سرویس: اجتماعی 17:05 - چهارشنبه 10 شهریور 1395

رئیس سازمان زندان‌ها مطرح کرد:

استفاده از مجازات‌های جایگزین برای مجرمان متاهل/ بازنگری قوانین در حوزه جرائم

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با بیان اینکه تنها ۳۰ جرم از ۲ هزار عنوان جرم در قانون قابل گذشت است، گفت: باید مجازات زندان حداقل شود و بازنگری قوانین در این حوزه ضروری است.

به گزارش اصفهان شرق، اصغر جهانگیر ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه زندان و تولید زندانی تنها مربوط به دستگاه قضائیه و یک بخش جامعه نیست، اظهار داشت: در این راستا همه بخش‌های جامعه در تولید زندانی نقش دارند و بنابراین برای حل مشکلات آنها و خانواده‌هایشان نیز باید سهم خود را بپردازند.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال جامعه امن هستیم باید به یکدیگر کمک کنیم، افزود: امروزه استان اصفهان علاوه بر اینکه در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و غیره پیشتاز است در خیریه‌ها نیز حداقل در حوزه زندان‌ها جزو برترین‌های کشور به شمار می‌رود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: کار خیران بسیار ارزشمند بوده و معتقدیم که هر چیزی که از ناحیه خدا صادر می‌شود نزول حقی و هرچیزی که ما را به خداوند نزدیک می‌کند رجوع حق است.

وی تصریح کرد: اگر چه زندان را به عنوان یک ضرورت نگاه می‌کنیم اما بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و مسئولان عالی دستگاه قضا باید این مجازات حداقل باشد و به عنوان نخستین راهکار استفاده نشود.

تنها 30 جرم از 2 هزار عنوان جرم در قانون قابل گذشت هستند

جهانگیر با بیان اینکه در بخش‌های زیادی با مجازات زندان به حل و فصل مشکلات جامعه پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازنگری در این بخش ضروری است، با وجودی که 2 هزار عنوان مجرمانه در قانون داریم کمتر از 30 عنوان جرم جزو جرایم قابل گذشت قرار گرفته و در حقیقت دست افراد در این راستا به نوعی بسته شده است.

وی با بیان اینکه چون نوع جرم از جرایم غیرقابل گذشت تلقی شده همکاران قضایی ما مجبور به در نظر گفتن مجازات زندان هستند، بیان کرد: در حقیقت در جایی که نیاز به زندانی کردن فرد نیست دست ما بسته است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: یکی از کارهایی که باید در این سازمان دنبال شود بازنگری در ضرورت مجازات زندان است، زندان باید محلی برای نگهداری اشرار و غیره باشد.

حداقل شدن بازداشت‌ها و کاهش 56 هزار نفری زندانی در سال گذشته

وی با اشاره به ساماندهی زندانیان افزود: باید بازداشت‌ها به حداقل برسد و استفاده از مجازات‌های جایگزین در دستور کار قرار گیرد تا ورودی زندان‌ها کاهش یابد.

جهانگیر تصریح کرد: نتیجه این نگاه‌ها سبب شد که سال گذشته نسبت به سال 93 ورودی زندان‌ها 56 هزار نفر کمتر باشد، سال 93 بالغ بر 380 هزار زندانی و متهم داشتیم.

جهانگیر با اشاره به برخی دیگر از اقدامات سازمان زندان‌های کشور در سال‌های اخیر نیز خاطرنشان کرد: افرادی که به دلیل نداشتن وثیقه و کفیل به زندان معرفی می‌شدند امکانی برای آنان فراهم شد تا وثیقه‌های خود را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه حجم انبوه متهمان وثیقه‌ای و کفیل در سال 94 وارد زندان شدند، بیان کرد: از این تعداد کمتر از یک ماه در زندان بودند و همین امر می‌تواند سبب آسیب به این فرد، خانواده و به خطر افتادن هویت اجتماعی وی شود.

22 درصد زندانیان، متهم و بلاتکلیف هستند

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اشاره به اینکه 22 درصد از زندانیان متهم هستند و هنوز محکومیت برای آنها صادر نشده است، اظهار داشت: از این تعداد سهم خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است به دلیل اینکه خانم‌ها نقش بیشتری در خانواده دارند از دستگاه قضا تقاضا داریم که در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند و تا آنجایی که امکان دارد از مجازات‌های جایگزین استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه قضا جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، گفت: میانگین متهمان زندانی استان 30 درصد بوده که از میانگین کشوری بالاتر است.

جهانگیر با بیان اینکه زندانیان متاهل نیازمند نگاه ویژه مسئولان هستند، اضافه کرد: 56 درصد از زندانیان کشور متاهل و 76 درصد از خانم‌‌های زندانی نیز متاهل هستند.

استفاده از مجازات‌های جایگزین برای مجرمان متاهل

وی با بیان اینکه قانون کاری به متاهل و یا مجرد بودن زندانیان ندارد، افزود: ولی ما در مقام عمل باید برای کسانی که نخستین بار راهی زندان می‌شوند از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم تا از ورودی‌های زندان‌ها کم شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اشاره به اقدامات سازمان زندان‌ها در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشت و درمان نیز بیان کرد: بالغ بر 70 درصد از افرادی که وارد زندان می‌شوند دارای بیماری، ناراحتی و اعتیاد بوده که این افراد ابتدا قرنطینه، بیماریابی و واکسیناسیون می‌شوند و سپس تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به شناسایی بیماری‌های واگیردار افزود: سالیانه 500 مورد بیماری خطرناک و ایدز در مبادی ورودی زندان‌ها شناسایی می‌شود، نقش زندان‌ها در کمک به بهداشت جامعه پررنگ است اما ممکن است دیده نمی‌شود.

جهانگیر با اشاره به خطر ریزش پزشکان و عدم رغبت آنها برای فعالیت در زندان‌ها تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از این افراد با حداقل حقوق فعالیت می‌کنند.

بی‌سواد بودن 10 درصد زندانیانبه گزارش اصفهان شرق،

وی با اشاره به فعالیت‌‌های آموزشی سازمان زندان‌ها نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 درصد از کسانی که وارد زندان می‌شوند بی سواد هستند و سهم خانم‌ها در این زمینه 50 درصد است و در این راستا آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع حرفه‌آموزی در زندان‌ها بیان کرد: در حال حاضر 130 حرفه در زندان‌های کشور آموزش داده می‌شود چرا که بسیاری از افراد زندانی فاقد شغل بوده و با یادگیری حداقل یک تخصص زمینه اشتغال را برای آنها فراهم کرده‌ایم.

در این مراسم رمضان امیری تودیع و اسدالله گرجی‌زاده به عنوان مدیرکل جدید زندان‌های استان اصفهان معارفه شد، گرجی‌زاده مدیرکل سابق زندان‌های استان کردستان بوده و رمضان امیری نیز به سمت مدیرکل جدید زندان‌های استان کرمان منصوب شده است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.