اصفهان شرق

علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد/ انگشت اشاره بر طرح پسماندهای ویژه در نصرآباد

کدخبر: 110538
1395/06/06 در ساعت 21:38

به گزارش اصفهان شرق/ ولی الله عرب مختاری، در محور ارتباطی نصرآباد جرقویه به روستای امام زاده علی اکبر شهرضا دو طرح بزرگ اقتصادی پیشنهاد گردیده که راه اندازی هرکدام نقش موثر و مفیدی در ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات مردم منطقه در پی دارد.

طرح احداث مجتمع بزرگ دامپروری جرقویه، با هدف ساماندهی زندگی عشایر محروم و مولد این منطقه بویژه عشایر شهر نصرآباد که اکثر جمعیت این شهر را تشکیل می دهند یکی از طرح های مهم منطقه است.

در سال های اخیر در پی خشکسالی های بی سابقه و از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی از یک طرف و همچنین سختگیری های دستگاه های متولی و صدور مجوز های بی شمار برای متقاضیان معادن روزگارشان سیاه شده و با اجرای این طرح و ایجاد واحدهای نمایشگاهی، خدماتی و گردشگری در مجاورت آن سامان می گیرند و نقش موثری در ساماندهی بیش از یک هزار خانوار عشایری و همچنین افزایش تولید محصولات ارگانیک و در آمد این قشر مولد ودر نتیجه زدودن گرد محرومیت از چهره عشایر زحمتکش دارد.

طرح ایجاد شهرک فرآوری کانی های غیر فلزی با توجه به وجود انواع معادن در این منطقه که با راه اندازی آن ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای مردم محروم منطقه و شرق اصفهان درآمد و ارزش افزوده آن نصیب مردم می شود دیگر طرح های مهم منطقه به شمار می رود.
اما بر اساس برخی اطلاعات واصله قرار است با محوریت بخش خصوصی این محدوده به مرکز پسماندهای ویژه تبدیل شود و می طلبد تا مسئولان ذیربط همه موارد را از نظر بگذرانند و طرح را به اجرا رسانند.

قطعا مردم با طرح های اقتصادی و سرمایه ای در بخش مخالف نیستند و حمایت از طرح های مهم و مفید برای بخش دارند ولی اگر طرح پسماندهای ویژه با دقت اجرا نشود، می تواند اثرات منفی بر محیط زیست وارد کند و بی دقتی در طرح، منابع آب زیرزمینی را در خطر قرار می دهد و مشکلات فراوان را برای محیط زیست و مردم در پی خواهد داشت.

بنابراین انتظار می رود مسوولان دستگاه های مختلف و مرتبط از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، بهداشت، هواشناسی، صنعت و معدن و تجارت و دیگر سازمان های مرتبط علاج واقعه را قبل از وقع نموده و زمینه را برای احداث مجتمع دامپروری و شهرک فرآوری کانی های غیر فلزی فراهم کنند نه اینکه با ایجاد طرح های خصوصی بدون در نظر گرفتن اثرات آن، مشکلی بر مشکلات موجود قرار دهند.

انتهای پیام/