورمان هستند، این بار از طریق حبابی به نام حقوق بشر سعی می کنند روحیه انقلابی گری و مدافعانه جوانان را در نطفه خفه کنند و با تزریق افکار غرب گرایانه به مسئولان، بساط نظام جمهوری اسلامی را برچینند.

* باید بسیج دانش آموزی داشته باشیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه باید بسیج دانش آموزی داشته باشیم، تصریح کرد: ما باید از قانون کشور خودمان در این زمینه تبعیت کنیم و هیچ نهادی نمی تواند برای ما تصمیم بگیرد.

حیدرعلی عابدی با بیان اینکه به نظر من باید از قوانین فقه اسلامی پیروی کنیم، افزود: قانون فقه اسلامی، سن بلوغ و سن انجام فعالیت های رزمی را مشخص کرده است، لذا هیچ نیازی نیست که از قوانین دیگری تبعیت نماییم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: همان گونه که پیامبر اکرم(ص) دستور به آموزش نظامی در سنین کودکی به مسلمانان را داده اند، جمهوری اسلامی ایران نیز باید طبق همین اصول پیش برود.

* مخالفت مجلس با لایحه ای که بسیج دانش آموزی را زیر سوال می برد

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم اظهار کرد: این موضوع برای ما از چند زاویه قابل اهمیت است، اول اینکه با تصویب چنین لایحه ای اجازه داده ایم که غربی ها برای ما تعیین تکلیف کنند که این کار به هیچ عنوان درست و شایسته نیست در ثانی تصویب این لایحه موجب می شود تمام روابط شرعی بین دختران و پسران در جامعه ما زیر سوال برود و حدود زیر پا گذاشته شوند و ثالثا این لایحه بسیج دانش آموزی ما را زیر سوال خواهد برد که با تعالیم اسلامی و شرعی ما همخوانی ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجس شورای اسلامی افزود: کنوانسیون حقوق بشر برای خود قوانینی را تصویب و اجرا می کند و قصد دارد که این قوانین را به کشورهای دیگر نظیر ما نیز تحمیل کند اما ما با لایحه ای که بسیج دانش آموزی را زیر سوال می برد مخالفیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: با وجود اینکه این لایحه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود، در دستور کار هیئت رئیسه مجلس قرار داشت خوشبختانه آن را از دستور کار خارج کردیم و همه بدانند که ما این لایحه را رد کرده و با آن مخالفیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هنوز مجلس این لایحه را تصویب نکرده و معلوم نیست که چه زمانی قرار است به آن رسیدگی شود.

انتهای پیام/ صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.