سرویس: اجتماعی 13:10 - پنجشنبه 18 شهریور 1395

زوجی از ورزنه با 5 سکه مهریه؛

مهریه سنگین سرچشمه اختلاف است/ چشم و هم‌چشمی در ازدواج آرامش را از بین می برد

زوج جوان ورزنه ای گفت: مهریه را می‏ توان به عنوان یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب کرد اما در کنار این، ترویج ازدواج آسان و فراهم کردن شرایط آن، مهم ترین راه حل مشکلات اخلاقی جامعه است.

به گزارش اصفهان شرق، هرگاه کسی ازدواج کند، نصف دینش را کامل کرده است و برای (حفظ) نصف دیگر باید تقوای خدا پیشه کند. پیامبر اکرم(ص)

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) سرشار از سادگی و عبرت است. این زندگی بهترین الگو برای رسیدن به ازدواج های آسان است و موجب پایداری و استحکام زندگی جوانان خواهد شد. جهیزیه و مهریه آسان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) نشان می‌دهد که می‌توان با کاهش توقعات مادی و افزایش معنویات به زندگی خوب و سعادت مندی دست پیدا کرد. امروزه نسل جوان می‌تواند با الگو گرفتن از این ازدواج و دوری از تجملات و نزدیک‌تر شدن به خدا سبب تحول در زندگی خود شود که این برکات زیادی را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.

مهم ترین نیاز حال حاضر ما توجه کردن جوانان و خانواده ها به ارزش و اهمیت تدبر و تفکر در امر ازدواج به جای تاکید بر تجملات و تشریفات است و باید تمام برنامه ‌ها و هدف ‌گذاری ‌های ما بر پایه مکتب ارزشی و الهی اسلام باشد. چرا که ازدواج آسان و با مهریه کم آرامش روحی و روانی را در زندگی در برخواهد داشت نهاد های فرهنگی، رسانه ها و مسئولان دستگاه های مختلف باید با برنامه ریزی و تبلیغ مناسب ازدواج آسان را به یک فرهنگ تبدیل کنند تا جوانان راحت تر زندگی خود را آغاز کنند.

ما هم باید ازدواج هاي آسان را در جامعه ترويج كنيم و اولين گام در این راه بالابردن دانش و آگاهي جوانان است. هر چقدر دانش و آگاهي را بالاتر ببريم موانع فرهنگي كمتر خواهد بود.

photo_2016-09-08_12-44-54

* مهدی فقط 5 سکه را برای مهریه تعیین کرد

مهدی طاهری و پروانه زمانی نهم اردیبهشت ماه امسال ازدواج کردند و مهریه آن ها 5 سکه بود. این زوج جوان ورزنه ای مراسم ازدواج خود را هم بسیار ساده برگزار کردند و تجملاتی در آن دیده نمی شد.

مهدی طاهری متولد 68 و مهندس فناوری اطلاعات در گفتگو با اصفهان شرق گفت: همسرم در بهداری مشغول به کار بود. اولین بار ایشان را در داروخانه دیدم و از آن جایی که حجاب و اخلاق خوب از ملاک های انتخاب من بود، این مورد را با خانواده ام در میان گذاشتم. وقتی فردی با معیارهای مادی، همسرش را انتخاب کند با همان معیارها نیز او را کنار خواهد گذاشت.

در ادامه صحبت ها، این طور پیدا بود که میزان مهریه اهمیت چندانی برای طرفین از لحاظ اقتصادی نداشت و در مورد میزان مهریه در مراسم خواستگاری با همسرش به توافق رسیدند. این زوج تلاش خود را برای هر چه ساده تر برگزار شدن مراسمات خود کردند.

این روزها نگاه خانواده‌ها به ویژه دختر و پسر از مهریه بر پایه چشم و ‎همچشمی است. متاسفانه این افراد ازدواج را یک معامله می‌دانند و برای ازدواج مهریه‌های سنگین انتخاب می‌کنند.

مهدی طاهری خطاب به جوانان صحبت هایی داشت و ادامه داد:  اصل در زندگی زناشویی علاقه و میزان اعتماد و احترام است. زن و شوهر باید با همدیگر سازگار باشند چون مهریه نمی تواند پشتوانه خوبی برای زندگی باشد. مهریه ضمانت اجرایی زندگی نیست و البته در برخی مواقع باعث ایجاد دشمنی بین زوج‌های جوان نیز می‌شود.

* خانواده ها، مهمترین عامل تجملات در ازدواج

این جوان ورزنه ای تجملات در ازدواج را در گرو تربیت و طرز دید خانواده ها دانست چرا که معتقد بود؛ با توجه به تبلیغاتی که برای براندازی بنیان خانواده ها در ایران توسط دشمنان انجام می شود باید بگویم اگر تربیت خانواده ها درست باشد و اساس خانواده به درستی گذاشته شود مشکلی پیش نمی آید. مهریه‌های سنگین باعث می‌شود که بنیان خانواده ویران شود.

به هر حال اگر خانواده ها به ازدواج آسان فرزندانشان معتقد باشند، قطعاً ازدواج هاي ساده و آسان و زود هنگام صورت خواهد گرفت وگرنه ازدواج ها دير و فرزند آوري ديرتر  انجام خواهد شد که ضرر هاي اقتصادي زيادي برای افراد و همچنین جامعه خواهد داشت.

در ازدواج هاي آسان و با مهريه كم ماندگاري بيشتر است داشتن مهریه بالا در برخی از رسانه ها تبلیغ می شود و در بعضي از  برنامه هاي راديو  و تلويزيون نزاع جوانان ازدوج کرده را بر سر مهریه و موضوعات اقتصادي نشان مي دهند كه تبليغات منفي است و باعث می شود جوانان ما را از ازدواج بترسانند.

خانواده ها نباید هرگز مهریه را پشتوانه ای برای خوشبختی فرزند خود تلقی کنند، بلکه آن را به عنوان یک سنت از دین اسلام بشمارند که هر چه در برابر یک راه بسیار دشوار ساده نگری کنند مطمئنا این مسیر به آسانی پیموده خواهد شد.

photo_2016-09-08_12-44-57

* تشکیل خانواده  راهی برای کاهش مشکلات است، آن را به مشکل تبدیل نکنیم!

طاهری که از ازدواجش چند ماهی بیشتر نگذشته است در ادامه صحبت هایش این گونه عنوان کرد: هر چه زندگی را آسان تر آغاز کنیم سختی ها و مشکلات کوتاه تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر خانواده ها سنت های غلطی که عرف شده است را ملاک قرار ندهند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

ما نباید به خاطر چشم و هم چشمی و حرف مردم از ازدواج دوری کنیم. به راستی هم همینطور است و نیازی نیست بنا بر رسومات غلط و بیهوده و چشم و هم چشمی های بی مورد مقدار گزافی از پول ها را خرج کرد و اول زندگی را با باری از بدهی های سنگین پشت سر گذاشت. همان روزهایی که اوج شیرینی زندگی است.

پروانه زمانی در ادامه گفتگو به خبرنگار ما گفت: تشکیل خانواده بسیاری از مشکلات را کم می کند. جوانان با ازدواج بسیاری از مشکلات روحی خود را می توانند حل کنند. پس این راه کاهش مشکلات را، به راهی برای افزایش مشکلات تبدیل نکنیم. جوانان به دلیل ترس از عدم اعتماد و نشناختن طرف مقابل و مهم‌تر از همه مهریه‌های سنگین تمایل و رغبتی برای ازدواج ندارند که این خود آسیب‌های زیادی را به جامعه وارد می کند.

مهرهای سنگین سدی در برابر تشکیل خانواده

او با اشاره به اینکه مهریه سنگین سد بزرگی در برابر جوانان است، اظهار کرد: متاسفانه مهرهای سنگین به تازگی معمول شده و همچون سدی در برابر تشکیل خانواده قرار گرفته است؛ در حالی که هر عقل سلیمی شهادت می‌دهد که مهریه‌های زیاد علاوه بر اینکه ضامن خوشبختی نیست بلکه باعث استرس زوجین و حرکت در مسیر از هم پاشیدن زندگی و مادی‌گری است.

این جوان از دیار ورزنه اعتقاد داشت: بنیان خانواده با اخلاق ساخته می شود و مهریه‌های سنگین هیچگاه نتوانسته ضامن بقای خانواده باشد. در اسلام سفارش شده است که باید مهر زنان به گونه ای باشد که مرد بتواند با آسودگی خاطر و رضایت قلبی آن را بپردازد و هیچ گونه فشار مالی یا روحی بر مرد وارد نشود.

زمانی با بیان اینکه در اسلام ازدواج کردن نگهداشتن نیمی از دین است و همیشه تاکید شده است که پول به معنای ایجاد خوشبختی نیست، اضافه کرد: این موضوع متاسفانه در عمل اجرایی نشده است و بحث بر روی مسائل مالی پررنگ است. آرامش گمشده زندگی بسیاری از زوج‌های جوان است، در حال حاضر با همه این چشم و هم‌چشمی‌ها آرامش زوج‌ها بسیار کاهش یافته است.

در پایان باید گفت مهریه‌های سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی و یا مانعی برای از هم‌ پاشیدگی خانواده‌ها باشد، پس چه خوب است که زنان و دختران جوان ما بیش از آنکه به دنبال مطالبه مهریه‌های سنگین و گاهی عجیب باشند تلاش کنند، راه و رسم درست و با عشق زندگی کردن را از همسر خویش درخواست کنند که مطمئناً این امر می‌تواند ضامن خوشبختی افراد باشد.

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “مهریه سنگین سرچشمه اختلاف است/ چشم و هم‌چشمی در ازدواج آرامش را از بین می برد”

  1. همشهری گفت:

    مهدی جان تبریک
    حالا هرچند فرسنگ ها از وطنم دور هستم اما از همین جا تبریک میگویم. بیاد خاطرات خوب گذشته، بیاد پدر عزیزت که هنوز طنین دلنشین دعاهای مسجد موالی اش در ذهنم مرور میشود.حتی گاهی که خیلی دلم برای آن دور و برها تنگ میشود زیارت عاشورایی را که سالها پیش در شب قدر مسجد موالی پدر بزرگوارتان خواند و من با گوشی ضبط کردم گوش میدهم.بیاد روزهایی که مکبّر مسجد بودی، کلاس های قرآن و… عجب خاطرات زیبایی… برای شما و خانواده محترم خوشبختی آرزومندم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.