سرویس: تولیدی 17:43 - شنبه 20 شهریور 1395

کارشناس امور خانواده دفتر تبلیغات اسلامی:

جای نهاد متکلف خانواده خالیست/ هدف اصلی غرب، تخریب کانون گرم خانواده ایرانی است

حجت الاسلام محمد بیرانوند گفت: سکوت و البته چراغ سبز برخی مسئولان فرهنگی دولت اعتدال؛ فضای اجتماعی کشور را بیش از پیش در بهره گیری از این نوع پوشش عفت ستیزانه جری کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، نظام اسلامی باید برای تشکیل خانواده، حفظ و اداره آن احساس مسئولیت نماید متاسفانه در کشور ما هیچ نهادی متکفل امور خانواده نیست

در هر جامعه اسلامی باید همه نهادها و آحاد مردم در قبال تشکیل نظام خانواده احساس مسئولیت نمایند.

خداوند حکیم زمینه ساز رشد و تکامل انسان اعم از مرد و زن است و نظام زندگی خانوادگی و اجتماعی باید به گونه ای باشد که اعضای خانواده بتوانند به بهترین نحو به وظایف خود عمل کرده و کانون گرم خانواده را از گزند حوادث فرهنگی و اجتماعی محفوظ دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی خانواده را در 16 بند ابلاغ کردند و خانواده را واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام معرفی کردند.
طی این ابلاغ مهم، ایجاد جامعه‌ای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامش بخش عنوان شد.

بر این اساس و نظر به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا با کارشناس مربوطه گفتگو کنیم. متن زیر حاصل گفتگوی دو ساعته اصفهان شرق با حجت الاسلام محمد بیرانوند، کارشناس امور خانواده دفتر تبلیغات اسلامی است.

img18453749

غرب بیش از پیش به دنبال پیاده کردن انقلاب جنسی در کشور ایران است، در این زمینه وظیفه مسئولان چیست؟

غرب در همه زمان ها برای ما برنامه هایی نظیر انقلاب جنسی و فرهنگ برهنگی را طراحی کرده است و در این رابطه باید متولیان فرهنگ و خانواده در درون کشور، با چشمی باز به زندگی جوامع غربی نگاه کرده و تحت تاثیر زندگی غربی قرار نگیرند.

متاسفانه گاها دیده میشود که با ورود برخی عناوین جدید در کشور از سوی بیگانگان، غفلت در نهادهای تاثیر گزار صورت می گیرد و به اصل برنامه ها و دادن راهکار در برچیده شدن فرهنگ غربی، توجه کافی نمی شود.

یکی از وظایفی که در این رابطه با آن مواجه هستیم، پرداختن به موضوع مهم جهاد کبیر است به این گونه که باید به تشریح برنامه ها پرداخته و بتوان با اسیب جدی که مثل ویروسی به جامعه سرایت می کند مقابله کرد.

در هر صورت اگر قرار است موضوعی به جریان افتد باید به طریق گفتمان مطرح شده و زمینه مطالبه گری مردم را به وجود آوریم تا افراد پیگیر مطالبه خود از نهادهای فرهنگی باشند و بتوانند مقابله عملیاتی با ورود فرهنگ غرب به کشور داشته باشند.

photo_2016-09-10_17-12-15

امروزه شاهد برخی پوشیدگی های برهنه هستیم، در این خصوص آیا جای نهاد تخصصی خانواده خالی نیست؟

اسلام از طرفى با دستور الزامى به زنان به رعایت حجاب و پوشش و از طرف دیگر با تشویق آنان به استفاده از زیورآلات به‌شرط عدم تبرج و نمایش به نامحرمان، جلوى سوءاستفاده را گرفته است تا از این طریق زمینه سلامت روحى و روانى افراد جامعه فراهم گردیده و نظام خانواده مستحکم و پایدار بماند. لیکن برای ترویج فرهنگ عفت و حیا در بین جوانان، باید نهادهایی که رسالت ذاتی آنها بحث ترویج فرهنگ حجاب و پوشش است کار فرهنگی نمایند تا زمینه ساز مصونیت بخشی گردد.
امروزه به دلیل اینکه مطالبه حجاب به صورت گفتمان شیوع پیدا نکرده است برخی از افراد و نهادها به وظیفه خودشان واقف نیستند.

مسلما کار فرهنگی به محوریت حجاب و حیا باید توسط نهادهایی مهم و مطالبه گری از کف جامعه باید شروع گردد و در این خصوص انگیزه اعتقادی مردم را بالا برند قرار دادن کودکان و نوجوان در مسیر تزبیت دینی و ارتباط دادن بچه ها در فضاهای تربیتی و تربیت محور همچون مساجد و تنفس کردن در فضاهای تربیتی واشنا شدن با الگوهای هم سن و رشد یافته در آن فضا ها خود باعث رشد ایمانی بچه ها خواهد شد.

img17263389

بحث جلوگیری از ولنگاری فرهنگی در خانه و خانواده موضوع مهم در باب ترویج نشاط خانوادگی به شمار می رود، در این خصوص چه شاخصه هایی در خانواده دنبال می شود؟

اگر بخواهیم به مصونیت کافی در خانواده برسیم لازم است تا باور به آن موضوع در درون هر فرد شکل گیرد.
برای مثال کم شدن حساسیت دینی در بین خانواده به نحوی که اولویتهای ذهنی افراد در زندگی تغییر یافته، یکی از موضوعاتی است که نشات گرفته از تغییر در بینش و نگرش افراد است. کسی که اولویت ذهنیش جذاب بودن است با کسی که اولویت ذهنیش کسب رضای خداست نوع زندگیشان متفاوت خواهد بود.

عدم توجه به ابهت و عظمت بعضی گناهان در برخی سریال های تلویزیون نظیر فیلم آموزشی پریا که به نوعی ترویج برخی اداب غلط در زندگی است، مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است که در این فاصله باعث کم شدن ابهت مسائل دینی شده و برخی بی توجهی ها به کانون گرم خانواده را سبب می سازد که در این راستا جای نهادهای متکفل خانواده خالی است.
روشن است که وقتی در درون خانواده هدف و برنامه برای رشد و کمال نداشته باشیم این خلاء خود باعث بروز جبران افراطی آن نیاز خواهد شد. اگر گرایش به خانه گریزی و یا هیجان داشتن شادی های افراطی در بیرون هست یکی از عوامل آن نداشتن برنامه برای شادی و سر زندگی در فضای خانواده است. جای گفتگو شوخی و مزاح و بازی های خانوادگی و تفریح و بیرون رفتن با خانواده در برنامه ریزی خانواده های ما بسیار خالیست. ایجاد صمیمیت، ترمیم روابط و تلطیف روابط عاطفی و تامین نیاز های عاطفی روح امید و شادی را در خانواده زیاد خواهد کرد.

غرب به دنبال ایجاد شکاف بین نسل جوان و خانواده می باشد و سرگرمی هایی نظیر شبکه های اجتماعی را در مقابل برخی مهمانی های شبانه خانوادگی قرار داده است، چه فضایی می تواند جلوی رواج فرهنگ الوده غربی را بگیرد؟

باید حواسمان باشد که دنیای غربی برای ما برنامه مدونی چیده است و تا متولیان فرهنگی ما برنامه خاصی در این زمینه نداشته باشند، نمی توانیم به نحو شایسته جلوی فریب غرب و استکبار جهانی را بگیریم. قصد اصلی غرب، تخریب کانون گرم خانواده ایرانی است.
افراد وقتی احساس رضایت از زندگی و به تبع ان احساس شادی خواهند داشت که ازجایگاه و موقعیت و شان و…خود احساس رضایت نماید و یکی از دلایل نبود نشاط مشکلات اقتصادی در خانواده ها است ولی دلیل دیگر هماهنگ نبودن انتظارات ما با توان و واقعیات اجتماعی قلمداد می شود.

بر این اساس یکی از راهکارهای هم در زمینه نشاط خانواده ها بالا بردن مهارتهای ذهنی شناختی و مهارتهای عملی برای شاد زیستن است
که نیاز به کسب اگاهی و مهارت دارد در این خصوص از طریق اموزش می توان مردم را یاری نماییم.

photo_2016-09-10_17-12-06
وظیفه ما در قبال جوانان چیست؟

باور جوانان و زمینه سازی برای رشد و موفقیت و تقویت ایمانشان وظیفه همگانی در قبال جوانان است و امروز مهم ترین کار فرهنگی برای جوانان تسهیل ایجاد کردن برای امر ازدواج است و بعد از آن می توان به اشتغال و کار فرهنگی و سامان دادن جوانان اشاره کرد.
جوان را باید به سمت هدایت انقلابی- اسلامی سوق داد به نحوی که باید بداند که حفظ نظام با حفظ مکتب گره زده شده است.
اگر بخواهیم در مقابل تهاجم غربی و سوء قصد به عقیده و اعتقاد جان جوان ایرانی حرکت کنیم باید چتر جمهوری اسلامی را بر سرجوان کشیده و ترویج عقاید ناب اسلامی را در بین جوانان نهادینه کنیم.

نظر شما در خصوص مساله حجاب و برخی پوشش های غربی در بین زنان و دختران چیست؟

حجاب فردی، برای مصونیت فرد است شامل چادر و مقنعه؛ وحجاب اجتمایی شامل حفظ حریم جامعه مثل حفظ حریم زن و مرد و عدم شوخی و روابط بین زن و مرد، قهقهه و خنده های زن و مرد نامحرم با همدیگر است که باید مد نظر محققان این حیطه قرار گیرد.

امروزه باید فواید پوشش، نظیر ارزشمندی زن در برابر نامحرمان و دیدن آثار حجاب در بین خانوده ها و جامعه را به جوانان یاد داده و با روی کار آمدن نهاد متکفل به خانواده ها خوراک فرهنگی اجتماعی از بُعد اسلامی را آموزش داد.

بدیهی است پوشش زنان باید به نحوی باشد که آن را به نگاه جنسیتی تبدیل نکند، زیرا در آن صورت سوءاستفاده جنسی از زنان را در محیط اجتماع به دنبال خواهد داشت و زمینه را به تعبیر قرآن آنان که در قلب‌هایشان مرض است، مهیا می‌سازد.

رسالت و مسئولیت متولیان فرهنگی بیش از پیش آشکار می شود، زیرا با نگاهی کوتاه و گذرا به وضعیت پوشش زنان و دختران می توان دریافت؛ استفاده از پوشش های هم طراز برهنگی و تحریک زایی جنسی جامعه به ویژه نسل جوان به شدت افزایش یافته است و قبح آن به عنوان مولفۀ تهدید کننده امنیت اجتماعی کشور از بین رفته است، از سوی دیگر افکار و اندیشه های مروج اباحه گری و تسامح و تساهل جماعتی از روشنفکران غرب زده با غفلت، سکوت و البته چراغ سبز برخی مسئولان فرهنگی دولت اعتدال؛ فضای اجتماعی کشور را بیش از پیش در بهره گیری از این نوع پوشش عفت ستیزانه جری کرده است؛ لذا باید منتظر اقدامات شورای انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای مسئول همچون وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی، رسانۀ ملی و دیگر نهادهای موثر برای مقابله با موج عظیم عفت زدایی در قالب پوشیدگی مروج برهنگی ماند و امیدوار بود تا با تقویت و بازتولید پوشش بومی و تمدنی این مرزو بوم در کنار برخی اقدامات فرهنگی و اعتقادی و نیز برخی رویکردهای قاطع سلبی در صیانت از امنیت اجتماعی جامعه بتوان از این تهاجم فراگیر قدرت های غربی در مقولۀ جنگ نرم فرهنگی به سلامت عبور نمود و ساحت جامعه اسلامی را از آلودگی های حیا گریز آموزه های جوامع مدرن غربی به سوی آموزه های عفت محور گزاره های ناب شیعی رهنمون ساخت.

انتهای پیام/ ش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.