سرویس: سیاسی 11:35 - سه شنبه 09 شهریور 1395

لس‌آنجلس تایمز نوشت:

وعده‌های حسن روحانی عملی نشده است/ ایرانیان هنوز منتظر اثرات برجام هستند

لس‌آنجلس تایمز تاکید کرد وعده‌های روحانی که پیش از توافق هسته‌ای می‌داد، هنوز محقق نشده و ایرانیان منتظر دیدن اثرات برجام در زندگی خود هستند.

به گزارش اصفهان شرق، روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» در یادداشتی به بررسی توافق هسته‌ای ایران و وعده‌های برداشته شدن تحریم‌ها پرداخته و نوشت ایرانیان هنوز منتظر احیای اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی هستند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به گذشت هشت ماه از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی از ایران، آمده است: «مردم رنجدیده ایران هنوز منتظر تغییر (اقتصادی) هستند. وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره شغل‌های جدیدتر و درآمد بالاتر، محقق نشده است. سرمایه‌گذاری خارجی بسیار آهسته بوده است. قیمت کالاهای پایه به گران شدن ادامه داده که خود نشانه قابل اتکایی در مشکل داشتن یک اقتصادی است که قصد دارد به دنیای بیرون وصل شود.»

خبرنگار این روزنامه به نقل از یک حسابدار در بازار تهران نوشت: «از زمانی که تحریم‌ها برداشته شده‌اند، همه چیز بدتر شده است. قیمت گوشت و برخی سبزی‌ها دو برابر شده‌اند. ما فکر می‌کردیم اوضاع بهتر خواهد شد اما برای ما بگونه‌ای است که انگار هیچ توافقی بدست نیامده است.»

بر این اساس، تعداد زیادی آمریکا را سرزنش می‌کنند که بعد از برداشتن تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، محدودیت‌های مالی دیگری بر این کشور بخاطر [ادعاهای] حمایت از تروریسم و توسعه موشک‌های بالستیک وضع کرده است. این مسئله سرمایه گذاران خارجی را ترسانده است و تهران، واشنگتن را به نقض مفاد توافق هسته‌ای متهم می‌کند.

لس‌آنجلس تایمز ادامه داد: «ایران هنوز به سیستم اقتصادی آمریکا دسترسی ندارد و این یعنی نمی‌تواند از واحد پول دلار در معاملاتش استفاده کند. دولت اوباما هنوز در حال بررسی اعطای مجوز استفاده از دلار به ایران است، امری که تمام جمهوری‌خواهان و تمام دموکرات‌ها مخالفش هستند. نشانه‌های بسیار کمی از آزاد شدن ده‌ها میلیون دلار نفتی ایران است که درپی تحریم‌ها در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود.»

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه برخی ایرانیان کار دولت روحانی در بالا بردن انتظارات برای بهبود اقتصادی را اشتباه می‌دانند، نوشت: «از زمانی که تحریم‌ها رسما برداشته شد، امیدها (برای هجوم سرمایه خارجی به ایران) ازبین رفت. یکی از بازاریان تهران می‌گوید کاخ سفید همواره گفته اگر ایران همکاری کند، اما ایران همه کاری کرده و تعهدات (آمریکا) اجرا نشده است.»

دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود بتواند با این توافق (هسته‌ای)، باب مذاکرات با ایران درباره موضوعات دیگری مانند حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و گروه حزب‌الله لبنان را بگشاید.

طبق مصاحبه‌هایی که خبرنگار لوس‌آنجلس تایمز از تعداد زیادی از مردم ایران گرفته، عموم ایرانیان از توافق هسته‌ای، برداشته نشدن واقعی تحریم‌ها و عدم بهبود وضعیت اقتصادی ناراضی هستند و آمریکا را بخاطر بدعهدی‌ها مقصر می‌دانند.

در پایان این یادداشت آمده است نرخ رسمی بیکاری در ایران 11 درصد اعلام شده است اما تحلیلگران معتقدند نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بدون شغل هستند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.