اصفهان شرق

مسجد جامع اصفهان، تلفیق کاملی از انواع سبکهای معماری

کدخبر: 110977
1395/06/11 در ساعت 11:30

به گزارش اصفهان شرق، دکتر عبدالله جبل عاملی مرمتگر و معمار پیشکسوت ضمن اشاره به این که بیش از 20 کتاب درباره مسجد جامع اصفهان نگارش شده است، اظهار داشت: صحبت درباره منابع مکتوب درباره مسجد جامع اصفهان بسیار گسترده است و یک سخنرانی جداگانه ای را می طلبد.
وی افزود: حافظ ابونُعَیم در کتاب «ذکر اخبار اصفهان» که در قرن 4 هجری قمری درباره مسجد جامع اصفهان نوشته است نقل کرده که ظرفیت این مسجد برای برگزارکنندگان نماز کوچک بود و به همین دلیل مردم با جمع آوری اعانات، زمین های اطراف را خریداری نموده و زمین گسترش می یابد.
جبل عاملی گفت: ناصرخسرو نیز زمانی که در قرن 5 هجری قمری به اصفهان می آید درباره این مسجد شرحی می نویسد و آن را مسجدی بس نیکو توصیف می کند.
مرمتگر و معمار پیشکسوت اصفهان به کتیبه های موجود در مسجد جامع اصفهان اشاره نمود و سخنرانی ویژه و جداگانه ای را برای صحبت درباره این کتیبه ها ضروری دانست.
مديرکل سابق سازمان ميراث فرهنگي اصفهان با یادی از پروفسور گالدیری، گفت: با قراردادی که مابین کشور ایتالیا و سازمان حفاظت و باستان شناسی ایران صورت گرفت، پروفسور گالدیری و هیئت همراهش برای مرمت برخی مکان ها مانند مسجد جامع اصفهان، عالی قاپو، چهلستون پیربکران به ایران آمد و من در اقداماتی که این گروه در مسجد جامع داشتند مشارکت فعال داشتم. ضمن این که کاوش های باستان شناسی در مسجد جامع نیز به پروفسور شرق شناس و استاد دانشگاه ناپل یعنی «امبرتو شراتو» واگذار شد. البته این بدان معنی نبود که در ایران مرمتگر و باستان شناسی نداشتیم بلکه به این دلیل بود که روش های علمی متداول نبود و درواقع بازسازی انجام می شد.
جبل عاملی به تاریخ گسترش اصفهان اشاره و تصریح نمود: اصفهان مجموعه ای از روستاها بوده که جی و یهودیه از همه بزرگ تر بود و با ورود اسلام، هسته اولیه شهر اسلامی یا بزرگ روستای اصفهان ایجاد می شود.
وی ادامه داد: میدان کنونی امام علی(ع)، در گذشته، هسته اقتصادی روستایی بوده که با توجه به گفته «گدار» که می گوید گنبد نظام الملک در مسجد جامع اصفهان بر روی آتشکده بنا شده است، یا این میدان در کنار این بنای مذهبی احداث شده و یا بنای مذهبی در کنار این مرکز اقتصادی داد و ستد بنا شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان، به ساخت مسجد در دوره های مختلف تاریخی اشاره نمود و اظهار داشت: هر دوره یا حکومتی که تغییر می کرذ، در مسجد نیز تغییراتی ایجاد می شد و مسجد جامع اصفهان دایره المعارف یا کلکسیونی از انواع سبک های معماری در بیش از هزار سال تاریخ اسلامی است.
مترجم کتاب «مسجد جامع اصفهان» گفت: در قرن 2 هجری قمری بر روی بنای مذهبی یا همان آتشکده، مسجد جامع اصفهان ساخته شد، در قرن 3 هجری، مسجد گسترش یافت و در قرن 4 هجری زیباسازی شد.
نویسنده برگزیده کتاب سال ایران، در ادامه سخنان خود، به تغییراتی که در دوره های مختلف تاریخی از قرن 2 هجری قمری تا دوران قاجار در مسجد جامع اصفهان ایجاد شده پرداخت و عمده تغییرات ایجاد شده در این دوران بر روی مسجد جامع اصفهان را برشمرد.
.
شایان ذکر است که نشست اول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با عنوان «قنات ها و روند جهانی شدن» با سخنرانی فریدون اله یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، نشست دوم با عنوان « بررسی فرهنگ و تمدن ایران در عصر صفوی با تکیه بر معماری و نگارگری» و با حضور میهمانانی از کشورهای لهستان، آلمان و قزاقستان برگزار شد.

انتهای پیام/ایمنا