سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 17:00 - پنجشنبه 18 شهریور 1395

واکنش امام جمعه اصفهان به سخنان برخی از چهره های شاخص سیاسی:

تضعیف بودجه دفاعی کشور خلاف عقل و قرآن است/ مشکل کشور بی‌مدیریتی در اقتصاد است

امام جمعه اصفهان با انتقاد از صحبت‌های اخیر برخی چهره‌های شاخص سیاسی در خصوص قدرت دفاعی کشور، تضعیف بودجه دفاعی کشور را خلاف قرآن و غلط دانست و گفت: اگر قرار بود بودجه برای تقویت توان دفاعی هزینه نشود کشورهای نظیر آمریکا، انگلستان و فرانسه نیز هزینه‌‌ای نمی‌کردند.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد پیش از ظهر امروز  اظهار کرد: خبرنگاری و خبرگزاری یک حرفه فنی است و موارد زیادی باید در آن مراعات شود.

وی با بیان اینکه راویان احادیثی که به دست ما رسیده به نوعی همان کار خبرنگاری را انجام می‌داده‌اند، افزود: یکی از مسائل مهم در خبرنگاری صداقت است؛ انسان باید راست بگوید، راست بنویسد، به توهمات گوش ندهد و بر اساس تحقیق بنویسد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: ارزش خبری که از ائمه رسیده است به این است که راوی آن انسان‌های عادل و صادق باشند که قصدی جز رساندن حرف امام نداشته باشند و این همان خبر صحیح است.

طباطبایی نژاد با تأکید بر اینکه خبر باید موجب رشد فکری مردم باشد نه باعث سرگرمی، بیان داشت: خبر صحیح آن است که تمام راویان آن یا ثقه و یا انسان‌های عادل شیعه باشند و عادل کسی است که حرف بی‌جا نمی‌زند، از مسیر منحرف نمی‌شود و علیه دشمن خود هم حرف خلاف نمی‌زند، به گونه ای که کار نکرده را به او نسبت دهد.

وی با بیان اینکه هر سخن راستی در خبر هم نباید گفته شود، خاطر نشان کرد: نکته دوم در مسئله خبرنگاری این است که آیا گفتن این راست به نفع هست یا نه؟ در واقع هرآنچه که فرد می‌داند گفتنی نیست.

امام جمعه اصفهان، این استان را از نظر اقتصادی و اخذ مالیات برابر با 16 استان کوچک دانست و گفت: از سوی دیگر نزدیک 24 تا 25 هزار شهید از مجموع 230 هزار شهید متعلق به استان ما هستند که بیش از یک دهم جمعیت کل شهدا است.

وی تصریح کرد: حوزه اصفهان نیز سابقه هزار ساله دارد و این نشان از استعدادی خاص در این شهر است؛ اصفهان در گذشته‌های نه چندان دور مرکز کشور و مرکز علمی بوده است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با تأکید بر صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر برگشت اصفهان به روزهای اوج خود یادآور شد: ایشان فرموده بودند باید اصفهان را به همان حالت قبل برگردانیم که در جهان نور افشانی کند.

وی با انتقاد از صحبت‌های اخیر برخی چهره‌های شاخص سیاسی در خصوص قدرت دفاعی کشور هم گفت: متأسفانه بعضی افراد می‌گویند اگر بودجه سنگینی که خرج دفاع می‌شود، خرج اقتصاد کنیم اوضاعمان خوب می‌شود و مثال ژاپن و آلمان را هم می‌زنند، اگر قرار بود بودجه برای تقویت توان دفاعی هزینه نشود کشورهای نظیر آمریکا، انگلستان و فرانسه نیز برای تقویت توان دفاعی خود هزینه‌‌ای نمی‌کردند، در این بین کشورهایی مثل چین و آلمان با وجود همه هزینه‌های دفاعی خود در برابر خواسته‌های استکبار و رأس آن‌ها آمریکا سر تسلیم و عجز فرود می‌آورند.

وی عامل عقب‌ماندگی کشور را بی‌مدیریتی در اقتصاد دانست و خاطر نشان کرد: چرا برخلاف قرآن و عقل می‌گوییم آن چیزی که من طلبه متوجه می‌شوم، این حرف‌ها غلط است؛ هر آدم عاقلی می‌داند که باید در زمینه دفاعی بازدارنگی لازم را داشته باشد.

امام جمعه اصفهان در ادامه با بیان اینکه ژاپن بهره بانکی نمی‌دهد بلکه برای نگه‌داری پول هزینه‌ای هم دریافت می‌کند، تصریح کرد: همین مسئله باعث می‌شود تا مردم پول خود را در کسب و کار هزینه کنند اما وقتی بنا باشد پولی را در بانک بگذارید و سودی هم تعلق می‌گیرد و عوارض و مالیاتی هم ندارد همین می‌شود.

طباطبایی‌نژاد وظیفه دیگر خبرنگار را داشتن تحلیل سیاسی دانست و تصریح کرد: سؤالاتی که از دیگران مطرح می‌شود باید بدون ترس، به صورت درست تحلیل و روشنگری شود.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با اشاره به تهاجم برخی از رسانه‌ها علیه ایران، بیان داشت: کار خبرنگار این است که خبرها را تحلیل کرده و پاسخ دهد، مردم به این شیوه فکرشان رشد می‌کند، مشکل همه در همه زمان‌ها مربوط به جهالت است که باید تلاش کنیم اصلاح شود.

وی ابراز داشت: گاهی با خلاصه نویسی بعضی مطالب مفهوم نمی‌شود، خلاصه‌نویسی یک مهارت می‌خواهد، یکی از کارهایی که باید در دانشکده خودتان حتماً به آن بپردازید، خلاصه‌نویسی است؛ مطلب را باید گرفت و با یک انشا قشنگ‌تر نوشت، به گونه‌ای که مطلب به مخاطب منتقل شود.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: ان شاءالله بتوانیم در راه نجات خود و دیگران و انجام وظایف خود و آگاه سازی مردم قدم برداریم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.