اصفهان شرق

چرا صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر پول نقد از مردم می گیرد و وعده نسیه می دهد؟

کدخبر: 111365
1395/06/15 در ساعت 01:39

به گزارش اصفهان شرق/ ولی الله عرب مختاری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با هدف کاهش فاصله طبقاتی جمعیت روستایی و شهری، کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی  و در راستای کاهش اختلاف طبقاتی و بالا‌بردن سطح زندگی روستاییان و عشایر، تامین امنیت اجتماعی، باز توزیع عادلانه درآمد و با ویژگی و شرایط پرداخت دو برابر سهم بیمه‌شده توسط دولت، امکان نقل و انتقال سوابق بیمه‌شده و دریافت مستمری پیری پس از 15 سال پرداخت حق بیمه و داشتن 65 سال سن راه اندازی گردید.

در این طرح سرپرست خانوار با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر از جمله مستمری( وجهی که طبق شرایط مقرر به منظور جبران قطع تمام یا قسمتی از درآمد مقطوع به بیمه شده و در صورت فوت او برای تامین معیشت بازماندگان وی به آنان پرداخت می شود) را دارد.

در ضمن بر اساس آیین نامه صندوق مزبور اگر در منطقه ای مردم به علت خشکسالی توان پرداخت حق بیمه سهم خود را نداشته باشند دولت موظف به پرداخت کل حق بیمه در زمان خشکسالی است.

همچنین با توجه به شرایط دشوار و مشکلات خاص اعضای این صندوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 15 تیر 93، دولت را مکلف کردندتمامی روستاییان و عشایری را که در سن بازنشستگی بوده و تحت پوشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند، در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به مدت 9 سال، بازنشسته کرده و متناسب با آن حقوق بازنشستگی به آنان پرداخت کند.

براساس تبصره یک این مصوبه، در صورتی که افراد مذکور کمتر از 9 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند، نیز می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه سنوات به صورت یک‌جا و کامل (سهم خود و سهم دولت) و به قیمت روز، بازنشسته شوند. در تبصره 2 این طرح نیز شرط سنی برای بیمه‌گذاران جدید به حداکثر 50 سال تغییر یافت.

همچنین در تبصره 3 این طرح، فرزندان و همسر (همسران) بیمه شده متوفی که زیر 9 سال سابقه دارد، با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه تا 9 سال به نرخ سال جاری از مستمری و امتیازات بازنشستگی برخوردار می‌شوند. براساس تبصره 4 این طرح نیز حقوق افراد بازنشسته از محل منابع صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تامین خواهد شد.

اما مصوبه مذکور با پیگیری ها و مکاتبات مدیران صندوق با مجلس و شورای نگهبان اجرایی نشد تا این که سال 94 نیز مصوبه ای مشابه با 10 سال سابقه داده شد و به سرنوشت مصوبه قبلی دچار شد و محرومترین قشر جامعه علیرغم داشتن استحقاق و گذراندن قانون بهره ای از این سرمایه گذاری خود نبردند و عده ای در انتظار این مستمری دار فانی را وداع گفتند و بازماندگانشان نیز چشم انتظار دریافت این مستمری هستند، اما نوش دارو بعد مرگ سهراب هم نرسید؛ آنهایی هم که در قید حیاط هستند چشمشان سفید شد، اما خبری از این مستمری نشد.

در سال جاری نیز در هنگام بررسی لایحه بودجه این خبر را برخی خبرگزاری ها مخابره کردند که نمایندگان در جلسه یکشنبه، 19 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 95 اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح تبصره الحاقی 9 این لایحه با 142 رای موافق، 3 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در اصلاحیه تبصره الحاقی 9 لایحه بودجه سال 95 آمده است: کلیه افراد شصت و پنج سال سن و بالاتر عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر که حداقل ده سال سهم بیمه اجتماعی خود را پرداخت نموده اند می توانند باقیمانده کل پرداخت ها را تا سقف پانزده سال به نرخ روز و یکجا پرداخت نموده و مشمول بازنشستگی شوند.

اما تا این لحظه نه در بودجه و نه بیرون بودجه؛ اعتبار و بودجه ای برای اجرایی شدن این طرح دیده نشده و اعضای صندوق سرگردان و حیران هستند که چرا پول نقد داده اند و وعده نسیه به آنها می دهند؟!

مشکل دیگری که در اجرای این طرح آمده و از همه زجر آورتر به نظر می رسد، این است که کمیته امداد مقرر نموده بخشی از حق بیمه سالانه سهم بیمه گذاران تحت پوشش را پرداخت کند، اما متاسفانه پس از مدتی این کار را انجام نداده و به اطلاع افراد تحت پوشش هم نرسانده که خود تمامی سهم خود را پرداخت کنند و این گونه این  دسته از بیمه گذاران این صندوق از دریافت مستمری محروم مانده اند، و تا کنون پیگیری ها نتیجه نداده ، در حالی که تعدادی از بیمه گذاران مشابه این افراد موفق به اخذ مستمری خود شده اند و اگر کمیته امداد از اول این را قبول نکرده بود یا وسط کار به آنها اطلاع داده یود شاید خودشان به هر زحمتی بود پرداخت می کردند و حالا نتیجه اش را می دیدند.

در پایان با توجه به این که مردم شرق اصفهان سالهاست با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند و ثروتمندانشان نیز فقیر شده اند؛ انتظار می رود دولت، تدبیری اتخاذ کرده و طبق آیین نامه اجرایی صندوق مانده حق بیمه اعضای صندوق را پرداخت و زمینه پرداخت مستمری ناچیز  به کشاورزان، روستائیان و عشایر منطقه محروم شرق اصفهان را فراهم کند، تا امیدی برای زنده ماندن در دلشان ایجاد شود.

خلاصه درخواست:

1-  اجرایی شدن مصوبه مجلس در مورد پرداخت مستمری با 9 یا 10 سال سابقه

2-  پرداخت مانده سهم مردم شرق اصفهان توسط دولت طبق آیین نامه صندوق به علت مواجهه با خشکسالی های پی در پی و بی سابقه

3-  تعیین تکلیف آن دسته از بیمه گذاران صندوق که کمیته امداد در پرداخت حق بیمه آنها کوتاهی کرده است.

انتهای پیام/ ش