سرویس: اقتصادی 09:25 - پنجشنبه 01 مهر 1395

مسئول اسبق بسیج دانشجویی عنوان کرد:

پیوستن ایران به FATF از مواردی است که زمینه ساز هوشمند شدن تحریم ها می شود

مسئول اسبق بسیج دانشجویی افزود: پیوستن ایران به FATF از مواردی است که زمینه ساز هوشمند شدن تحریم هاست و به واسطه آن بانک های داخلی از ارائه خدمات ارزی به نهاد هایی که FATF آن ها را حامی تروریست تلقی می کند اجتناب می کنند.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر رضا سراج در دوره آموزشی خط امام بسیج دانشجویی استان اصفهان با اشاره به ثابت قدمی و استواری شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در پاسداری از انقلاب اسلامی گفت: اگر چه جنگ هشت ساله تحمیلی تمام شده است اما در شرایط کنونی نیز جنگ های مختلف بر ملت ایران و انقلاب اسلامی تحمیل می شود.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی کشور اظهار کرد: جوانان امروز باید با تاسی از شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس پای کار دفاع از انقلاب و نظام بایستند و در مواجهه با نظام سلطه جایگاه و نقش خود را پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: انقلاب اسلامی ایران امروز درگیر پنج جنگ مختلف، پیچیده و در هم تنیده  است که این جنگ ها هم مانند جنگ تحمیلی به دفاع و ایثارگری مجاهدانه نیاز دارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: جنگ نرم، جنگ اقتصادی، جنگ اطلاعاتی، جنگ نیابتی و جنگ دیپلماتیک عرصه هایی هستند که دشمن هوشمندانه و با برنامه ریزی به مقابله با نظام جمهوری اسلامی برخاسته و البته در برخی عرصه ها موفقیت هایی هم به دست آورده است.

وی با اشاره به اهمیت شناخت دکترین این جنگ ها و ارزیابی صحیح از موقعیت خودی و دشمن در این کارزار اذعان کرد: هر نیروی انقلابی و هر دغدغه مند اسلام باید نقش و سهم خود در این میدان کارزار را تشخیص دهد و طبق وظیفه عمل کند.

سراج با اشاره به اهداف دشمن از ایجاد جنگ نرم عنوان کرد: جنگ نرم یکی از وجوه جنگ روانی است که با گستردگی بیشتر علیه کشور ما برنامه ریزی و اجرا می شود و هدف آن ایجاد تغییر در نگرش ها و ادراکات مردم است.

وی ادامه داد: دشمن در جنگ نرم قصد دارد با انگاره سازی و فضاسازی، در باور ها و اعتقادات مردم نسبت به ارزش ها و آرمان ها و به خصوص آرمان های انقلاب اسلامی تغییر ایجاد کند و به صورت تدریجی نظر آن ها را راجع به انقلاب اسلامی تغییر دهد.

این استاد دانشگاه افزود: هدف دشمن از جنگ نرم در حوزه نخبگان و مسئولان ایجاد ادراک اشتباه و در نتیجه مبتلا کردن آن ها به اشتباه محاسباتی است.

سراج ادامه داد: دشمن در این عرصه توانسته تا حدی موقعیت هایی به دست آورد و باورهای مردم نسبت به ارزش ها را تا حدی جابجا کند و ادراکات و نگرش های آن ها را تغییر دهد.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی با اشاره به تاثیر این جنگ در نخبگان و مسئولان اظهار کرد: برنامه ریزان این جنگ توانسته اند برخی مسئولان و نخبگان ما را دچار خطای محاسباتی کنند و این که مشاهده می کنیم اظهاراتی مانند کنار گذاشتن نیرو و توان نظامی و تعطیل کردن صنعت موشکی از زبان برخی مسئولان رده بالا و از تریبون های رسمی بیان می شود نشانه هایی از مبتلا شدن این افراد به خطای محاسباتی است.

این کارشناس مسائل راهبردی جنگ اقتصادی را دیگر عرصه کارزار دشمن بیان کرد و گفت: تحریم های اعمال شده علیه ملت ایران باعث هم افزایی بین جنگ نرم و جنگ اقتصادی شده است و رسیدن به اهداف جنگ نرم را تسریع می کند.

وی افزود: وقتی تحریم هایی جدید در سال های ۹۰ تا ۹۲ با کمک فتنه گران علیه ملت ایران وضع شد نیویورک تایمز اعلام کرد هدف از اعمال تحریم تغییر نگرش مردم به نظام اسلامی و روی کار آمدن غرب گرایان در ایران است.

سراج تاکید کرد: قضور و کوتاهی های انجام شده در مباحث اقتصادی در آن زمان باعث شد نگرش مردم به مسائل اقتصادی تغییر کند و تنها راه گشایش را مذاکره و رفع تحریم تلقی کنند و این تغییر نگرش باعث شد طیفی از غرب گرایان در مسند کار قرار گیرند.

این تحلیل گر سیاسی ادامه داد: دشمن در ادامه جنگ اقتصادی قصد دارد تحریم های فلج کننده را به تحریم های هوشمند تبدیل کند به نحوی که بسیاری از محدودیت هایی که دشمن به دنبال آن است توسط سازمان ها و نهاد های داخلی انجام شود.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی افزود: پیوستن ایران به FATF  از مواردی است که زمینه ساز هوشمند شدن تحریم ها می شود و به واسطه آن بانک های داخلی از ارائه خدمات ارزی به نهاد هایی که FATF آن ها را حامی تروریست تلقی می کند اجتناب می کنند.

سراج با اشاره به جنگ اطلاعاتی اظهار کرد: در این جنگ شبکه نفوذ با ایجاد حلقه های تصمیم ساز در نهاد های حساس کشور به تصمیم گیری درباره مسائل مختلف می پردازند.

وی حلقه نیویورکی های وزارت خارجه را اولین حلقه نفوذ دانست و افزود: این حلقه در دوره های مختلف در تصمیم سازی ها نقش موثری داشته اند و در آخرین مورد در بحث تعلیق هسته ای و برجام و برجام ها اقدام به نفوذ و تصمیم سازی می کردند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: نفوذ این حلقه در تصمیم سازی به حدی است که در افکار عمومی القا کرده اند اگر بنا باشد گشایشی رخ دهد باید برجام و برجام ها را بپذیریم.

سراج با اشاره به مطالب مطرح شده در کتاب حسین موسویان با نام «ایران و آمریکا؛ گذشته شکست خورده و مسیر پیش رو» گفت: موسویان در قسمتی از این کتاب با بیان هفت محور که به عنوان چالش بین ایران و آمریکا تلقی می شود معتقد است تا این چالش ها رفع نشود مشکلات ایران و آمریکا حل نمی شود و اکنون برجام و برجام هایی که در حال تدوین است با توجه به این هفت محور برنامه ریزی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه برجام را نقشه راه آمریکا برای نرمال شدن ایران در منطقه دانست و افزود: آمریکا قصد دارد در رفتار ایران در منطقه تغییر ایجاد کند و به دنبال آن، تغییر ساختار نظام ایران را رقم بزند.

این کارشناس مسائل راهبردی جنگ نیابتی را کارزار دیگر دشمن برشمرد و عنوان کرد: این جنگ از طرف محور تکفیری علیه محور مقاومت و با پشتیبانی آمریکا و آل سعود در حال انجام است و آمریکا قصد دارد امتداد این جنگ را به داخل مرز های ایران بکشاند.

سراج جنگ دیپلماتیک را پنجمین عرصه تهاجم دشمن دانست و افزود: دشمن در این جنگ قصد دارد با حفظ فشار و اجماع علیه ایران و با نمایش نرمش در حوزه دیپلماتیک نشان دهد ایران فاقد قدرت و اراده در حوزه دیپلماسی است.

وی ادامه داد: قدم زدن وزیر خارجه ایران با کری و یا تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و آمریکا اتفاقات تصادفی، سطحی و بدون برنامه ریزی نیستند بلکه مواردی هستند که در حوزه جنگ دیپلماتیک طرح ریزی شده اند.

سراج تاکید کرد: دشمن در همه این کارزار ها می خواهد این نگرش را القا کند که انقلاب اسلامی دچار ترمیدور شده است؛ یعنی بعد از ۳۷ سال حرکت و حکومت به نقطه ای عقب تر از نقطه ابتدا رسیده و عملا نتوانسته هیچ گونه دستاوردی داشته باشد و همه انقلاب ها در نهایت به آغوش سلطه باز خواهند گشت.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی ادامه داد: دشمن می خواهد در این کارزار ها نظام ایران را قانع کند که اولا رفتار تهاجمی خود را کنار بگذارد و بعد از آن چهار خط قرمز مد نظر آن ها را که شامل هسته ای، ایجاد تغییر در هندسه سیاسی منطقه، تبدیل شدن به قدرت منطقه ای و حمایت از تروریسم (به زعم ان ها) است رعایت کند.

وی خطاب به دانشجویان بسیجی با تاکید مجدد بر مواجهه بودن با جنگ های مختلف تصریح کرد: تلاش کنید تا نگرش ها و ذهنیت های مردم در قبال ارزش های انقلاب اصلاح شود و ماهیت رفتار های دشمن را متوجه شوند و به مردم نشان دهید که به امریکا نمی توان اعتماد کرد.

سراج تنها راه حل مشگلات موجود را روی کار آمدن جریان انقلابی معتقد به ارزش ها دانست و تاکید کرد: حل مشکلات اقتصادی در گرو اتکا به توان داخل و اقتصاد مقاومتی است و باید تلاش کنیم در انتخابات در پیش رو با هم افزایی نیروهای انقلابی و نشان دادن چهره حقیقی شبکه نفوذ داخلی و نمایش ناکارآمدی جریان وابسته به غرب، با پیروزی دموکراتیک و مردمی در پای صندوق های رای جریان حقیقی معتقد به انقلاب بر سر کار بیاید.

دوره آموزشی خط امام ویژه مسئولین بسیج دانشجویی استان اصفهان از امروز در اردوگاه شهدای درچه آغاز به کار کرد و تا عصر روز جمعه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.