سرویس: اقتصادی 17:00 - شنبه 13 شهریور 1395

در نشست تخصصی کارگروه های سلامت بسیج استان مطرح شد؛

75 درصد سلامت خارج از حوزه وزرات بهداشت است/ بیوتروریسم بیشتر مورد توجه قرار گیرد

نشست کارگروه های تخصصی سلامت بسیج شهرستان ها به میزبانی کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان پیش از ظهر امروز در اردوگاه فرهنگی تفریحی شهدای درچه برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، نظر کارشناسی در تمامی مقوله ها حرف نخست را می زند. چرا که بدون نظر کارشناسی اسراف در تمامی زمینه های مادی و غیر مادی را در پی دارد. این مهم در حوزه سلامت بسیار پر رنگ است؛ چرا که سلامت مقوله ای نیست که آن را با آزمون و خطا پیش برد. در این صورت سلامت طیف عظیمی از مردم به خطر می افتد.

نظر کارشناسی در بخشی از مقوله های سلامت را می توان در جمعی به نام «کارگروه سلامت» جستجو کرد. کارگروه هایی که به صورت تخصصی روی موضوعی کار، تحلیل و ارائه نظر می کنند. در کنار کارگروه سلامت فرماندری ها، بسیج هم با شرح وظایف خاص خود اقدام به برگزاری چنین کارگروه هایی می کند. در این جمع مقوله هایی که به گفته مسئولین امر، به عنوان دغدغه نظام و رهبری قلمداد می شوند جهت پیاده سازی و عملیاتی شدن در دستور کار قرار می گیرد. ما هم سری به یکی از اجتماعات علمی و تخصصی بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان زدیم.

نشست کارگروه های تخصصی سلامت بسیج شهرستان ها به میزبانی کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان پیش از ظهر امروز در اردوگاه فرهنگی تفریحی شهدای درچه برگزار شد.

در این نشست رؤسا، دبیران و کارشناسان کارگروه های سلامت تمامی شهرستان های استان حضور داشتند و به تفصیل به بررسی عملکرد کارگروه و مشکلات بومی منطقه ای پرداختند.

* اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت، یکی از محورهای کارگروه سلامت بسیج

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان در این نشست گفت: کارگروه های سلامت بسیج دارای پتانسیل خوبی هستند و می توانند با استفاده از همین پتانسیل گام مهمی در جهت بهبود سلامت جامعه تحت پوشش خود بردارند.

محسن حجتی ادامه داد: یکی از محورهای کاری این کارگروه ها مباحث بومی محلی است که باید با استفاده از نظر کارشناسان گام های خوبی بردارند و محوریت بعدی، مباحث متمرکزی است که در کل استان پیگیری می شود.

دبیر کارگروه سلامت بسیج استان افزود: امسال یکی از این محورهای مهم، اقتصاد مقاومتی است که نقش مهم آن در حوزه سلامت بر کسی پوشیده نیست.

رئیس کارگروه سلامت هم که سخنران بعدی این نشست تخصصی بود، به تکمیل سخنان رئیس بسیج جامعه پزشکی استان آمد و گفت: آمارها به ما می گوید که تنها ۲۵ درصد سلامت در دست وزارت بهداشت است و ۷۵ درصد موارد مرتبط با سلامت مربوط به خارج از این سیستم است.

کمال حیدری ادامه داد: سال گذشته موضوع جمعیت را محور کار خود قرار دادیم و دست به اطلاع رسانی های متفاوت زدیم که این کمترین کاری بود که می توانستیم در جهت گفتمان سازی فرمایشات رهبری انجام دهیم.

وی افزود: پیشگیری یکی از زمینه های است که می توان روی آن کار کرد و اثر بسزایی هم دارد چرا که در ادامه همین مهم، اقدام خوبی در سبک زندگی رخ می دهد.

* سلامت، محور توسعه کشور

مشاور شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سلامت محور توسعه یک کشور است و انقلاب اسلامی ما هم در مسیر توسعه کشور قدم های بیشتری بردارد و این نیازمند انسان های سالم و با نشاط است.

حیدری در ادامه تصریح کرد: در غیر این صورت کل بودجه باید در جهت حل مشکلات ناشی از فقدان سلامت خرج شود و این جا نقش کارگروه های سلامت پر رنگ می شود.

رئیس کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان در پایان صحبت های خود گفت: کارگروه های سلامت بسیج فعالیت خوبی از خود ارائه می دهد و امیدواریم نقش خوبی در راه رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی بردارد.

معاون آموزش و پژوهش بسیج جامعه پزشکی اصفهان هم که سخنران انتهایی این نشست تخصصی بود اشاره ای به یکی از محورهای کاری کارگروهای سلامت بسیج کرد و گفت: نگاه بسیاری از اهالی سلامت نگاه پیشگیرانه نیست و این نگاه جای خود را به نگاه درمان محور داده است.

مجتبی کرباسی همچنین ابراز داشت: افزایش خدمات سلامت به معنای افزایش خدمت نیست و باید بحث پیشگیری در عمل هم مقدم بر درمان باشد.

این مسئول ادامه داد: بیوترویسم یکی از حوزه هایی که برای ما تبدیل به دغدغه شده است و حتماً باید روی آن کار ویژه ای صورت داد.

کارشناس کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان در پایان این نشست نیم روزه خاطرنشان کرد: متأسفانه مقوله بیوتروریسم در تمامی حوزه ها مانند غذا، دارو، مواد آرایشی بهداشتی و … ورود پیدا کرده است که امیدواریم از سوی تمامی مسئولین بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/راه دانا

لینک کوتاه:

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.