سرویس: اجتماعی 10:30 - یکشنبه 14 شهریور 1395

تبعات دوچرخه سواری بانوان از نگاه یک روانشناس

بانوانی که واقعا به فکر سلامتی خود هستند در خیابان‌ها پیاده روی کنند

موضوع دوچرخه سواری بانوان را برای اولین بار فائزه هاشمی در جامعه ما مطرح کرد. امروز شاهدیم پس از چندین سال، تفکرات اباحی گری فائزه هاشمی دوباره زنده شده است و این فرد سبک زندگی سکولار را ترویج می کند.

به گزارش اصفهان شرق، رضاعلی نوروزی در گفتگویی در خصوص تبعات دوچرخه سواری بانوان در سطح جامعه از منظر روانشناختی و جامعه شناختی اظهار کرد: ورزش کردن خانم ها در اسلام مورد تاکید بوده و اگر خانمی در قلمروی خود و در مکان های ویژه بانوان ورزش و حتی دوچرخه سواری کند اشکالی به وجود نخواهد آمد و باید توجه کرد که آموزه های اسلامی با تربیت بدنی و پرورش جسمانی افراد چه زن باشند و چه مرد مخالفتی ندارد.

وی افزود: برخی چیزها مثل حجاب یا عدم اختلاط در روابط زن و مرد مبنای ارزشی و تفکر ما است و این ها در غرب وجود ندارد، بلکه می بینیم غرب هر چه جلوتر آمده سکولارتر شده است، در یونان باستان بی تفاوتی نسبت به این مسائل وجود ندارد اما بعدها می بینیم که در همین کشور زن با برهنگی ابزاری برای تبلیغات بیشتر شده است.noroozi
* تبعات فرهنگی برخی رفتارهای وارداتی در نظر گرفته نمی شود

این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: متاسفانه در جامعه ما برخی از رفتارها از کشورهای دیگر وارد می شوند بدون اینکه تبعات فرهنگی آن در نظر گرفته شود. از منظر فلسفی، دینی و حتی جامعه شناختی هر کنشی با واکنشی همراه است و پیامدهایی دارد و در جامعه ما زن هم می تواند ورزش کند بدون اینکه آسیبی ایجاد شود و هم می تواند با ورزش کردن خود عرف جامعه را به هم بریزد که یکی از نمونه های آن دوچرخه سواری است.

وی ادامه داد: قطعا شرایط خانمی که می خواهد دوچرخه سواری کند باید مورد توجه قرار گیرد؛ با چه لباسی می تواند دوچرخه سواری کند، چه آدم های او را می بینند، از نظر ارزشی چه انحرافاتی را به جامعه وارد می کند و … که همه این موارد آشکار بوده و نیازی هم به اظهار نظر کارشناسان نیست.

نوروزی تاکید کرد: اگر بخواهیم غیرمغرضانه به این مسئله نگاه کنیم، وقتی خانمی دوچرخه سواری می کند قطعا با چادر نمی تواند اینکار را انجام دهد، مانتویش را هم باید به بالا جمع کند، اینکه چه انسان هایی در خیابان هستند و به او توجه می کنند و اینکه دیدن دوچرخه سواری یک خانم چه اثراتی روی ان انسان ها خواهد گذاشت نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنا بر این دوچرخه سواری بانوان در جامعه یک بعدی نیست و نمی توان اسم آن را ورزش کردن به تنهایی گذاشت.

وی اضافه کرد: برخی خانم ها می گویند آقایان نگاه نکنند، در حالی که نمی توان این حرف را زد، در جامعه چنین چیزی ممکن نیست و این ها همه توجیهات است و ارزش ها در جامعه را به هم خواهد ریخت.

* اگر خانمی به فکر سلامت خود است، می تواند در خیابان پیاده روی کند یا از باغ های بانوان برای دوچرخه سواری استفاده کند

استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کارکرد دیگری برای دوچرخه سواری بانوان جز سلامتی نمی توان در نظر گرفت، تاکید کرد: اگر خانمی واقعا به فکر سلامت خودش هست و برای سلامتی به دوچرخه سواری روی می آورد، می تواند در خیابان پیاده روی کند یا از محیط باغ های بانوان برای دوچرخه سواری استفاده کند.

* طرح سه شنبه های بدون خودرو و کج سلیقگی مسئولان

وی با اشاره به کج سلیقگی های موجود در وجود مسئولان بیان کرد: برخی مسئولان تصمیماتی می گیرند که نه تنها برای اشاعه فرهنگ مناسب نیست که ضد فرهنگ نیز هست؛ مثلا شهرداری اصفهان طرح سه شنبه های بدون خودرو را گذاشته و طبیعتا خانم ها هم می خواهند این کار را انجام دهند، حال باید پرسید سازمانی که باید فرهنگ جامعه را اصلاح کند چرا خود به قوانینی می پردازد که شایسته نیست.

به گفته وی، شاید پدر و مادرها متوجه باشند که این طرح ها و … با چه هدفی است اما مطمئنا بسیاری از دختران و فرزندان ما و افراد جامعه تنها ظاهر قضیه را می بینند و می خواهند که در چنین طرح هایی شرکت کنند و در همین شرایط صحنه های نا مناسب دوچرخه سواری بانوان را مشاهده کرده و تمایل پیدا می کنند که آن ها نیز این کار زشت را که به گمان آن ها کار فرهنگی است، انجام دهند.

* نسل بعد با اضمحلال فرهنگی روبرو است

نوروزی با بیان اینکه نسل بعد با اضمحلال فرهنگی روبرو است، گفت: ما به اسم فرهنگ خیلی چیزها را وارد فرهنگ می کنیم و مُد می کنیم و بعد متوجه آسیب های آن می شویم که دیر شده و در پی راه چاره می افتیم؛ بنا بر این لازم است مسئولان در تصمیم گیری های خود با تامل بیشتری عمل کرده و به سراغ کارهای کم آسیب تر و بی آسیب تر بروند.

وی تاکید کرد: الیته برخی مواقع نیز تعمدهایی دیده می شود که تصمیم گیرها و متولیان علاقه دارند تا این کارها را انجام دهند؛ در حالی که باید توجه داشت گاهی دشمن کار ضد فرهنگی می کند که همه می دانند دشمن است اما گاهی برخی مسئولان قرار گرفته در راس نظام چنین تصمیماتی می گیرند که بسیار دردناک است.

وی ادامه داد: مسئولانی که ادعای مسلمانی و حزب اللهی بودن هم دارند و در عین حال فضا برای چنین اعمالی فراهم می کنند که باعث تاسف است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان اذعان کرد: تمام تغییرات فرهنگی و تغییرات در ضایقه مردم از ابتدا تا کنون به همین نحو اتفاق افتاده؛ همه تغییرات اول با مخالفت روبرو بوده ولی کم کم ادامه یافته و با توجیه کردن های بی منطق، افراد دیگر جامعه هم به آن روی آورده اند.

وی با بیان اینکه موضوع دوچرخه سواری بانوان را برای اولین بار فائزه هاشمی در جامعه ما مطرح کرد، گفت: متاسفانه امروز شاهدیم پس از چندین سال، تفکرات اباحی گری فائزه هاشمی دوباره زنده شده است و این فرد سبک زندگی سکولار را ترویج می کند که آسیب های اخلاقی و ارزشی حادی روی نسل آینده دارد.

* دست های پنهان تفکرات فمینیستی در مسئله دوچرخه سواری بانوان

نوروزی تاکید کرد: چنین افکار و رفتاری ممکن است دختران خانواده های مذهبی نسل بعد را هم تحت تاثیر قرار دهد و این همه نشان از دست های پشت پرده و پنهان تفکرات فمینیستی در جامعه است؛ در حالی که باید توجه کرد هم جنس بازی هم از تفکرات فمینیستی است و کاری علیه اهداف آفرینش است و برای مسلمانان چنین تفکراتی جایز نیست.

وی ادامه داد: برخلاف فضای پست مدرن و فمینیستی، برابری حقوق زن و مرد بدین منظور نیست که زن باید با مرد مساوی باشد بلکه به این منظور است که مرد به کارکردهای مرد بودن و زن به کارکردهای زن بودنش برسد.

* دو آسیب مهم دوچرخه سواری بانوان برای جامعه

این استاد دانشگاه اصفهان اذعان کرد: به نظر من دوچرخه سواری بانوان در سطح جامعه دو آسیب مهم در پی خواهد داشت یکی اینکه چنین فضایی، فضای ارزشی و اخلاقی جامعه را بر می انگیزد و دوم اینکه فضای نسل بعد در حوزه سبک زندگی را به سمت سکولاریزه شدن می برد در حالی که باید کاری کنیم جامعه از نظر اخلاقی و ارزشی جلو برود نه اینکه عقب گرد داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع طلاق و از هم گسیختگی خانواده ها بیان کرد: در قدیم با وجود اینکه افراد کم حوصله تر، تندتر و با آگاهی کمتری بودند اما طلاق بسیار کم بوده و چالشی در این زمینه وجود نداشته اما امروز با وجود خلق خوش و افزایش آگاهی های مردم این پدیده افزایش یافته که یکی از دلایل آن همین نگاه های گاه و بیگاه آقایان به خانم های بزک کرده دیگر در جامعه است.

وی اظهار کرد: به جرات می توان گفت از هم پاشیدگی خانواده ها جز به دلیل همین بزک کردن ها و بیرون آمدن های زنان از خانه ها نیست چرا که عمل می گوید هر کس در محدوده کنشی من قرار گیرد تحت تاثیر من قرار خواهد گرفت.

نوروزی ادامه داد: فضای خانواده در سریال های ماهواره ای، سریال های نامناسب تلویزیون و … همه در ترویج فرهنگ برهنگی گام بر می دارند؛ خانم شاغل در محیط کار با همکار مرد خود ارتباط برقرار می کند و از طرفی ارتباط کمتری با شوهر خود می گیرد و …؛ همه این موارد به اضافه دوچرخه سواری زنان در سطح جامعه ضربه به فرهنگی اصیل اسلامی ایرانی است.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.