سرویس: اجتماعی 10:40 - جمعه 19 شهریور 1395

مسئول امور جوانان اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا:

رواج پدیده ضدفرهنگی ازدواج سفید/‌گرایش به طلاق در شهرضا نامعلوم است

عدم توجه به آموزه‌های دینی عامل مهمی در فروپاشی بنیان خانواده، کاهش آمار ازدواج در شهرضا، از مهمترین مطالبی بود که در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان شهرضا مطرح شد.

به گزارش اصفهان شرق، مسئول امور جوانان اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان این شهرستان که با موضوع ازدواج برگزار شد، اظهار داشت: هدف از نامگذاری این هفته، ترویج فرهنگ ازدواج اسلامی و معرفی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به عنوان الگوی مناسب زوج‌های جوان است.

زهرا مردانی با بیان اینکه برنامه‌های هفته ازدواج باید در راستای حساس سازی جوانان و خانواده‌ها نسبت به این موضوع باشد، افزود: سلامت خانواده بر سلامت جامعه اثرگذار است و بنیان خانواده سالم، ازدواج سالم است.

وی گفت: به منظور داشتن ازدواج سالم باید آگاهی جوانان را نسبت به مهارت‌های زندگی افزایش داد و در این بین آموزش هوش هیجانی از دوران کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مسئول امور جوانان اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا اظهار داشت: با وجود اهمیتی که ازدواج و تشکیل خانواده دارد، اما از یکسو آمارها حاکی از کاهش ازدواج از سال 1389 به بعد است و از سوی دیگر ما با رواج پدیده ضد فرهنگی ازدواج سپید مواجه هستیم.

کاهش آمار ازدواج در 5 ماهه نخست سال در شهرضا

وی به بررسی آمار ازدواج در شهرستان شهرضا پرداخت و بیان کرد: مقایسه آمار ازدواج در 5 ماهه نخست امسال585 مورد و سال گذشته 651 مورد بوده که حاکی از کاهش آمار ازدواج در این شهرستان است.

مردانی گفت: در حوزه جوانان خردجمعی لازم است به این صورت که تعامل و همفکری مسئولان در راستای ساماندهی ازدواج جوانان باید حول چهار محور “به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار بودن ازدواج” باشد.

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه، بیان کرد: در گذشته مشاوره جوانان بزرگترها بودند و قبح طلاق آنقدر قوی بود که خیلی کم شاهد طلاق بودیم.

محسن گلابی با بیان اینکه در گذشته هدف ازدواج رفاه و کسب لذت نبود بلکه هدف تشکیل خانواده بود، گفت: آسیب‌شناسی‌های انجام گرفته حاکی از این است که امروزه فرایند تشکیل خانواده در بین جوانان مراحل صحیحی را طی نکرده و لازم است آموزش مهارت‌های زندگی از دوران مهدکودک مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از دوران کودکی به افراد یاد داد به عواقب رفتار خود فکر کنند و مسئولیت‌پذیر باشند، افزود: بایستی از زوج‌های موفق و ناموفق و مادران نمونه درخواست کرد که به بیان تجارب خود در جلسات آموزش خانواده بپردازند.

صبر و قناعت دو خصوصیت زنان موفق گذشته بود

فرماندار شهرضا با تأکید بر اینکه صبر و قناعت دو خصوصیت زنان موفق گذشته بود، گفت: همه باید در حوزه فرهنگ‌سازی ازدواج آسان تلاش کنند و در این زمینه بایستی ابتدا از خود شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه بایستی زنگ معرفی مادران موفق به دانش آموزان و تدوین کتاب در مورد ازدواج‌های موفق در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: نبود دفتر طلاق در شهرضا یک مسئله اجتماعی است، در دفاتر طلاق می‌توان با ارائه مشاوره توسط علما جلوی بسیاری از طلاق‌ها را گرفت.

علل گرایش به طلاق در شهرضا مشخص نیست

گلابی بیان کرد: با توجه به نبود دفتر طلاق در شهرضا، آماری از طلاق شهرستان نداریم، بنابراین علل گرایش به طلاق را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پیشگیری از این معضل آنطور که شایسته است، داشته باشیم.

معاون فرمانداری شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه عدم توجه به آموزه‌های دینی عامل مهمی در فروپاشی بنیان خانواده است، گفت: خانواده به عنوان زیرساخت جامعه است، ما با داشتن خانواده سالم می توانیم کشور قدرتمندی داشته باشیم.

محمدحسین داراب گفت: معضل ازدواج سپید، زندگی مسالمت‌آمیز بدون قیدوبند به عنوان زخم چرکین جامعه است که در صورت عدم رسیدگی به سرطان تبدیل می‌شود.

برگزاری نشست‌های صمیمی جوانان با موضوع ازدواج آسان

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا در ادامه این جلسه با بیان اینکه بحث آموزش باید از دوران کودکی باشد، گفت: ملاک‌های ازدواج موفق بر پایه تئوری‌های نظریه‌پردازان خارجی است که بایستی به این ملاک‌ها با رویکرد بومی و دینی نگاه کرد.

علی نقی انصاری با اشاره به برنامه‌های هفته ازدواج در شهرضا، افزود: طراحی کارت رایگان استخر ویژه زوجینی که از تاریخ 13 لغایت 19 شهریور، ازدواج کرده‌اند، تقدیر از زوج‌های قهرمان و موفق ورزشی که امسال ازدواج کرده‌اند، برگزاری کلاس‌های آموزش قبل از ازدواج و فرزندپروری از برنامه‌های این هفته است.

وی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در راستای پیشگیری از طلاق و نشست‌های صمیمی جوانان با موضوع ازدواج آسان در طول هفته ازدواج، ارائه خدمات مشاوره رایگان، برگزاری مسابقه کتابخوانی و نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه‌های هفته ازدواج در شهرستان شهرضا است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.