سرویس: اجتماعی 22:00 - جمعه 12 شهریور 1395

مسئولان چه اقدامی کرده اند؛

آداب و رسوم غلطی که سودای ازدواج را از ذهن جوانان پاک کرده است

گسترش دامنه مشکلات بازدارنده ازدواج موجب بالا رفتن سن ازدواج شده و لازم است خانواده ها و دستگاه های فرهنگی، توان خود را جهت فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان و ساماندهی این امر مهم به کار گیرند.

اصفهان شرق/ سید روح الله رفعتی پور، ازدواج یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در زندگی هر انسانی رخ می دهد و به همین دلیل دارای اهمیتی بسیار بالاست. ازدواج هسته ی اولیه ی ایجاد خانواده و زیربنای ایجاد جامعه ی انسانی است. از جمله ی مهم ترین محیط هایی که در سازندگی انسان نقشی فوق العاده مهم دارد خانواده است و به نوعی می توان خانواده را مکتب انسان سازی دانست.

ازدواج علاوه بر آنکه باعث استحکام شخصیت مرد و زن و آرامش روانی آنان می شود، بهداشت و سلامت روانی و ارتقای روحی و معنوی یک جامعه را نیز به دنبال دارد.

در دین مبین اسلام نسبت به ازدواج، عنایت و اهتمام بسیار شده است. از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) اینگونه نقل شده است: «ما بُنی فی الإسلام أحبَّ إلی اللهِ عزّ و جلّ مِنَ التَّزویجِ» بنایی در اسلام نزد خدا محبوبتر از ازدواج نیست.(1)

از این رو اسلام برای تسهیل در امر ازدواج، موانع و سد این مهم را از سر راه برداشته است. از نظر اسلام هرچه مهریه و جهیزیه کمتر باشد، مطلوبتر و بهتر است. اصولاً از روش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه طاهرین (علیهم السلام) و مسلمانهای صدر اسلام به روشنی به دست می آید که مانعی در راه ازدواج کردن نیست، چون آنها همه ی موانع را برداشته اند.(2)

635228336217747005

*موانع پیش روی ازدواج و افزایش سن دختران و پسران

بنابراین موانعی که امروزه بر اساس هوی و هوس و حسادت ایجاد شده را می توان نوعی بدعت و دوری از سیره پیشوایان دین دانست که باعث بالارفتن سن ازدواج و به تبع آن افزایش آسیب های اجتماعی و روانی شده است.

متأسفانه امروز مسأله ازدواج و تشکیل خانواده به یکی از مشکل ترین مسائل اجتماعی تبدیل شده است، زیرا کوهی از مشکلات در برابر این مسأله مهم و البته ساده، خودنمایی کرده و آن را به شکل مسأله ای ترسناک در آورده است و به همین دلیل جوانان بسیاری چه دختر و چه پسر در انتظار و آرزوی ازدواج مانده اند و آن را به صورت مسیری غیر قابل عبور می بینند و همین تأخیر در ازدواج باعث بدپسندی و ایرادات واهی در ازدواج شده است.

نکته دردناک آن که متأسفانه در اجرای آداب و رسوم غلط و تشریفات زشتی که در مسأله ی ازدواج ایجاد شده است، فرقی بین خانواده های غنی و فقیر نیست و هرکدام به نوعی خود را در دام این رسوم غلط انداخته اند، مرفهین به شکلی و طبقات پایین اقتصادی به شکلی دیگر.

 

*آداب و رسومی که به غلط در امر ازدواج نهادینه شده است

برخی از رسوم غلط و آداب زشتی که امر مقدس ازدواج را مورد تهدید قرار داده عبارتند از:

1- تجمل گرایی، اسراف و تبذیر و به عبارت دیگر ریخت و پاش

2- تشریفات عجیب و غریب مانند لباس های عروس آنچنانی، خریدهای سرسام آور، ماشین عروس با تزیینات خاص و…

3- مهریه های سنگین و بدون پشتوانه ی عقلایی و دینی

4- جهیزیه های گران قیمت و رنگارنگ

5- بدپسندی و مشکل پسندی های بی دلیل و بهانه جویانه

6- چشم و هم چشمی، حسادت و رقابت با دیگران

7- ازدواج های اجباری در برخی مناطق مانند ازدواج های فامیلی و…

8- آبروداری های ساختگی و بدون مبنا مانند آنکه زندگی عروس و داماد یا مراسم باید چنین و چنان باشد یا در فلان تالار باشد و…

9- عذرهای بی منطق مانند عذر ادامه تحصیل یا نداشتن منزل شخصی یا خودرو و…

10- عدم قناعت و عدم اعتماد به وعده ی الهی مبنی بر غنی ساختن کسانی که ازدواج می کنند(3)

11- برگزاری مجالس آلوده به گناه و فساد

12- هجمه فرهنگی دشمن و رواج بی میلی به ازدواج و ترویج عدم تعهد جوانان نسبت به تشکیل خانواده

متأسفانه گسترش دامنه مشکلات بازدارنده ازدواج موجب بالا رفتن سن ازدواج شده و لازم است خانواده ها و دستگاههای فرهنگی، کلیه منابع، امکانات و توان خود را جهت فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان و ساماندهی این امر مهم به کار گیرند.

 

پی نوشتها:

1- وسائل الشیعه، ج14، ص30، ح3

2- آیت الله العظمی حسین مظاهری، خانواده در اسلام، ص103

3- سوره نور/ آیه32 وَ أَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَ إِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ. بى‏ همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى ‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “آداب و رسوم غلطی که سودای ازدواج را از ذهن جوانان پاک کرده است”

  1. دانشجوی گفت:

    *ما را مدافعان حرم آفریده اند

    مواظب باشیم با حرف هایمان شرمنده شهدا نشویم**

    آنچه می گویم، روایت یک دلدادگی تمام عیار است. در این مرقومه، عاشق و معشوق هر کدام سرجای خودشان نقش بازی می‌کنند و من امروز سعادت گفتن بخشی از دنیای کلمات مرتبط با مدافعان حرم سرزمینم ایران را دارم.

    نقش اول جملات امروز من، بچه های حماسه ساز دهه شصت هستند که عشق سرشارشان به عمه جانم زینب، تابلوی عاشقی به سبک مدافعان حرم را بر ستون استوار زندگی شان نصب کرد.

    گل سرسبدهای خانواده هایی که چیزی جز شهادت لیاقتشان نبود و قصه زیبای دفاع را در جمع سربازان امام خامنه ای مدظله العالی و در دفاع از حریم اسلام به زیبایی یک سفر تا شام را در ذهن فرزندان نسل چهارم و پنجم انقلاب به ثبت رساندند.

    امروز بازگو کردن خاطرات شهدای مدافع حرم و ایستادگی همسرانشان نمونه ای زیبا از رویدادی بزرگ در تاریخ ایثار و شهادت ایرانیان است و من امروز در بیان شیوا و رسای همسران شهدا این را به وضوح یافتم.

    این روزها نام مردان بسیاری در ذهن خطور می کند که هر یک نمادی از شجاعت، ایثار و مردانگی را در خود پرورش دادند و امروز قلم، فکر و کلام می بایست با هم آمیخته شود تا روایت مردانی از ایران در سوریه را بنگارد.

    گمنامانی که از لشگر 14 امام حسین(ع) اصفهان به دمشق راهی شدند تا بگویند « تا قدم نهادن در لشگر امام زمان(عج) و حضور در قدس آماده ایم»

    و امروز؛ زمزمه های معنوی راز و نیاز بر دفتر روزمرگی انسان ها خط می کشد تا روایت زیبای عشق و عاشقی رزمندگان مدافع حرم اصفهان را به خوبی به ثبت رساند و قطعا نگارش این وصال را در هیچ جای زندگی پر از هیاهوی دنیایی نمی توان یافت.

    قطعا همسران رزمندگان مدافع حرم مشوق اصلی مرد خانه هستند و اداره زندگی در نبود همسرانشان بر دوش آنهاست، به یقین می توان گفت که استقامت همسران رزمندگان، باعث دلگرمی بیشتر آنها برای حضور در سوریه می شود وآنچه دوری و فراق را آسان می کند، عنایت حضرت زینب به زندگی است.

    صحبت پایانی من این است که به مردم بگویم مواظب باشیم با حرف هایمان شرمنده شهدا نشویم.

    این شهدا از جان و مال و خانواده و همه چیز خود گذشتند و به جنگ رفتند. پدران کودکانی به جنگ رفتند و بازنگشتند که الآن نیاز به محبت پدری دارند. ما چه کار کنیم؟

    شهدا شرمنده ایم……

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.