سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:53 - یکشنبه 28 شهریور 1395

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان:

خالی بودن یک میلیارد متر مکعبی سد زاینده‌رود / فعلا برنامه‌ای برای تحویل حقآبه کشاورزان نداریم

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان به خالی بودن بیش از یک میلیارد متر مکعبی سد زاینده رود اشاره کرد و گفت: با وضعیت فعلی مخزن سد زاینده رود نمی توان پیش بینی درستی برای تحویل آب به کشاورزان داشت و این بستگی به بارش های فصل پاییز دارد.

به گزارش اصفهان شرق، علی بصیر پور با اشاره به اینکه بیش از یک میلیارد مترمکعب حجم سد خالی است، تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود بحرانی و حدود 200 میلیون مترمکعب است.
به گفته وی بر اثر تداوم خشکسالی در منطقه و تغییرات اقلیمی حجم سد زاینده‌رود نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: این تغییرات بر کشاورزی بیشترین اثر را داشته و به‌رغم کاهش حدود 15 میلیون مترمکعب سهم آب مصرفی در صنعت جبران کمبود آب کشاورزی اتفاق نیفتاده است.
بصیرپور در خصوص جاری شدن دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود بیان داشت: مطابق پیش بینی هواشناسی بارش ها در فصل پاییز با تاخیر انجام می شود و مقدار آن کمتر از سال های نرمال خواهد بود که در این شرایط در توزیع آب باید دقت شود تا مشکلی ایجاد نشود.
وی تأکید کرد: برنامه آبی سال جدید 96-95 برای آب زاینده‌رود تدوین نشده و طی هفته‌های آتی با همکاری شرکت مدیریت منابع آب برنامه ریزی انجام خواهد شد؛ اما همه شرایط آبی استان به بارش‌های فصل پائیز و زمستان بستگی دارد که طبق پیش بینی‌ها در پاییز با تأخیر در بارش مواجهه هستیم.
وزارت نیرو برنامه تحویل آب به کشاورزان شرق را اعلام نکرده است
به گفته معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، وزارت نیرو نیز برای تحویل آب به کشاورزان شرق اصفهان هنوز برنامه ای اعلام نکرده است اگر تا پایان آذر ماه بارندگی های قابل توجهی داشته باشیم می توان برای تحویل آب به کشاورزان شرق اصفهان برنامه ریزی کرد.
وی درباره وضعیت کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان در سال آبی 96-95، گفت: با وضعیت فعلی مخزن سد زاینده رود نمی توان پیش بینی درستی برای تحویل آب به کشاورزان داشت و این بستگی به بارش های فصل پاییز دارد.
بصیرپور تصریح کرد: اکنون وضعیت ذخیره مخزن سد زاینده رود به اندازه ای نیست که بتوان توزیع آب انجام داد مگر اینکه در پاییز بارش های خوبی داشته باشیم.
بحران آبی موجود مختص حوضه زاینده‌رود نیست
وی با بیان اینکه وزارت نیرو نیز برای تحویل آب به کشاورزان شرق اصفهان هنوز برنامه ای اعلام نکرده است، گفت: زمانی که آبی وجود ندارد نمی توان برای تحویل آب به کشاورزان معجزه ای داشته باشیم و باید مسئولان امر و مقامات مافوق برای این منطقه تصمیم گیری داشته باشند.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان مهم‌ترین مشکلات حوضه زاینده‌رود را عدم تعادل منابع و مصارف آبی، شیوه‌های غلط بهره‌برداری از منابع آب، عدم اعتماد به نهادهای دولتی، عدم مدیریت یکپارچه منابع آب در منطقه و مشکلات اجتماعی دانست و تصریح کرد: راهکار برون‌رفت از مشکلات آبی حوضه زاینده رود احیای مدیریت یکپارچه منابع آب، کنترل برداشت‌ها، تصفیه پساب، اجرای طرح‌های جایگزین برای شرب، نوسازی شبکه آبرسانی، تکمیل و توسعه کانال‌های آبیاری، اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری، اصلاح تعرفه آب و فرهنگ سازی مصرف بهینه در تمامی بخش‌های مصرف شامل کشاورزی، شرب و صنعت است.
وی با اشاره به اینکه بحران آبی موجود مختص حوضه زاینده‌رود نبوده و در کل استان با یک بحران بی سابقه مواجه هستیم؛ به طرح مهم ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب اشاره کرد و گفت: این طرح در صف اول اقدامات شرکت قرار گرفته و امیدوار هستیم با اجرای این طرح و همکاری همه مردم، سازمان‌ها و نهادها بتوانیم به شرایط پایداری در منطقه برسیم.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.