سرویس: دین و اندیشه 09:25 - سه شنبه 30 شهریور 1395

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی:

معیار سنجش مسئولان ولایت پذیری است/ ولایت از شاخه‌های توحید ربوبی است

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی گفت: در فتنه‌ها، حوادث اجتماعی و مسائل حاکمیتی، همه مسئولان را باید با معیار ولی فقیه و ولایت مداری آنها چک کنیم و تنها حرف او برای ما حجت باشد.

به گزارش اصفهان شرق، استاد اخلاق و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در دهمین همایش غدیرانه «روی دست آفتاب» اظهار کرد: ولایت یکی از شاخه‌های توحید است و انسان تا موحد نشود ولایت را نخواهد پذیرفت.

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به مراتب مختلف توحید، ولایت را از شاخه‌های توحید ربوبی دانست و در این رابطه افزود: همانگونه که توحید و ربوبیت پروردگار از بالا به پایین است، ولایت هم به همین شکل است و از جانب پروردگار مشخص می‌شود.

وی افزود: نصب امیرالمومنین (ع) از جانب خدا بوده که پیامبر (ص) مامور ابلاغ آن می‌شوند اما به خاطر حضور منافقان ایشان ترس دارند که مبادا فضا به هم بخورد اما جبرییل سه بار بر پیامبر (ص) نازل می‌شوند و بر ابلاغ این پیام مهم تاکید می‌کنند.

آقاتهرانی تاکید کرد: حتی بعضی از مردم از پیامبر (ص) پرسیدند که آیا این انتخاب از جانب خود شماست یا پروردگار؟ که پیامبر (ص) آن را از جانب خدا می‌دانند.

به گفته وی پیامبر (ص) در خطبه غدیریه به اسامی ۱۲ امام پس از خود اشاره می‌کند و جالب اینکه چهار بار از ظهور حضرت مهدی (عج) یاد می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی با اشاره به این سوال که تکلیف ولایت در دوران غیبت چه می‌شود، افزود: امامان معصوم علیهم السلام در دوران غیبت مومنان را به حال خود رها نکرده و بیش از ۱۰ مورد شاخصه از جمله علم، فقاهت، تقوا و… را برای ولی فقیه مشخص کرده‌اند که در زمان غیبت جانشین آنها محسوب می‌شوند.

این استاد اخلاق عنوان کرد: در مسائل مهمی چون قتل در احکام اسلامی چهار شاهد لازم است اما در رابطه با تشخیص ولی فقیه از هر یک میلیون نفر یک نفر را به مجلس خبرگان می‌فرستیم یعنی ۸۰ نفر از کسانی که به عدالت آنها یقین داریم و دین را از آنها آموخته‌ایم شهادت به عدالت ولی فقیه می‌دهند تا دیگر جای شک و شبهه‌ای برای کسی باقی نماند.

وی در رابطه با رجوع به ولی فقیه در مسائل مختلف بیان کرد: در فتنه‌ها، حوادث اجتماعی و مسائل حاکمیتی، همه مسئولان را باید با ولی فقیه چک کنیم و تنها حرف او برای ما حجت است.

حجت الاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: معمولاً حرف ولی زنده را قبول ندارند برای مثال در زمان موسی (ع) می‌گفتند ما ابراهیم را قبول داریم اما موسی را نمی‌پذیریم و همین روش ادامه دارد و باید مواظب باشیم که اینگونه نشویم.

آقاتهرانی در پایان اظهار کرد: بعد از پیامبر (ص) همه امیرالمومنین (ع) را تنها گذاشتند به جز سه نفر یعنی سلمان، ابور و مقداد که در رأس آنها حضرت زهرا سلام الله علیها قرار داشتند.

وی اضافه کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) تا موقعی که کسی چون فاطمه زهرا سلام الله علیها را داشت همه چیز داشت و تنها نبود اما تنهایی و غربت علی علیه السلام از وقتی شروع می‌شود که همسر وفادار خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.