سرویس: اجتماعی 16:10 - دوشنبه 15 شهریور 1395

بررسی یک آسیب اجتماعی؛

مصرف قلیان به یک سونامی تبدیل شده است/ تهیه ۸۰ تیزر آموزشی درباره ضررهای قلیان

بیشترین سنی که افراد به مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند ۱۵ تا ۲۴ سالگی است. با توجه به دوران حساس سنین جوانی باید مراقبت‌های فردی، خانوادگی و ارتباطی بسیار باشد و همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق دستگاه‌های مربوط باید به صورت کامل و جامع صورت گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، استفاده از سیگار، قلیان و مشروبات الکلی نخستین گام استفاده از مواد مخدر است.

از عواملی که می‌تواند در روند مصرف مخدرها به ویژه جوان‌ها، همچنین در روابط خانوادگی تاثیرگذار باشد می‌توان به جدایی و طلاق، مشاجره‌های خانوادگی اشاره کرد؛ همچنین وجود فرد معتاد و یا حتی سیگاری در خانواده، عدم ارتباط صحیح والدین با فرزندان، کمبود محبت در خانواده و افراط در محبت و محبت بی‌جا به افراد از جمله این موارد است.

* عدم نظارت صحیح بر فرزندان و مصرف مواد مخدر

تحقیقات حاکی از آن است که کمبود امکانات ورزشی و مشاوره‌ای، دسترسی آسان به مواد مخدر، فقر مالی، بیکاری و مصرف مواد مخدر به عنوان تفریح از عواملی است که به صورت اجتماعی افراد را به سمت مواد مخدر گرایش می‌دهد، مسئولان باید پیرامون مسائل تفریحی عزمی جدی و راهکارهای مناسب داشته باشند.

مصرف مواد مخدر عوامل مختلفی دارد. عامل استفاده از مواد مخدر در یکی از اعضای خانواده فرد و خانواده‌هایی که مشکلات زیادی را در خود می‌بینند به سبب عدم نظارت صحیح بر فرزندان است و این عامل بسیار موثرتر از دیگر عوامل شناخته شده است.

سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این زمینه گفت: دسترسی نداشتن افراد به مواد مخدر یکی از اهداف پلیس در سال ۱۳۹۵ بوده که امیدواریم تا پایان سال به اهدافی که پیرتمون این مسئله در نظر داریم برسیم.

وی افزود: کاهش تقاضا در استفاده از مواد مخدر آموزش و آگاهی افراد، آموزش و پرورش و دانش‌کافی خانواده‌ها موثر است و باید به گونه‌ای عمل کنیم و آگاهی به افراد دهیم تا هنگام مواجه شدن با دخانیات و مخدرها خود فرد انتخاب صحیح را داشته باشد.

وی تاکید کرد: هر فردی که در نظر دارد فرزندش دچار گرایش به مواد مخدر نشود باید بسیاری از موارد را رعایت کرده تا فرزند خانواده در شرایطی مطمئن پرورش پیدا کند زیرا در این صورت احتمال گرایش فرزند به مخدرها کم‌تر می‌شود.

* قلیان به مراتب مضرات بیشتری دارد

براساس آمار موجود بیشترین سنی که افراد به مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند ۱۵ الی ۲۴ سالگی است. با توجه به دوران حساس سنین جوانی باید مراقبت‌های فردی، خانوادگی و ارتباطی بیشتر باشد و همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق دستگاه‌های مربوط باید به صورت کامل و جامع صورت گیرد.

برخی از خانواده ها و والدین برای مصون نگه داشتن فرزندان خود از مواد مخدر، به آنها قلیان را پیشنهاد می کنند ولی نمی دانند که قلیان به مراتب مضرات بیشتری دارد.

در برخی خانواده ها، قبح این موضوع شکسته شده و والدین توجیهات سطحی و غیرقابل قبول می آورند، در صورتی که مصرف قلیان برای فرزندان، سوق دادن آنها به وادی اعتیاد بوده و مصرف قلیان دروازه ورود به مصرف سایر مواد دخانی است.

مصرف قلیان تبدیل به یک سونامی شده است، اگر مضرات مصرف این بلای خانمان سوز در خانواده ها بیان نشود و فرهنگ سازی لازم از طریق والدین در ابتدای کار صورت نپذیرد، سونامی مصرف قلیان، اثرات و بلایای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حشمت الله مرادپور، کارشناس بهداشت محیط استان اصفهان در این زمینه گفت: درخانواده ها قلیان مصرف می شود و قبح آن از بین رفته و همین مسئله آسیب زا است.

وی افزود: علت وقوع این امر به این دلیل است که آگاهی و اطلاعات افراد جامعه در مورد مضرات مصرف قلیان کم است، باورهای اشتباهی هم در جامعه وجود دارد و شیوع این باورها به وسیله افراد سودجویی است که در تبلیغ، تهیه و توزیع و مصرف مواد دخانی و قلیان هستند.

وی اظهار کرد: در هفته های گذشته برنامه های منسجم و مدونی با حضور دستگاه ها برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به همه مردم استان در دستور کارگرفته است.

وی بیان کرد: حدود ۳۷ هزار لوح فشرده حاوی ۸۰ تیزر آموزشی در مورد مضرات قلیان تهیه شده که در مساجد، مهد کودک ها، مدارس، صدا و سیما و مراکز جمعی مردم برای آگاه سازی توزیع شده است.

وی خاطر نشان کرد: از خود مردم هم انتظار می رود که در این زمینه برای اطلاع رسانی بیشتر مشارکت کنند تا با این پدیده شوم مبارزه و تا آخر سال ۹۵ با حضور تیم های نظارتی فعال، اصفهانی بدون قلیان داشته باشیم.

انتهای پیام/ آرمان زنان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.