سرویس: اجتماعی 01:50 - شنبه 13 شهریور 1395

گفتگو با زوج شرق اصفهانی با مراسم عقدی کاملا متفاوت؛

شروط همسرم برای ازدواج، با بقیه دختران تفاوت داشت/ برکت شهدا در تمامی لحظات زندگی ما دیده می شود

حسن رضایی زاده که مراسم عقدشان را در کنار قبور شهدا برگزار کردند، گفت: برکت این مراسم در تمامی روزهای زندگی ما دیده می شود و هر چه داریم از برکت اهل بیت و شهدا است و از خداوند ماندگاری در این راه را خواستاریم.

به گزارش اصفهان شرق، خانواده، نخستین و مهم ترین نهاد تربیت آدمی است. آغازی برای صعود به قله های انسانیت و پیمودن پله های تعالی است و فضایی که در آن ارزش های اخلاقی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و اسباب رشد و تعالی انسان به وجود می آید. خانواده، چتر عطوفت و کانون مهرورزی است. باغستانی است که در آن، باغبان تربیت با سخت کوشی و تلاش دایمی، فرزندان را از گزند آفات روحی، روانی و محیطی دور می سازد و با تربیت و آموزش درست، در باروری استعدادها و استقلال شخصیت تأثیر بسزایی ایفا می کند.

شاید خیلی از جوانان یکی از دلایل تن ندادن به مسوولیت های زندگی مشترک را هزینه های سرسام آور مراسم شروع این زندگی بدانند؛ هزینه های عقد و عروسی و… که در سال های اخیر به طور غیرعادی تغییر کرده و از مراسم جشن ساده ای که برای شروع یک زندگی می گرفتند به مراسم های بسیار مجلل و پر زرق و برق و با نیت چشم و هم چشمی تبدیل شده است که در اکثر موارد عروس و داماد باید تا سالیان سال هزینه این تجملات و چشم و هم چشمی ها را به صورت وام و قسط بپردازند.

این در شرایطی است که بعضی از افراد حتی توانایی برگزاری یک مهمانی ساده برای شروع زندگیشان را ندارند. می توان از هزینه های غیرضروری این مراسم کم کرد و با شرایط بسیار مناسب به صورتی که به جوانان و خانواده های آنها به واسطه هزینه های آن فشاری وارد نشود زندگی مشترک را شروع کرد.

خبر مرتبط با مراسم عقدی کمی متفاوت در شرق اصفهان را اینجا ببینید.

حسن رضائی زاده و زهره سیستانی سه سال پیش مراسم عقد و پیوند مشترک خود را با هدف مدد گرفتن از حضرت علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و تجدید میثاق با شهدای والامقام در جوار شهدا برگزار کردند. خبرنگار اصفهان شرق به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به سراغ این زوج رفته تا از آثار و برکات طرح زیبایشان برای آغاز زندگی مطلع شود. با ما همراه باشید.

2

شما مراسم خود را کنار شهدا گرفتید، از آثار و برکتش برای ما بگویید.

برگزاری مراسم عقد در کنار شهدا از شروط ازدواج همسر من بود که وقتی با من در میان گذاشتند بسیار خوشحال شدم و پذیرفتم. در تمام لحظات به خاطر شروع بسیار زیبای زندگیمان، همیشه مدنظرمان نگاه شهدا بوده و خواهد بود.

در بین دوستان و نزدیکانمان هم این موضوع اثرگذار بود و از ما توقع ویژه ای داشتند. زندگی ما درگیر شهدا شده است و همه تلاش و کوشش ما برای رضایت شهدا است.

 اولین برکت برگزاری مراسم عقد در کنار شهدا، مشرف شدن به حج

برکت این مراسم در تمامی روزهای زندگی ما دیده می شود. هنوز شش ماه از آغاز زندگیمان نگذشته بود که به حج مشرف شدیم که برایمان بسیار دلپذیر بود. هر چه داریم از برکت اهل بیت و شهدا است و از خداوند ماندگاری در این راه را خواستاریم.

3

کسی برای برگزاری مراسم عقد در کنار قبور شهدا مخالفتی کرد؟

از اقوام درجه یک خیر. ولی دوستان و آشنایان مخالف بودند و می گفتند اینگونه مراسم عرف نیست و کار جالبی نخواهد شد. ولی بعد از برگزاری مراسم همه راضی بودند و به ما به خاطر این کار تبریک گفتند.

1

طرح ازدواج آسان به ذهن کدام یک از شما رسیده بود؟

قبل از مراسم عقد، در جلسات خواستگاری همسرم شروطی گذاشت که با بقیه دختران تفاوت داشت. اول اینکه مراسم عقدشان باید در مزار شهدا باشد و دوم اینکه مهریه باید 14 سکه باشد. برای من جالب بود و فکر نمی کردم چنین شروطی داشته باشند.

کسی را می شناسید که از شما الگو گرفته باشد؟

اینگونه مراسمات خصوصا در محیط های کوچک روستایی تاثیرگذار است. وقتی ما تعداد سکه های مهریه را کم گرفتیم بعد از ما چند بار دیگر هم تکرار شد. با اینکه عرف بود مردم روستا به تبعیت از همدیگر میزان مهریه را مشخص کنند ولی ما با همان 14 سکه عقد کردیم.

چه ملاک هایی برای ازدواج مد نظر شما بود؟

زمانی که من برای خواستگاری رفتم، در مجمع آموزش مداحان کار می کردم و بر روی مواردی حساس بودم. می خواستم کسی را انتخاب کنم که متدین و به یک سری اصول پایبند باشد که خوشبختانه وقتی با همسرم آشنا شدم متوجه شدم که او بیشتر از من حساسیت دارد و همین باعث شد که همه چیز خوب پیش برود.

در زندگی به چه میزان از زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه الهام گرفتید؟

تمام تلاش ما الگو گرفتن از زندگی این دو بزرگوار بوده است. ساده زیستی و سیره و رفتار آنها چراغ راه زندگی ما بوده است که سعی کرده ایم رعایت کنیم. مسلما هر زمان که در این راه پیش رفته ایم نتیجه و برکاتش را دیده ایم. ما دو جوان بودیم که می توانم بگویم زندگی خود را از زیر صفر شروع کردیم ولی به برکت اهل بیت و شهدا زندگی خوبی داریم و زندگی خود را می چرخانیم.

ما به برکت شهدا هر چیزی که از خدا خواسته ایم گرفته ایم و الان هم منتظر به دنیا آمدن فرزندمان هستیم.

4

نگاه شما به رزق حلال و شغل مرد چیست؟

ما یک فروشگاه اقلام لوازم فرهنگی و کتاب به نام شهدای گمنام داریم، در منزل هم با همسرم کارگاه تولید محصولات لیزری داریم که سعی کرده ایم در این کار رنگ و بوی شهدا احساس شود.

من می خواستم نانی که بر سر سفره خانواده می برم پاک و حلال باشد و از طرفی برکت اهل بیت و شهدا را هم می خواستیم. کار فرهنگی همیشه نتیجه بخش است. یاد شهدا باید زنده نگه داشته شود و ما در همین حرفه خود نهایت تلاشمان را برای این موضوع انجام داده ایم.

در زندگی شما تجملات چقدر نقش داشته و دارد؟

ما اهل شعار دادن نیستیم. نمی توانم بگویم تجملات هیچ نقشی در زندگی ما نداشته است ولی تا جایی که توانسته ایم بر موارد ضروری تاکید داشته ایم و چیزهایی که تاثیر مثبتی در زندگی ما نداشته حذف کرده ایم.

همسرم پا به پای من برای ساختن هر چه بهتر زندگیمان تلاش کرده است

55

شما خود را یک زوج موفق می دانید؟

بله. نسبت به جایگاه قبل که داشتیم و این نکته که ما زندگی خود را با صفر شروع کردیم تا الان همه چیز خوب پیش رفته است. همسر من پا به پای من برای ساختن هر چه بهتر زندگیمان تلاش کرده است.

ما هر چه کم توقع تر بوده ایم خدا بیشتر داده است

توصیه شما به جوانان چیست؟

من همیشه به دوستان خود گفته ام که اگر به خاطر مسائل مالی قدم جلو نمی گذارند و ازدواج نمی کنند سخت در اشتباهند. من روز خواستگاری هیچ پس اندازی نداشتم و خداوند واقعا روزی رسان زندگی ما بوده است.

خانم سیستانی: وقتی همسرم به خواستگاری آمد هیچ چیز نداشت ولی برای من اولویت چیزهای دیگری بود. اخلاق و دین و مذهب یک مرد بسیار مهم است که اگر این موارد درست باشد کافی است. تنها توصیه من به جوانان این است که توقعات خود را کم کنند تا بتوانند احساس رضایت و خوشبختی کنند. ما هر چه کم توقع تر بوده ایم خدا بیشتر داده است.

انتهای پیام/  ش

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.