سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 16:05 - یکشنبه 28 شهریور 1395

آیت الله حائری شیرازی:

فرق شهید فهمیده و داعش در عقل است/ جهاد تحت ولایت الهی باعث عزت می‌شود

آیت الله محی الدین حائری شیرازی گفت: فرق شهید فهمیده و داعش در عقل است و الا در ظاهر هر دو نارنجک به خود بسته و خود را منفجر می‌کنند اما شهید فهمیده پیرو عقل است که امام خمینی (ره) در حق او فرمود که او رهبر مردم است، اما یک داعشی سفیه است و پیرو هوای نفس است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت الله محی الدین حائری شیرازی در جشن غدیر که به همت مجمع فرهنگی الغدیر کاشان در سالن تختی برگزار شد، اظهار کرد: انبیاء آمده‌اند تا ما را از رحمت رحمانی الهی به رحمت رحیمی الهی برسانند.

وی افزود: ۱۲۴ هزار پیامبر آمده‌اند تا به آموزش دهند که چگونه از رحمت رحمانی خدا که نعمت‌های عمومی بین مومن و کافر را شامل می‌شود استفاده کنیم تا به رحمت رحیمی خدا که بهشت است دست پیدا کنیم.

آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: ما آمده‌ایم که رحمت رحیمی کاسبی کنیم و اولین ابزار این کسب عقلی است کع خداوند به انسان داده است تا راهنمای ما برای مصرف رحمت رحمانی برای کاسبی کردن رحمت رحیمی باشد؛ اما غرب منکر عقل است و قائل است که با عقل خوبی فضائل و بدی رذائل را نمی‌فهمد و نمی‌توان با آن به وجود خدا پی برد.

این مدرس حوزه علمیه قم عنوان کرد: دلیل آن این است که مصرف موهبت‌های جهان به نوعی وصول طلب است اما اقرار به وجود خدا سند بدهکاری است که مردانگی می‌خواهد از همین رو اطاعت از حکم عقل جوانمردی می‌خواهد و هر چه بیشتر از عقل اطاعت شود، صفت مردانگی در انسان رشد بیشتری پیدا می‌کند.

وی در این رابطه مثالی آورد: پدری را در نظر بگیرید که تاجر و ثروتمند است و پس از مرگ او دو دفتر از او در میان بازماندگانش بر جای می‌ماند که در یکی طلب‌ها و در دیگری بدهکاری‌ها ثبت شده است؛ برای وصول طلب‌ها بین باسواد و بی‌سواد، زن و مرد، کوچک و بزرگ اختلافی نیست و کسی آن را حاشا نمی‌کند اما در رابطه با بدهکاری‌ها، آن هم بدهکاری‌های بزرگ، اختلافات و حاشا کردن‌ها شروع می‌شود.

آیت الله حائری شیرازی تاکید کرد: از این رو اقرار به خدا سند بدهکاری است چرا که با اعتراف به وجود پروردگار ما دیگر مالک خود نیستیم و تمام این موهبت‌ها نزد ما امانت است؛ انسان مومن و جوانمرد وقتی به این عالم نگاه می‌کند، به وجود خدا اقرار می‌کند چونکه بنا ندارد این بدهی را حاشا کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فرق شهید فهمیده و داعش در عقل است و الا در ظاهر هر دو نارنجک به خود بسته و خود را منفجر می‌کنند اما شهید فهمیده پیرو عقل است که امام خمینی (ره) در حق او فرمود که او رهبر مردم است، اما یک داعشی سفیه است و پیرو هوای نفس است.

وی ادامه داد: شهید فهمیده پیرو عالمی است که از روی تحقیق او را انتخاب کرده، عالمی که عاقل، زاهد و باتقواست اما یک داعشی پیرو ملایی است که از ملک سعود پیروی می‌کند و ملک صعود هم دست در دست یهودیان دارد.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن عوام پیرو اهل کتاب را مواخذه کرده که چرا با اینکه شاهد دنیاپرستی و گناهان آنها بوده‌اند اما باز هم از آنها طاعت کرده و آنها را بین خود و خدا امین قرار می‌دادند؟

به گفته این سخنران جشن غدیر کاشان، آن داعشی که می‌گوید اگر ۱۹ شیعه را بکشم به بهشت می‌روم، سفیه است؛ آیا پیامبر (ص) دینی آورده که بعضی بعضی دیگر را بکشند و به بهشت بروند؟ اما او این انتخاب سفیهانه را می‌کند چرا که راحت‌تر است و مطابق میل اوست.

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: مردم زیر بار غدیر نرفتند چرا که غدیر سند بدهکاری است و پذیرفتن آن مردانگی می‌خواهد؛ امیرالمومنین علیه السلام اجازه نمی‌داد بالایی‌ها حقوق‌های نجومی بگیرند و بین عرب و عجم فرقی نمی‌گذاشت و می‌خواست اموالی را آنها به ناحق از بیت‌المال برداشته بودند، پس گرفته و به بیت المال باز گرداند.

وی خاطرنشان کرد: غدیر و ولایت رحمت رحیمی است که دادنی نیست بلکه گرفتنی است؛ نماز و سایر عبادات، تحت ولایت الهی است که ما ر به بهشت می‌رساند اما همین عبادات تحت ولایت طاغوت ما را به ظلمات داخل می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جهاد تحت ولایت الهی باعث عزت می‌شود اما همین جهاد تحت ولایت طاغوت موجب ذلت اسلام می‌شود که نمونه بارز آن در زمان ما داعش است که با جهاد خود اسلام را خوار و ذلیل کرده‌اند.

انتهای پیام/راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.