سرویس: غیر تولیدی 11:33 - دوشنبه 15 شهریور 1395

کارشناس فضای مجازی گفت:

میانگین استفاده از اینترنت در ایران روزی 9 ساعت است/آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی به معنای رایگان بودن آن نیست

آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی اصلاً به معنای رایگان بودن آن نیست، بلکه به این معنا است که شرکت ارائه‌‌دهنده خدمات به‌ جای اخذ هزینه از شما، به اطلاعات گوشی شما دسترسی پیدا می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، روح‌الله مؤمن‌نسب یکشنبه‌شب در سلسله نشست‌های کافه نقد با موضوع «فضای مجازی، زمین واقعی» در خصوص خباثت‌های دشمن اظهار کرد: طبق تجربه‌ای که به دست آورده‌ام دشمن همیشه اطلاعاتی که سوخته و از درجه اهمیت ساقط ‌شده است را منتشر می‌کند، پلیدی‌های دشمن ادامه‌دار است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

وی در خصوص قابلیت‌های تلفن‌های همراه با سیستم‌عامل اندروید گفت: خیلی از ما مجهز به تلفن همراه اندرویدی هستیم و جالب اینجاست که این تلفن همراه‌ها قادر هستند صوت، تصویر و فیلم از محلی که ما حضور داریم و بدون آنکه خودمان متوجه شویم تهیه کنند و برای شرکت موردنظر ارسال کنند.

این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: نه‌ تنها خود گوشی که بسیاری از نرم‌افزارهایی که نیز روی تلفن همراه نصب می‌کنیم چنین قابلیتی دارند و در متن سندی که برای پذیرش مقررات نرم‌افزار برای ما ارسال می‌شود این نکته ذکر شده و ما نیز بدون خواندن آن را تأیید و قبول می‌کنیم.

مؤمن‌نسب ادامه داد: آن‌ها به ‌راحتی می‌توانند موقعیت دقیق مکانی صاحب تلفن همراه را به دست آورند، اطلاعات شخصی روی کارت حافظه را روی سرورهای خود ذخیره کنند و یا به لیست شماره‌های مخاطبین تلفن شما دسترسی پیدا کنند و به عبارت ساده‌تر هر آنچه می‌خواهند انجام دهند؛ نفوذ دشمن تا جیب‌های ما نیز وجود دارد.

وی با تبیین آسیب‌های فضای مجازی، تصریح کرد: شبکه‌های مجازی به ‌ظاهر کار ما را بیشتر کرده است، اما در حقیقت سبب کرختی و فرسودگی ما شده است، در گذشته ویروس‌ها را به سیستم‌ها وارد می‌کردند، اما اکنون در قالب نرم‌افزارها خودمان اقدام به نصب آن‌ها می‌کنیم؛ دانستن این نکته مهم است که همه شبکه‌های اجتماعی دنیا را قوی‌ترین برنامه‌نویسان ویروس‌ها و بدافزارها طراحی کرده‌اند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت توجه به فضای مجازی، گفت: متأسفانه شناخت و اطلاعاتی از تلفن همراه خود نداریم، گوشی‌های همراه براساس یک نیازسنجی وارد کشور شد؛ برای مثال خانم‌ها علاقه زیادی به صحبت کردن دارند و یا آقایان به دنبال رصد اخبار هستند.

مؤمن‌نسب بیان کرد: آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی اصلاً به معنای رایگان بودن آن نیست، بلکه به این معنا است که شرکت ارائه‌‌دهنده خدمات به ‌جای اخذ هزینه از شما به اطلاعات گوشی شما دسترسی پیدا می‌کند و آن‌ها را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد.

وی در خصوص تجارت الکترونیک یادآور شد: تجارت الکترونیک دیگر محدود به بانکداری الکترونیک نیست، خرید و فروش‌هایی که در بازی «کلش اف کلنز» انجام می‌شود نیز جزئی از این تجارت بوده که بسیار فراگیر هم شده است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به جابجایی خیلی از مفاهیم در ذهن جامعه ایرانی، تبیین کرد: به همین خاطر است که مردم و مسؤولان سردرگم هستند و نمی‌دانند که چه می‌خواهند انجام دهند، علم تبدیل به فناوری می‌شود و فناوری به تولید محصول می‌انجامد.

مؤمن‌نسب ادامه داد: ما اصلاً فناوری اطلاعات و ارتباطات نداریم، چراکه صرفاً مصرف‌‌کننده هستیم و هیچ تولیدی از خود نداریم، در این زمینه هرچه داریم از کابل آن گرفته تا پروتکل‌ها و قراردادها و حتی فرهنگ استفاده از آن، از خارج وارد می‌شود.

وی در معرفی کشورهای پیشرفته، تشریح کرد: کشور پیشرفته کشوری است که فناوری داشته باشد و از فناوری، محصول تولید کند و هرچه بیشتر تولید کند و کشورهای دیگر را بیشتر به خود وابسته کند، پیشرفته‌تر است و برعکس آن کشوری که توانایی تولید محصول از طریق علم و فناوری خود را نداشته باشد، یک کشور عقب ‌افتاده و توسعه‌نیافته محسوب می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی با بیان عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های ایرانی، تبیین کرد: مردم عقیده دارند که آدم‌های مهمی نیستند که دشمن بخواهد از آن‌ها جاسوسی کند، اما دشمن عقیده دیگری دارد، او معتقد است همه انسان‌ها یا مهم هستند یا با انسان‌هایی مهمی در ارتباط‌ بوده و یا در آینده انسان‌های مهمی می‌شوند؛ دشمن نه‌ تنها اطلاعات شخصی شما را سرقت می‌کند، بلکه به همان راهی که می‌خواهد شما را هدایت می‌کند.

مؤمن‌نسب با اشاره به ‌اجبار در ساخت پروفایل برای عضویت در این شبکه‌ها، گفت: مرحله بعد از آن پروفایلینگ یا کسب اطلاعات از شخصیت شما از طریق نیازسنجی شما در فضای مجازی است و به همین راحتی نقاط ضعف شما را شناسایی کرده و در جهت بهره‌برداری شخصی از آن ‌سوءاستفاده می‌کنند، در گوگل شما واژه ماست را هم جستجو کنید بازهم چند عکس غیراخلاقی می‌آورد.

این کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه گفت: در آمریکا اگر خانواده‌ای به‌ راحتی به فرزند زیر 16 سالش اجازه دهد که عضو شبکه‌های اجتماعی شود، دولت حضانت فرزند را از والدین سلب کرده و او را به پرورشگاه تحویل می‌دهد، اما در ایران والدین از سنین کودکی تبلت، موبایل و اینترنت را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند.

مؤمن‌نسب عنوان کرد: بلوغ جنسی دختران ایرانی به کمتر از 8 سال و بلوغ جنسی پسران به 11 سال رسیده است، دشمن می‌خواهد اساس و بنیاد خانواده یعنی زن را نابود کند، همان زنی که در هشت سال دفاع مقدس خودش، شوهر و فرزندانش را به جبهه می‌فرستاد باید نابود شود تا جامعه ایرانی از هم بپاشد.

وی در خصوص اعتیاد به موبایل و اینترنت، بیان کرد: ترس از دوری از موبایل به یک بیماری فراگیر روحی در دنیا تبدیل‌ شده است؛ براساس استاندارد اگر کسی در هفته بیش از 6 ساعت از اینترنت استفاده کند معتاد محسوب می‌شود.

این فعال حوزه سایبری با اشاره به اینکه میانگین استفاده از اینترنت در ایران روزی 9 ساعت است، اظهار کرد: فرد وابسته به گوشی دوری از خانواده را حتی برای یک هفته هم می‌تواند تحمل کند، اما اگر تلفنش یک ساعت باطری نداشته باشد دچار اضطراب و استرس می‌شود.

مؤمن‌نسب افزود: ترور بیولوژیکی تنها به سم ریختن در غذا نیست.

وی اضافه کرد: اینترنت در اولین قدم، اراده را از انسان می‌گیرد و پس ‌از آن به ایجاد وابستگی و به دنبال آن دل‌بستگی به اینترنت و تلفن همراه، اراده انسان را در کنترل خود می‌گیرد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: فیلترینگ حباب به این صورت است که آن‌ها با شناخت کامل و دقیق از شخصیت شما، کسانی که همفکر شما هستند را به شما نزدیک می‌کنند و کسانی که مخالف عقیده شما هستند را از شما دور نگه می‌دارند، در این صورت فرد متصور می‌شود که همفکران او سراسر دنیا هستند و تعدادشان هم زیاد است.

مؤمن‌نسب در خصوص استفاده از شبکه اجتماعی ایرانی، تصریح کرد: 80 درصد کاربران تلگرام که سازندگان آن صهیونیستی هستند، ایرانی‌اند، چرا از پیام‌رسان‌هایی مثل «بیسفون» و «سروش» استفاده نمی‌کنیم، در حالی ‌که امنیت بالایی داشته و سرعت بیشتری هم دارند و ارزان‌تر نیز هستند و دشمن هم به اطلاعات شخصی ما دسترسی پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به دست خودمان، تیشه به ریشه خودمان می‌زنیم، در فضای مجازی سکولاریسم حاکم است و سکولاریسم شما را فردگرا و لذت‌گرا بار می‌آورد که عکس‌های سلفی نمونه بارز فردگرایی است؛ از طرفی اگر در شبکه‌های اجتماعی امر به ‌معروف کنیم ریپورت می‌شویم و این همان سکولاریسم است که می‌گوید کاری به دیگران نداشته باشیم.

این کارشناس فضای مجازی ضمن ارائه راهکارهایی برای مقابله با آسیب‌های اینترنت، خاطرنشان کرد: استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی، استفاده از تلفن همراه‌های ایرانی که انصافاً کیفیت خوبی دارند و در مقطعی به اروپا نیز صادر می‌شد اما به دلیل عدم‌ حمایت از آن ناکام ماند، از جمله راهکارهای مقابله با این آسیب‌ها است.

مؤمن‌نسب تأکید کرد: گوشی دست‌ دوم نخریم و گوشی خود را نیز به کسی نفروشیم و با خرید محصولات ایرانی به این محصولات فرصت رشد دهیم.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.