سرویس: اجتماعی 01:27 - چهارشنبه 31 شهریور 1395

متخصص طب فیزیکی:

استفاده نادرست از کوله پشتی، اختلال در ستون فقرات را به همراه دارد

دکتر علی پناهی گفت: کوله پشتی های نامناسب، صفحات رشد دانش آموزان را تهدید کرده و می تواند موجب اختلال در عملکرد ستون فقرات شود.

متخصص طب فیزیکی در گفت و گو با اصفهان شرق، با هشدار پیرامون اختلال در ستون فقرات دانش آموزان گفت: کوله پشتی دانش آموزان نباید وزنی بیش تر از ده درصد وزن بدن آنها را تشکیل دهد، همچنین دانش آموزان نباید از کوله پشتی به صورت یک بند استفاده کنند.

علی پناهی با اشاره به اینکه استفاده از کوله پشتی به صورت یک بند موجب فشار آمدن به یک سمت ستون فقرات می شود، اظهار کرد: نتیجه این آسیب، می تواند اختلالات عمیق صفحات رشد در طولانی مدت را برای دانش آموزان به همراه آورد.

وی افزود: در این حالت در یک سمت کتف ها شاهد رشد بیشتر و در سمت دیگر بدن شاهد رشد کمتری خواهیم بود.

متخصص مربوطه با اذعان به اینکه خانواده ها باید از کوله پشتی هایی با بند پهن و دارای کمربند، برای فرزندان خود، استفاده کنند، گفت: اگر ستون فقرات سطح صاف داشت، انتقال ضربات در طول روز فشار بیشتری را به زانوها و کف پا وارد کرده و باعث آسیب پذیری بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه شکل طبیعی ستون فقرات به علت وجود قوس‌هایی است که با هدف بهتر انتقال وزن و ضربه‌گیری طراحی شده است، بیان کرد: ستون فقرات در مناطقی دارای قوس‌هایی است که در حالت طبیعی شکل خاصی دارند، اگر این قوس‌ها به هر دلیل زمینه‌ای مانند ژنتیک یا شیوه زندگی از حالت طبیعی خارج شود، نیاز به بررسی و ارزیابی دارد.

دکتر پناهی افزود: اگر از بغل به ستون فقرات نگاه کنیم دو انحراف رو به جلوی ستون فقرات را می‌بینیم که لوردوز است و در ناحیه کمر و گردن قرار دارد. یک انحراف نیز رو به عقب است در ناحیه قفسه سینه و ناحیه‌ نشیمنگاهی که در ناحیه قفسه سینه شایع‌تر است.

وی اضافه کرد: روش درست این است که لبه تحتانی کوله‌پشتی بالاتر از کمر قرار گیرد یعنی از ناحیه‌ای که بچه می‌نشیند چند سانت بالاتر بوده و حتما بندها باید بسته باشد.

متخصص طب فیزیکی در ادامه با اشاره به استاندارد نبودن نیمکت مدارس گفت: نیمکت های برای همه سنین تعبیه شده و اندازه و ارتفاع آن برای همه مقاطع مناسب نیست و در نتیجه این مساله می تواند آسیب زننده باشد.

دکتر پناهی تاکید کرد: صندلی های مناسب نیز باید به گونه ای باشد که به هنگام نشستن کف پای دانش آموز روی زمین برسدو  کودک ناچار به قوز کردن نباشد.

خبر از وکیلی

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.