سرویس: اجتماعی » اعتیاد 09:46 - چهارشنبه 17 شهریور 1395

آسیب اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها؛

مصرف تفریحی مواد مخدر وابستگی ایجاد می کند / درمان خودسرانه اعتیاد، درمانگران را دچار مشکل می کند

بیماری اعتیاد مزمن و درمان آن احتیاج به زمان دارد. باید این افراد در مشاوره، گروه و آموزش ها شرکت کنند و در کنار درمان، مصرف دارو با تجویز پزشک صورت پذیرد.

به گزارش اصفهان شرق، مهم ترین آسیب اجتماعی در جامعه معضل مواد مخدر است که از حیث تعداد افراد معتاد و هم از حیث پیچیدگی و رهایی از آن یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی کشور محسوب می شود .

اعتیاد معضل بزرگ جهان امروز و بلایی اجتماعی است که به آسیبهایی از جنبههای متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانی، اخلاقی و حقوقی ختم می شود. علاوه بر آن اعتیاد عامل بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی و نابسامانی های خانوادگی و فردی است.

* علائم و نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

دکتر آیت سهرابی، مدیر مزکز بهداشت شماره 2 اصفهان در مورد عارضه اعتیاد عنوان کرد: اعتیاد هم بیماری و هم جرم و آسیب اجتماعی است. در حوزه سلامت و درمان بهداشتی بعد بیماری و آسیب های اجتماعی بیشتر مطرح است.

وی افزود: فرد معتاد کسی است که آسیب دیده و سلول های بدن او به خوبی کار نمی کند. کسی دارای اعتیاد است که به صورت منظم از ماده ای که دارای عوارض استفاده می کند و استمرار در مصرف باعث عارضه رساندن به جسم و روح از نظر اجتماعی به فرد می شود و به مصرف مواد وابستگی پیدا می کند و این امر به دلیل مهار شدن سیستم مغز است و با مهار مغز مواد را از بیرون وارد می کند.

مدیر مزکز بهداشت شماره 2 اصفهان تصریح کرد: نکته قابل اهمیت این است که این افراد ناخواسته به این سمت می روند، در شروع مصرف انگیزه ها متفاوت است. ابتدا ممکن است که از روی کنجکاوی بوده و یا فرد به علت وجود بیماری به توصیه کسی اقدام به مصرف می کند. متأسفانه مواد مخدر و محرک ابتدای مصرف سرخوشی را به دنبال دارد و فردی که برای اولین بار و چندمین بار مصرف می کند هنوز دچار عوارض مزمن نشده است.

وی ادامه داد: مشکل رفتاری که در جامعه ما وجود دارد این است که بسیاری از افراد حس می کنند اعتیاد متعلق به بقیه است و آنها درگیر نمی شوند. این اتفاق برای 40 درصد افرادی که شروع به مصرف ماده مخدر به ویژه صنعتی و یا محرک می کنند، روی می دهد. یعنی این افراد به سمت وابستگی می روند.

* مصرف تفریحی به مرور وابستگی ایجاد می کند

سهرابی اظهار کرد: دو اصطلاح وجود دارد، یکی سوء مصرف و دوم وابستگی، کسانی که وابستگی دارند با یک دوره منظم (روزانه، هفته ای 3 بار، روزی چند بار) مجبورند از ماده ای استفاده کنند که حداقل بتوانند ادامه زندگی دهند. پس وابستگان کسانی هستند که مجبورند در دراز مدت دفعات متعدد و منظمی را از مصرف مواد مخدر یا محرکی که دارای عارضه است را استفاده کنند. اما بقیه سوء مصرف دارند.

وی بیان کرد: لازم است بدانیم مصرف تفریحی دارای عارضه است و به مرور وابستگی ایجاد می کند. جوانان بدون آگاهی پیشنهادی را نپذیرند و از روی کنجکاوی مواد مصرف نکنند.

* ضرورت ارتقاء سطح آگاهی و آموزش مهارت های زندگی

امروزه اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها از مهم ترین آسیب های اجتماعی است که جوامع با آن درگیر هستند و برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف ارتقاء سطح آگاهی و آموزش مهارت های زندگی و خدمات مشاوره ای می تواند خانواده ها را در مقابل این بلای خانمان سوز بیمه نماید.

مدیر مزکز بهداشت شماره 2 اصفهان پیرامون بدون علائم بودن اعتیاد در ابتدای مصرف یادآوری کرد: در مورد اعتیاد مشکل همین بدون علائم بودن است و اول مصرف توأم و با لذت، خوشی، تمرکز، افزایش بیداری، کاهش افسردگی، خلق و خوی خوب و … همراه است، در ابتدای امر همه اثرها به نسبت خوب است و در آینده مشکلات پیدا می شود.

وی ادامه داد: اولین علائم این افراد به (ویژه محرک ها) علائمی حاد است و در بعضی از افراد ممکن است با اولین مصرف مواد هم ایجاد شود. علائم اولیه در کنار این سرخوشی وجود دارد، آرام آرام هنگامی میزان و تعداد تعداد مصرف بیشتر شد مخفی کاری انجام می شود.

سهرابی ابراز کرد: اولین نشانه ها در رفتار بوده و با بیدار ماندن زیاد در شب، خوابیدن در صبح و به هم خوردن نظم زندگی همراه است و برای دانشجویان با و افت تحصیلی همراه می شود و در اشخاص دیگر هم افت در کارآیی های روزانه پیش می آید.

وی بیان کرد: بعد از وابستگی فرد بقیه افراد هم متوجه تغییر رفتارهایش می شوند و خانواده را نگران می کنند. وابستگی موجب مصرف زیادتر شده آسیب ها و مشکلات جسمی، روحی، بهداشتی و تغذیه ای و به هم خوردن نظم زندگی را به دنبال دارد.

مدیر مزکز بهداشت شماره 2 اصفهان تاکید کرد: به هر حال محرک های صنعتی انواع زیادی پیدا کرده است و نسبت به مخدرها اثرات بیشتری بر روی روح و روان افراد می گذارد و تخریب جسم را هم به دنبال دارد. نگرانی هایی که از محرک های صنعتی وجود دارد بروز مشکلات روحی بدبینی، اضطرابی، افسردگی توهمات بینایی، شنوایی، لامسه و … است. علائم حاد محرک های صنعتی علائم قلبی و عروقی است که تأثیر گذار است.

وی با بیان اینکه سیگار و قلیان محرک های شایع در جامعه است، گفت: نیکوتین سیگار اثر وابستگی جدی دارد. متأسفانه در جامعه درمان اعتیاد به بیراهه رفته است، برای درمان اعتیاد در 80 درصد موارد باید از مشاوره، گروه درمانی، آموزش خانواده و تغییر رفتار مهارت ها استفاده کرد. نقش و تاثیر دارو 10 یا 15 درصد است، دارویی که تحت نظر پزشک با میزان و دوره مشخص مصرف شود و خارج از این درمان، مصرف داروهای مخدر به عنوان اعتیاد تلقی می شود.

سهرابی با تاکید بر اینکه هیچ نوع دارویی نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود، بیان کرد: در اعتیاد دوره درمان مطرح است و خارج از این دوره درمان دارویی مصرف نشود. درمان خود سرانه اعتیاد، درمان گران را دچار مشکل و و خانواده های این افراد معتاد را هم گرفتار کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بیماری اعتیاد مزمن و درمان آن احتیاج به زمان دارد. باید این افراد در مشاوره، گروه و آموزش ها شرکت کنند و در کنار درمان، مصرف دارو با تجویز پزشک صورت پذیرد. همچنین و گذراندن دوره درمان و استفاده از مشاوره ها، گروه درمانی، تغییر مهارت ها، آموزش خانواده، مدد کاری، درمان و مصرف دارو با تجویز پزشک صورت پذیرد. ضروری است که خانواده ها بر روی مهارت های اجتماعی فرزندان کار کنند تا از آسیبی همانند اعتیاد در امان و مصون بمانند.

انتهای پیام/آرمان زنان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.