اصفهان شرق

برخورد قاطع و قانونی با سرویس های دانش آموزی متخلف در اصفهان

کدخبر: 112661
1395/06/30 در ساعت 10:46

به گزارش اصفهان شرق، در زمان هایی نه چندان دور به دلیل کوچک بودن شهرها نیازی به سرویس برای رفت و آمد دانش آموزان نبود اما با گسترش وسعت شهرها، افزایش جمعیت و مشغله والدین امروزه داشتن سرویس یکی از نیازهای ضروری در تحصیل فرزندان به شمار می رود.
هر سال با نزدیکی به مهرماه این دغدغه که آیا خودروی استفاده شده در سرویس ها مناسب است؟ راننده خوردوها قابل اعتماد هستند؟ و یا اینکه هزینه سرویس ها مناسب می باشد، خانواده ها را به خود مشغول کرده و در بسیاری از مواقع برخوردهایی را بین والدین با مسئولان مدارس ایجاد می کند.
اما معاون اجرایی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان اعلام کرده است که همزمان با شروع سال تحصیلی با سرویس های دانش آموزی متخلف برخورد قاطع و قانونی می شود.
سید رضا جعفریان با اشاره به اینکه فعالیت سرویس مدارس به ۲ شیوه ارزیابی می شود، گفت : در روش اول مدیران مدارس فعالیت شرکت ها را ارزیابی کرده و از ۰ تا ۱۰۰ به آنها نمره می دهند و در پایان سال تحصیلی نتایج را به سازمان تاکسیرانی اعلام می کنند.
وی افزود: در شیوه دوم سازمان تاکسیرانی به شرکت ها بر اساس فعالیت امتیاز می دهند .
معاون اجرایی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در ادامه از فعالیت ۴۸ شرکت سرویس مدارس در شهر اصفهان خبر داد و اعلام کرد:  امسال ۷۲ هزار دانش آموز اصفهانی از سرویس  مدارس استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۶۳۵۸ خودروی پلاک شخصی، ۲۰۶۹ خودرو تاکسی، ۲۶۴ خودرو ون و تعدادی اتوبوس که از امسال به صورت پایلوت سرویس دهی می کند، در خدمت سرویس مدارس هستند، گفت: این تعداد خودرو ۶۵ درصد از مدارس ابتدایی، ۳۵ درصد از مدارس راهنمایی و دبیرستانی را پوشش می دهد که در مجموع ۷۲ هزار دانش آموز از سرویس مدارس استفاده می کنند.
جعفریان با تاکید بر اینکه با رانندگانی که بیش از ظرفیت خودرو دانش آموز سوار کنند نیز برخورد می شود، اظهارکرد : اگر شرکت ها تخلف یا نمره پایین کسب کنند، به هیأت انضباطی سازمان تاکسیرانی معرفی و به صورت لغو امتیاز و معلق شدن فعالیت ،جریمه می شوند ضمن اینکه معیار امتیازدهی از نظر آموزش و پرورش ، حضور به موقع، رضایت خانواده ها و رعایت نرخ مصوب سازمان است.
وی تصریح کرد: نرخ کرایه براساس مسافت تعیین می شود که بر این اساس، نرخ انواع پیکان، پراید و RD برای ۳ کیلومتر ۷۱ هزار تومان، بیش از ۳ تا ۶ کیلومتر ۸۰ هزار تومان،  بیش از ۶ کیلومتر تا ۹ کیلومتر ۹۳ هزار تومان برای هر دانش آموز در طول یک سال تحصیلی تعیین شده است.
معاون اجرایی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: همچنین نرخ انواع سمند، پژو و مشابه برای ۳ کیلومتر ۷۶ هزار تومان، بیش از ۳ تا ۶ کیلومتر ۸۶ هزار تومان و بیش از ۶ تا ۹ کیلومتر ۹۷ هزار تومان برای هر دانش آموز در طول یک سال تحصیلی می باشد.
وی اظهارکرد: نرخ انواع خودروهای هایس، وَن و مینی بوس مدل ۸۴ و بالاتر تا ۳ کیلومتر ۶۲ هزار تومان ، بیش از ۳ تا ۶ کیلومتر ۴۰ هزار تومان، بیش از ۶ تا ۹ کیلومتر ۵۰ هزار تومان برای هر دانش آموز در طول یک سال تحصیلی است.
جعفریان با بیان اینکه از امسال انواع اتوبوس نیز به صورت پایلوت به مدارس شهر اصفهان سرویس دهی می کنند، گفت: نرخ این اتوبوس ها برای مقطع دبستان تا ۵ کیلومتر ۴۳ هزار تومان با داشتن مراقب است و مقاطع مازاد بر ۵ کیلومتر ۲۳ هزار تومان به آن اضافه می شود که این نرخ برای هر دانش آموز طی یک سال تحصیلی تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه نشانی شرکت های حمل و نقل در سایت سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان قابل دسترسی است، گفت : شهروندانی که از عملکرد شرکت های حمل و نقل در زمینه سرویس مدارس شکایت دارند، می توانند با شماره تلفن ۳۵۶۸۸۱۰۰ تماس بگیرند یا به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۲۶۱ پیامک بزنند.

نظر برخی شهروندان: هزینه‌ها اضافه می‌شود اما کیفیت سرویس‌دهی تفاوتی نمی کند

اما در کنار همه برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان‌ها برای ۹ ماه تحصیلی و راحتی تردد دانش آموزان، کم نیستند والدینی که نگرانی همیشگی بابت سرویس‌های مدارس با آن‌ها همراه است و گاهی این دغدغه‌های به‌جا سبب می‌شود که سخت‌گیرانه‌تر نسبت به موضوع سرویس مدرسه فرزندان خود توجه کنند.
یکی از این والدین که از ابتدای شروع تحصیل فرزندش تاکنون از سرویس مدرسه برای تردد استفاده می‌کند، با گفتن این موضوع که هرسال تلاش می‌کنم تا بهترین سرویس را برای این ۹ ماه انتخاب کنم، اظهارکرد: دغدغه رفت و آمد دانش‌آموز بسیار زیاد است به‌ویژه با پایین‌تر بودن سن بچه‌ها این دل‌نگرانی والدین بیشتر می‌شود و ما همیشه در تکاپو هستیم تا سلامت دانش آموزان و راحتی آن‌ها در سرویس‌های مدرسه بیشتر باشد.
احمد کاظمی به افزایش دوباره هزینه سرویس‌های مدرسه اشاره کرد و گفت: هزینه‌ها هر سال اضافه می‌شود اما واقعیت این است که کیفیت خودرو و نوع آموزش راننده‌های سرویس و حتی در بعضی موارد وقت‌شناس بودن آن‌ها تغییری نمی‌کند و این مشکلات در حالی وجود دارد که افزایش کرایه سرویس به گفته مدیران قرار است سبب خدمت‌رسانی بهتر شود.
یکی دیگر از شهروندان نیز با ابراز گلایه از اینکه تعدادی از رانندگان سرویس مدارس بیش از حد مجاز دانش آموز سوار می کنند، گفت: سال گذشته من با این مشکل مواجه شدم و فرزندم به سختی سوار خودرو می شد و در حالی که چندین بار با شرکت مربوطه تماس گرفتم، هیچ اقدامی برای حل و رفع این مشکل انجام نشد، جالب تر اینکه با فرارسیدن عید نوروز ، راننده سرویس فرزندم از ما در خواست عیدی هم داشت.
اکبر نریمانی ادامه داد: انتظار شهروندان از سازمان تاکسیرانی این است که بازرسانی برای نظارت بر عملکرد شرکت های سرویس مدارس اعزام کند تا از نحوه فعالیت آنها اطمینان پیدا کند.

رانندگان سرویس مدارس کوتاهی نمی‌کنند

یک راننده سرویس مدرسه که دل‌خوشی از شغل خود باوجود ترافیک خیابان‌ها و درآمد کم ندارد ، با گلایه از این موضوع که خانواده‌ها فکر می‌کنند هر سال که چند درصد کرایه‌ها اضافه می‌شود همه این‌ها به راننده تاکسی تعلق می‌گیرد و راننده‌ها کم کاری می‌کنند، گفت: افزایش کرایه‌ها یک امر عادی است که در اکثر کلان‌شهرها اعمال می‌شود و درصدی از آن تنها به راننده تعلق می‌گیرد که چندان چشم‌گیر نیست.
علی رحیمی که درآمد رانندگی را با مخارج زیاد فعلی ناچیز می‌داند از این موضوع گلایه دارد که خانواده‌ها سختی این کار را نمی‌دانند و مدام بر این باور هستند که رانندگان کوتاهی می‌کنند.
وی گرانی سوخت و در کنار آن افزایش قیمت لوازم خودرو را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت: گاهی تعداد دانش‌آموزانی که در سرویس‌ها سوار می‌شوند اضافه‌تر از تعداد نفرات قانونی است و همین مسئله در طول سال سبب استهلاک خودرو می‌شود و با وجود افزایش هزینه‌ها و تقبل نکردن هزینه از سوی شرکت‌ها سبب نارضایتی و فشار آمدن به رانندگان سرویس می‌شود.
سرویس‌دهی به دانش‌آموزان هرسال در اصفهان با دخالت دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود و هرساله با برنامه‌ریزی‌های مناسب سعی بر این است که این خدمت‌رسانی به شهروندان به بهترین شکل ممکن انجام شود تا هم رضایت والدین و هم رضایت رانندگان سرویس جلب شود.
افزایش کرایه سرویس بسته به تورم و وضعیت معیشت در جامعه و از طرفی افزایش تعداد خودرو و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به رانندگان در هرسال ازجمله برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای بالا بردن کیفیت خدمت‌رسانی و افزایش رضایت است.
در سال جاری نیز این اقدامات زیادی با هماهنگی سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، شورای اسلامی شهر اصفهان و اداره کل آموزش‌وپرورش استان انجام ‌شده تا سرویس‌های مدارس به شکلی منظم و ساماندهی شده کار خود را آغاز کنند.

والدین شاکی با شماره تلفن ۳۵۶۸۸۱۰۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ ایمنا