سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:43 - پنجشنبه 25 شهریور 1395

قابل توجه مسئولان بهداشت و درمان اصفهان؛

تراژدی نُه ماه تعطیلی زایشگاه کوهپایه/ چرایی تولد نوزاد در آمبولانس؟!

در دولتی که با شعار تدبیر حرکت می کند و طی گزارش مسئولان درمانی از نظر بهداشت و درمان توسعه خوبی داشته است، روا نیست با مشکلاتی به سبک بسته بودن درب زایشگاه در شهری چند هزار نفری رو به رو شده و هر ماه داغ نبود زایشگاه برای مردم تازه شود.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها بسته بودن درب زایشگاه شهر کوهپایه با تولد نوزاد دختر در شب عید قربان در آمبولانس اورژانس شهر، نقل مجالس و شبکه های اجتماعی شده است و مشکلات تعطیلی یک زایشگاه در شرق اصفهان بیش از پیش به چشم می آید.

مروری بر چند تیتر خبر

«شب گذشته خانم بارداری توسط نیروهای هلال احمر به درمانگاه شهر کوهپایه رسانده شد و در درمانگاه وضع حمل کرد» «زایمان موفق در آمبولانس اورژانس کوهپایه در شب عید قربان» «تولد نوزاد در اورژانس درمانگاه» اینها اخباری است که طی یک سال گذشته بر صفحه رسانه ها نقش بسته است تا مشکلات بسته بودن زایشگاه، از تریبون رسانه های محلی تا استانی به گوش مسئولان بهداشت و درمان برسد ولی انگار؛ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

علی رغم پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولان محلی در بازگشایی زایشگاه این شهر، متاسفانه هنوز اقدامی عملیاتی توسط مسئولان بهداشت شماره یک جهت بازگشایی انجام نگرفته و قفل نه ماهه تعطیلی بر درب زایشگاه شهر کوهپایه خودنمایی می کند.

20130825174745_thumbnail

تولد نوزاد در آمبولانس خوش آیند نیست

زایشگاه کوهپایه در حالی بسته شده است که بخش های همجوار از خدمات زایشگاه شهری بهره مند هستند و می طلبد مسئولان به مطالبه مردم شهر کوهپایه مبنی بر بازگشایی مجدد زایشگاه پاسخ مثبت دهند زیرا در سایه پیشرفت های حاصله در وزارت بهداشت و درمان، امروز تولد نوزاد در آمبولانس اورژانس به دلیل بسته بودن درب زایشگاه برای مردم خوش آیند نیست هرچند که باید از توان و پتانسیل قوی نیروهای اورژانس و سرعت عمل بالای این قشر زحمت کش تشکر کرد.

ممکن است برخی مواقع بر اثر حادثه و یا نبود برخی تجهیزات در زایشگاه، مادر بارداری نیاز به مراکز بیمارستانی شهری پیدا کند و نقش اورژانس در این خصوص لازم و ضروری به نظر می رسد ولیکن انتقال همیشه مادران باردار به شهرهای همجوار کوهپایه یا شهر اصفهان، نمایش بی مهری مسئولان به خواسته های به حق مردم است.

به راستی اگر اورژانس در زمان انتقال مادر باردار در ماموریت به سر می بُرد، این بار باید خبر تولد نوزاد در خانه، پشت درب زایشگاه و یا درمانگاه بدون پزشک متخصص را تیتر کنیم!

مسلما اگر در طول سال،۱۲ زایمان در شهر کوهپایه انجام گیرد و بقیه روزهای سال از تولد فرزند خبری نباشد، باز هم درب زایشگاه باید به منظور ارامش مادران باردار و خانواده های انها باز باشد و اگر هزینه های بازگشایی هر روزه زایشگاه بالاست، خدمات دیگری را در جهت مراقبت بانوان و اطفال به زایشگاه انتقال دهند.

گفتنی است در دولتی که با شعار تدبیر و امید حرکت می کند و طی گزارش مسئولان درمانی از نظر بهداشت و درمان توسعه خوبی داشته است، روا نیست با مشکلاتی به سبک بسته بودن درب زایشگاه در شهری چند هزار نفری رو به رو شده و هر ماه داغ نبود زایشگاه برای مردم تازه شود.

11111
بسته شدن زایشگاه نگرانی جدی برای مادران باردار است

چندی قبل خانم بارداری از شهر کوهپایه طی تماس تلفنی با پایگاه خبری گفت: متاسفانه بیشتر مردم وقتی صحبت از درب بسته زایشگاه می شود فقط فکر لحظه زایمان را می کنند و بحث وجود آمبولانس و مسافت ۶۵ کیلومتری کوهپایه تا نایین و اصفهان را پیش می کشند و مشکل را به سادگی از سر می گذرانند در صورتی که حتی مشکل ساده عدم تکان بچه در شکم مادر می تواند نگرانی چندین ساعته را برای مادر باردار به بار آورد که به راحتی با حضور در زایشگاه این نگرانی بر طرف می شد.

این مادر ادامه داد: بهانه هایی که مسئولان در خصوص بسته شدن درب زایشگاه به مردم ارائه می دهند، پاسخی مناسب به خواسته های به حق مردم شهر نیست زیرا شهر کوهپایه که سالها قبل مرکز بخش بود، امروز از نبود برخی خدمات (زایشگاه، سونوگرافی، آزمایشگاه مجهز بیمارستان محروم است و همه ی این کاستی ها بذر بی اعتمادی در ارائه خدمات در مردم شهر های کوچک می کارد.
آیا خطر در کمین مادران بخش های همجوار نیست؟

شهردار شهر کوهپایه که مدت ها قبل، از بسته بودن درب زایشگاه به عنوان دغدغه برای مسئولان سخن به میان آورد، پس از تولد نوزاد در آمبولانس در شب عید قربان به خبرنگار ما گفت: بستن درب زایشگاه، آسان ترین راه برای پاسخ به کاهش مراجعه زنان به زایشگاه بود و باید قبل از این اقدام، به بررسی دقیق مشکلات پرداخته می شد و اگر زایمان در زایشگاه های کوچک موجب ایجاد خطر برای مادران می شود؛ چرا زایشگاه های بخش های مجاور که امار زایمان در ان به مراتب بالاتر است هنوز ارائه خدمات می کند؟ آیا خطر در کمین مادران بخش های همجوار نیست؟

جایگاه مهم مادر در حفظ سلامتی خانواده

با توجه به جایگاه مهم مادر در حفظ و سلامتی خانواده که در نهایت منجر به سلامت جامعه می گردد لذا اهمیت مراقبت مادر در دوران بارداری دو چندان می شود و قطعا هدف از این مراقبت ها حفظ و بقاء سلامتی مادر و جنین و به انجام رساندن یک حاملگی سالم و بدون خطر و در نهایت انجام یک زایمان ایمن است ولی این در صورتی است که مادر را از یک بارداری پر خطر دور کنیم و با دور شدن مکان زایمان از شهر و دیارش، تنش خاطر را برای وی به بار نیاوریم.

می طلبد مسئولان بهداشت و درمان، توجه کافی به احصا مشکلات مناطق محروم داشته باشند تا با بررسی دقیق و بدون ایجاد تنش، گرهی از مشکلات باز کنند نه اینکه با اقدام ناگهانی، مساله ای که با دست باز می شود را به دندان بسپارند.

در کنار بسته شدن درب زایشگاه دو نگرانی مشهود است که رد شدن راحت از کنار این مساله نباید به سادگی انجام شود. نگرانی مادران باردار شهری از یک طرف و نگرانی مدیران بهداشت و درمان از خطرات احتمالی زایشگاه ها بر مادر و نوزاد از طرف دیگر لزوم توجه بیشتر به مساله زایشگاه ها در شهرهای کوچک را در نگاه مسئولان استانی بخش درمان می طلبد.

 

خبرهای منتشر شده در این خصوص را اینجا و اینجا رصد کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.