سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:45 - چهارشنبه 10 شهریور 1395

همه چیز درباره بیماری پانیک/زنان بیشتر در معرض خطرند

بیشتر زنان در هنگام ترس دچار استرس می شوند که این حالات اگر به درستی کنترل نشوند به مرور زمان منجر به حملات پانیک می شود.

به گزارش اصفهان شرق، ترس یک واکنش درونی برای محافظت از خود در برابر هر گونه خطر است که گاهی به صورت غیر طبیعی و غیر منطقی بروز می کند.

تقريباً هر كسی زمانى ترس های غیر طبیعی همچون ترس از ارتفاع، موقعیت اجتماعی، مکان های عمومی و حیوانات را تجربه کرده، در زمان ترس افراد دچار حمله پانیک می شوند که این عامل جسم، روح و روان افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی سلامتشان را به خطر می اندازد.

همه چیز درباره بیماری پانیک / درمان حملات پانیک

حمله پانيك با سطح شديدى از ترس مشخص مى ‏شود كه باعث ایجاد اضطراب و افسردگی در افراد شده و ممكن است آن را به اشتباه به‏ عنوان حمله قلبى يا ساير مشكلات پزشكى شديد تعبیر کنید.

فرشاد شیبانی، متخصص روانشناسی بالینی و مدرس دانشگاه درباره اختلال پانیک گفت: اختلال پا نيك اغلب “ترس از ترس” ناميده مى ‏شود، زيرا افرادى كه از اين اختلال رنج مى ‏برند از علائم ترس (يا يك حمله پانيك) مى‏ ترسند و اين علائم را به معنى اين كه اتفاق وحشتناک قريب ‏الوقوع براى آن‏ها رخ می ‏دهد تعبير مى ‏كند.

هنگام مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید
شیبانی درباره علائم حمله پانیک اظهار داشت: كوتاه شدن تنفس، احساس سوزش، ناراحتى معده، صداى زنگ در گوش، حس مرگ قريب ‏الوقوع، درد قفسه سينه، عرق كردن، و تپش قلب از علائم بیماری حمله پانیک است.

این روانشناس بالینی در ادامه بیان کرد: لرزش، احساس خفگى، پرکاری تیروئید، اعتياد به كافئين و پرولاپس دريچه ميترال نیز از دیگر علائم حمله پانیک است.

وی با بیان اینکه با دیدن علائم حمله پانیک باید به پزشک مراجعه کرد، افزود: در هنگام مشاهده علائم این حمله بايد نخست به پزشك مراجعه كنيد تا علت‏هاى پزشكى اين علائم را رد كند و در هنگام رد دلایل پزشکی ،باید يك روانشناس بالینی شما را براى تعيين اين كه از “اختلال پانيك” رنج می ‏بريد ارزيابى كند.

خودتان انتخاب کنید! جنگ یا گریز؟
این مدرس دانشگاه به واژه ترس اشاره کرد و اذعان داشت: هنگام مواجهه با خطر، واکنش ترس رخ مى‏ دهد و مغز به شما برای محافظت از خودتان هشدار می دهد که در این حالت علائم ترس همچون تپش قلب و تنفس شدید به ما براى گریز و یا براى جنگيدن توان می ‏دهد.

سمیرا نجفی روانشناس، در این خصوص ابراز داشت: هنگام ترسیدن دستگاه عصبی فرد فعال می شود و برای مقابله با خطرات احتمالی واکنش هایی همچون جنگ یا گریز را از خود نشان می دهد.

پاسخ قلب شما چیست؟
شیبانی ادامه داد: هنگام مواجهه با خطر، قلب ما به دلیل پمپاژ خون سريعتر مى ‏تپد و وجود اكسيژن در آن به ما انرژى بيشترى براى فرار يا جنگيدن مى‏ دهد، که اين پاسخ طبيعى به خطر واقعى است كه آن را “هشدار درست” می نامیم.

وی با بیان اینکه گاهی ترسیدن باعث ایجاد هشداری غلط در افراد می شود، خاطر نشان کرد: در اختلال پانيك، حتی اگر هیچ خطری شما را تهدید نکند شما نیز تصور مى‏ كنید که در خطر هستيد که در این صورت شما دچار حالت “هشدار غلط” شدید می شوید.

ترس، حملات پانیک را افزایش می دهد
این روانشناسی بالینی با بیان اینکه ترسیدن باعث افزایش اختلال پانیک در افراد می شود اظهار داشت: در رويداد های ناگوار دقيقا از علائمى كه براى محافظت از خودتان در برابر خطر طراحى كرديد مى ‏ترسيد كه در مواجهه باخطر مغزتان حملات پانيك بيشتر و بيشترى ايجاد مى ‏كند.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد بعضی از بیماریها را با اختلال پانیک اشتباه می گیرند، افزود: بیشتر مردم به اشتباه بیماری هایی همچون ذهنى جدى، پزشكى خطرناك، بيمارى قلبى یا اسكيزوفرنيا را جز علامت حمله پانیک می دانند و به همین دلیل ممکن است تماس خود را با واقعیت از دست بدهند و دچار سکته های قلبی و یا مغزی شوند.

مدرس دانشگاه درباره احساسات درونی بیماران مبتلا به اختلالات پانیک گفت: بیماران مبتلا به اختلال پانيك بر احساسات درونى همچون “قلبم دچار تپش شده است ، من دچارحمله قلبى شدم، من احساس ضعف و سرگيجه دارم و من دارم از حال مى ‏رم، متمركز مى‏ شوند و هم‏چنين این افراد ممکن است هنگام خواب حملات پانيك را تجربه ‏كنند.

با درمان شناختی- رفتاری ،حمله پانیک را سرکوب کنید
درمان شناختی- رفتاری، توسط روانشناس بالینی یکی از موثرترین راه های درمان حمله پانیک است که در این درمان افراد، باورها، برداشت‏هاى غلط، و قضاوت‏های خود را درباره اين اختلالات تصحيح می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: روش درمان دارویی که توسط پزشک صورت می گیرد نیز از دیگر روش های درمان این اختلال محسوب می شود.

نجفی در ادامه بیان کرد: روش هایی همچون شناخت‌ درمانی و حمایت‌درمانی برای بهبود و کاهش حمله پانیک مفید است و مبتلایان به این اختلال حتما باید دوره درمانی را کامل طی کنند.

وی با بیان اینکه دارو درمانی نیز یکی دیگر از روش های درمان حمله پانیک است، اظهار داشت: بیماران به هیچ‌ وجه دوز دارو را کم یا زیاد نکنند و حتی زمانی که احساس می‌کنند خوب شده‌اند و برای هرگونه تصمیم در خصوص مصرف یا قطع دارو را با پزشک خود درمیان بگذارند.

زنان، در معرض خطر حملات پانیک!
این روانشناس با بیان اینکه زنان 2 برابر مردان در معرض خطر اختلال پانیک هستند ابراز داشت: حدود 7 درصد از جمعیت بزرگسالان بین 18 تا 54 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این اختلال در زنان بیشتر از مردان است و معمولا علائم آن در اوایل بلوغ ایجاد می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: شیوع حمله پانیک در سنین پایین‌تر در زنان و مردان مساوی است، اما به دلیل بروز اختلالات و آشفتگی هایی همچون اضطراب ، افسردگی ،ترس و نقش در نگهداری از فرزندان، زنان در سنین بالاتر نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به حملات پانیک هستند.

بنابراین ترس ﻫﺎی ﺧﻮد را ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﺪ و برای غلبه ﺑﺮ آن، ﺧﻮدﺗﺎن را در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎی ﺗﺮﺳﻨﺎک قرار دهید، آﻧﻮﻗﺖ ﺧﻮاﻫﯿﺪ دﯾﺪ ﭼﻨﺪان ﻫﻢ ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﺮدﯾﺪ ﺗﺮﺳﻨﺎک ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، اما در ﺻﻮرت غلبه ترس بر شما ، ﺑﺮای رﻓﻊ آن واکنش ها به متخصص مراجعه کنید.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.