اصفهان شرق

کمبود اشتغال از عوامل رشد منفی جمعیت جرقویه سفلی/ انتخابات، فعالیت پیش روی بخشداری در سال 96 است

کدخبر: 110750
1395/06/09 در ساعت 13:05

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، علت نامگذاری هفته دولت این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب، صادقانه اعمال کرد تا آن جا که جان خویش را بر سر آن نهادند.

حضرت امام خامنه ای مدظله العالی درباره ویژگی‌های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می‌فرمایند: «شهید باهنر، مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‌گذرد.

هفته دولت، فرصتى است تا بتوان با نگرشی وسیع به اوضاع و احوال منطقه و شهر، کارکردها را دید و کاستی ها را گوشزد کرد.

بخشداری جرقویه سفلی در سال 1345 تاسیس شد و تا سال 1353 جرقویه سفلی از لحاظ جغرافیایی جز شهرستان شهرضا بود که با پیگیری های انجام شده به شهرستان اصفهان پیوست. سه شهر و 9 روستا با جمعیت 23 هزار نفر و با مساحت 2229 کیلومتر مربع زیر نظر این بخشداری است که از سال 1345 تا 1368 محل بخشداری در شهر محمد آباد بوده و از آن زمان تاکنون بخشداری در محل فعلی نیک آباد حضور داشته است.

دفتر بخشدار جرقویه سفلی امروز میزبان خبرنگار جوان اصفهان شرق بود تا بتوان مروری بر فعالیت 43 ماهه این بخشدار جوان داشته باشیم. گفتگوی زیر حاصل این دیدار دو ساعته است.

در مصاحبه قبل با اصفهان شرق گفته بودید، شهرک بازیافت ضایعات در نیک آباد، کارخانه چسب و همچنین کارخانه تولید مخازن پلی اتیلن کلید خواهد خورد. این طرح ها چه پیشرفت هایی داشته است؟

در مورد شهرک بازیافت خوشبختانه واحد ها و خیابان بندی این شهرک انجام شده است و در پایان شهریور ماه با قرعه کشی بین 65 نفر سهام دار، نفرات واجد الشرایط دارای واحد خواهند شد. پس از واگزاری واحد ها در مهرماه، باید ظرف مدت 6 ماه برای احداث غرفه خود اقدام کرده و امیدواریم تا فروردین 96 همه گاراژ های بازیافت به شهرک مذکور انتقال یابند. برای کارخانه چسب نیز فاز یک این مجموعه تکمیل شده و اکنون چندین نفر در آن مشغول فعالیت هستند و امیدواریم تا آخر سال به بهره برداری نهایی برسد. همچنین کارخانه تولید مخازن پلی اتیلن پس از وقفه ای که اتفاق افتاد مجددا شروع به فعالیت کرده که تا دوماه آینده به تکمیل خواهد رسید.

سال هاست که کارخانه ای فرسوده در مرکز شهر نیک آباد وجود دارد و تاکنون اقداماتی برای از سرگیری یا تخریب این کارخانه صورت نگرفته است. لطفا درمورد مالکیت آن صحبت کنید؟

این کارخانه از اموال مرحوم طاووسی بوده که ایشان قبل از فوت، کارخانه را تحویل تولیت آیت الله مظاهری دادند و در سلسله جلساتی که امام جمعه شهر نیک آباد حجت الاسلام و المسلمین صانعی نیز حضور داشتند با موافقت تولیت آیت الله مظاهری این کارخانه به مزایده گذاشته خواهد شد تا از محل درآمد فروش این کارخانه، ساختمان نیمه کاره حوزه علمیه شهر نیک آباد تکمیل شود.

07

لطفا اهم فعالیت های بخشداری در هفته دولت را ذکر کنید؟

در اولین روز هفته دولت میزبان فرماندار شهرستان اصفهان بودیم که با حضور ایشان چندین طرح کلید خورد از جمله: احداث ساختمان جدید اداره برق جرقویه، افتتاح پروژه 130 واحدی مسکن مهر شهر نیک آباد، اداره گاز نیک آباد، زمین ساحلی و بلوار ولیعصر شهر نصرآباد بود، همچنین برگزاری سه دوره مسابقات ورزشی ویژه کارکنان دولت و همچنین پیاده روی و صبحگاه مشترک برای کارکنان دولت از فعالیت های این بخش بوده است.

در این چندین سال با توجه به آمار، رشد جمعیت جرقویه منفی بوده است. به نظر شما دلیل آن چیست؟

مهم ترین دلایل مهاجرت در شهرها کمبود شغل و کمبود امکانات رفاهی است. باتوجه به این که خوشبختانه در منطقه ما امکانات رفاهی از جمله آب، برق، گاز، اینترنت پر سرعت، بیمارستان، دانشگاه وجود دارد تنها دلیل مهاجرت مربوط به نبود شغل است. در شهر ها شهر نیک آباد و در روستا ها روستای سیان بیشترین نرخ مهاجرت در جرقویه سفلی را به خود اختصاص داده اند. ما امیدواریم با احداث شهرک بازیافت در نیک آباد و افزایش فرصت های شغلی، نرخ منفی جمعیت کاهش یابد.

برای کاهش نرخ بیکاری مخصوصا برای بانوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در شهر نصرآباد جدیدا یک کارگاه خیاطی راه اندازی شده است که حدود 10 نفر از بانوان مشغول به کار هستند همچنین در شهر محمد آباد کارگاه تولید اسکاج و در حسین آباد نیز کارگاه تولید فرش برای بانوان احداث شده است. پیشنهاد می کنم به علت با کیفیت بودن نان خانگی شهر نیک آباد، با همکاری و پیگیری شهرداری و شورای اسلامی شهر اگر یک کارگاه تولید نان خانگی تر و خشک احداث شود می تواند حدود 20 نفر نانوا را به خدمت بگیرد که  محصولات خود را تحت یک برند خاص به سایر نقاط استان ارسال کنند.

علت عدم نتیجه گرفتن کار های فرهنگی در سطح منطقه از زبان بخشدار جرقویه سفلی:

متاسفانه دستگاه های متولی فرهنگ مانند اداره فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی همچنین اداره اوقاف نیز در منطقه وجود ندارد. زمانی که به صورت خودجوش کارهای فرهنگی توسط مردم انجام می شود با هزینه های سنگین رو برو می شوند که از توان آنان خارج است و دستگاه هایی نیز وجود ندارند که بتوانند برای آنان بودجه ای تخصیص دهند به همین دلیل کارهای فرهنگی در منطقه بسیار ضعیف می باشد. امیدواریم بتوانیم شعبه ای از ادارات مذکور را به زودی در منطقه شاهد باشیم.

04

نسل سوم و چهارم شبکه های تلفن همراه چه زمانی به جرقویه خواهد آمد؟

حدود یک ماه پیش به همراه شهردار های سه شهر جرقویه سفلی جلسه ای با حضور کشایی مدیر عامل مخابرات استان اصفهان برگزار شد و وی قول مساعد دارند تا نواقص مخابراتی منطقه را به سرعت حل کنند و همچنین نسل سوم و چهارم شبکه های تلفن همراه تا پایان سال جاری برای سه شهر منطقه جرقویه سفلی اجرایی خواهد شد.

اقدامات صورت گرفته سال های گذشته و برنامه های پیش روی بخشداری جرقویه سفلی چه برنامه هایی است؟

در حوزه خدمات اداری راه اندازی پلیس به اضافه 10، اداره امور مالیاتی بخش، دادگاه عمومی بخش، راه اندازی اداره گاز نصرآباد قسمتی از خدمات بخشداری جرقویه سفلی در چند سال اخیر بوده است. در مورد اقدامات پیش روی بخشداری باید عرض کنم که مهمترین کار بخشداری در آینده مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا ها و همچنین انتخابات میاندوره مجلس است که این حجم از انتخابات تاکنون بی سابقه بوده است. بخشداری جرقویه سفلی باید به زودی برای ایجاد زیرساخت ها و برنامه ریزی لازم اقدام کند. همچنین استقرار اداره ثبت اسناد و املاک، ایجاد خوشه صنعتی در ناحیه صنعتی جرقویه سفلی و دوبانده شدن جاده نصرآباد به امامزاده علی اکبر و تکمیل جاده حیدرآباد به حسن آباد سایر اقدامات بخشداری در آینده نزدیک است.

انتهای پیام / محمد شفیعی