سرویس: اجتماعی 16:11 - سه شنبه 02 شهریور 1395

این هشدار را جدی بگیرید؛

قبل از حمام این قرص ها را نخورید/ کرم های پوستی را شب‌ها بزنید!

استحمام موجب افزایش آب در زیر پوست و تسریع جذب داروها می شود.

به گزارش اصفهان شرق، هادی اسماعیلی ، متخصص داروسازی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، گفت: دوش آب گرم بیشترین تاثیر را در جذب داروهای موضعی دارد.

وی افزود:  استحمام با آب گرم ،باعث افزایش دمای سطح پوست، باز شدن عروق و کاهش فشار خون می شود که در نهایت کاهش اکسیژن و افزایش رطوبت در حمام منجر به افزایش ضربان قلب و در بیماران مبتلا به انسداد عروق بروز حملات قلبی را در پی دارد.
متخصص داروسازی بالینی تصریح کرد: دوش آب گرم موجب هیدراته شدن پوست و افزایش جذب داروهای موضعی است. استفاده از داروهای پوستی مانند کورتون ها یا ماينوكسيدیل (ضد ریزش مو) بعد از استحمام باعث جذب بیشتر دارو، افت فشار خون و حالت سرگیجه می شود از این رو این دسته از بیماران نباید بعد از مصرف دارو بلافاصله دوش بگیرند.
وی در ادامه اظهارکرد: استفاده از داروهای فشار خون قبل از استحمام منجر به سرگیجه، کاهش فشار و عدم تعادل می شود.
اسماعیلی در خصوص تاثیر آب گرم بر برچسب های دارویی بیان کرد: استفاده از برچسب ترک سیگار در هنگام استحمام منجر به تشدید جذب نیکوتین، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و حالت سرخوشی می شود.
وی ابراز کرد:استحمام دوش آب سرد باعث انقباض عروق محیطی ، تغییر در فشار خون و کاهش جذب داروهای موضعی می شود.
متخصص داروسازی بالینی در خصوص تاثیر نور خوشید بر خواص درمانی داروها تصریح کرد: استفاده از آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین و داکسی سیکلین به دلیل حساسیت به اشعه های  UVA  و UVB  منجر به آفتاب سوختگی های شدید می شود ،همچنین داروهای درمان آکنه به دلیل تغییر در ساختار پوست موجب آسیب پذیری آن در برابر تشعشعات خورشید می شود، اما استفاده از بعضی داروهای مرتبط با اختلالات پوستی نظیر پسوریازیس در مواجهه با تابش آفتاب منجر به فعال تر شدن اثر درمانی و کنترل بیماری می شود.
وی در مورد تاثیر لامپ های یووی بر دارو های موضعی اظهار داشت: بعضی از کرم های موضعی مانند هیدروکینون و دپیگمان(ضد لک و روشن کننده) حتی با میزان کم تابش اشعه ماوراء بنفش تاثیر خود را از دست می دهند و باعث تحریک  پوست می شوند،  که عدم قرار گیری در معرض تابش نور(لامپ های معمولی) در هنگام استفاده از آنها توصیه می شود.
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.