سرویس: اجتماعی 17:15 - سه شنبه 09 شهریور 1395

یک استاد حوزه و دانشگاه:

شرط حتمی برای ازدواج رسیدن به بلوغ عقلی در زندگی زناشویی است/شرایط سنی در ازدواج ملاک نیست

استاد جامعه المصطفی العالمیه گفت: ملاک عددی سن در ازدواج مهم نیست بلکه بلوغ عقلی مهم است و شرایط سنی بستگی به محیط زندگی و موقعیت های زمانی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

به گزارش اصفهان شرق، نرگس غفاریان در خصوص تاثیر سن در ازدواج، اظهار کرد: برخی فکر می کنند برای ازدواج بلوغ جنسی مهم است در حالی که بلوغ جنسی نشانه ای برای ازدواج است و عامل حتمی و صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه برای تشکیل زندگی بلوغ عقلی نیاز است، افزود: ممکن است افراد در سنین پایین به بلوغ جنسی رسیده باشند اما به حد بلوغ عقلی و فکری لازم برای تشکیل زندگی مشترک با جنس مخالف خود نرسیده و آن تجربه های رفتاری با جنس مخالف را کسب نکرده باشند.

وی ادامه داد: شاید نگاه هایشان سطحی باشد و نگاهی سطح پایین به بالا و پایین های زندگی مشترک داشته باشند؛ بنا بر این شرط حتمی برای ازدواج موفق رسیدن به بلوغ عقلی در زندگی زناشویی است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بلوغ فکری می تواند در برخی افراد با سن کم هم وجود داشته باشد؛ مثلا آقایی در سن ۲۰ سالگی یا خانمی در سن ۱۶ سالگی به بلوغ عقلی رسیده باشنددر حالی که آقایی با سن ۳۵ سال هنوز نتوانسته باشد به آن بلوغ عقلی برسد؛ لذا عدد سن برای ازدواج ملاک نیست.

وی ادامه داد: اگر ازدواج بخواهد در سنین پایین اتفاق بیفتد و زوجین شرایط آن را هم داشته باشند، کمک بزرگترها از جهات گوناگون نباید کم شود تا مشکلی برای زندگی مشترک آن ها به وجود نیاید؛ بنا بر این کمک و راهنمایی بزرگترها برای تداوم زندگی افراد با سنین پایین تر بسیار موثر است.

غفاریان تاکید کرد: از نگاه روایی تشویق به امر ازدواج در سنین پایین شده تا جایی که پیامبر اسلام تاکید کرده اند که دختران را به گونه ای شوهر دهید که دیدن عادت ماهانه آن ها در خانه شوهر اتفاق بیفتد، اما در زمان کنونی دختران ما آن شرایط لازم را ندارند؛ اما این امر می تواند در محیط های مختلف حاکم شود؛ پس ملاک عددی سن در ازدواج مهم نیست بلکه بلوغ عقلی مهم است و شرایط سنی بستگی به محیط زندگی و موقعیت های زمانی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

وی اضافه کرد: ممکن است در محیطی دختران بتوانند با رویکرد اجتماعی خاصی که تربیت می شوند، در سنین پایین هم ازدواج کنند اما همیشه اینطور نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در ازدواج نتیجه برای ما مهم است که می تواند شامل تداوم ازدواج، تربیت نسل پاک و رسیدن به مرز تکامل انسانی برای افراد باشد که اگر فقط با لحاظ سن ازدواج انجام شد به آن اهداف نخواهند رسید.

انتهای پیام/آرمان زنان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.