اصفهان شرق

قانون اجازه حضور یکی از مَحارم در اتاق زایمان ابلاغ شد/کم بودن خطاهای پزشکی کشور نسبت به نُرم جهانی

کدخبر: 110174
1395/06/02 در ساعت 15:34

به گزارش اصفهان شرق، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و روز پزشک پیش ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: تعداد بیمارانی که از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تا ۱۵ اردیبهشت سال ۹۵ از یارانه سلامت بهره‌مند شدند حدود یک‌میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۰ نفر بوده‌اند.

* قانون اجازه حضور یکی از محارم در اتاق زایمان ابلاغ شد

دکتر غلامرضا اصغری بابیان اینکه یکی از برنامه‌های طرح تحول رایگان شدن هزینه زایمان طبیعی بوده است، گفت: بیش از ۳۵ هزار و ۶۸۹ نفر از مزیت‌های این طرح استفاده کردند.

وی با اذعان بر اینکه قانون جدید اجازه می دهد در زمان زایمان یکی از محارم در اتاق زایمان حضورداشته باشد، اظهار کرد: این قانون به مراکز درمانی خصوصی و دولتی ابلاغ‌شده است چراکه حضور یکی از محارم می‌تواند عاملی برای افزایش روحیه و احساس آرامش مادران در حال زایمان باشد، اما در حال حاضر ازنظر فرهنگی مردم تمایل به حضور در این مکان را ندارند.

* اجرای طرح حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به طرح حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم، گفت: در حال حاضر این آمار ۱۷۵ نفر در استان اصفهان است که به نسبت آمار پایینی است ولی این آمار قبل از اجرای طرح تحول پنج درصد را نشان می‌داد ولی بعد از اجرای طرح تحول به ۸۵ درصد رسیده است.

* ارتقا کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های اصفهان

دکتر اصغری ارتقا کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان‌ها را از دیگر اهداف طرح تحول سلامت عنوان و اظهار کرد: در بیمارستان‌های استان در حال پیگیری این مهم هستیم و در حال حاضر ۹۰۷ تخت بیمارستانی احیاشده است.

وی از افزایش بیش از ۱۳۴ تخت مراقبت‌های ویژه و NICU در استان اصفهان خبر داد و ادامه داد: همزمان با ایام‌الله دهه فجر پژوهشکده قلب و عروق در کنار بیمارستان شهید دکتر چمران افتتاح خواهد شد.

* دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای پرونده سلامت در استان اصفهان هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از زیرپوشش قرار گرفتن بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در طرح پرونده سلامت اطلاع داد و گفت: امیدواری هستیم که بتوانیم هرچه زودتر کل جمعیت استان را در این زمینه زیرپوشش قرار دهیم.

دکتر اصغری از حمایت‌های خیران در حوزه سلامت تقدیر و تشکر کرد.

* ارائه بیش از ۲ میلیون خدمت در سال ۹۴

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بیش از دو میلیون خدمت در سال ۹۴ توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اظهار کرد: ۱۰۰ هزار عمل جراحی کوچک و بزرگ، ۵۸۰ هزار مراجعه به اورژانس و یک‌میلیون خدمات متعدد پیراپزشکی انجام‌گرفته است.

* کم بودن خطاهای پزشکی کشور نسبت به نُرم جهانی

دکتر اصغری برخی از تخریب خدمات ارزشمند پزشکی را به‌ناحق عنوان کرد و گفت: ممکن است درصد خطا در هر کار وجود دارد، ولی با توجه به اینکه نُرم جهانی خطای پزشکی سه تا ۱۰ درصد است درصورتی‌که در کشور ایران این معیار سه تا پنج درصد بوده که این نشان از کم بودن خطاهای پزشکی در کشور دارد.

وی بزرگنمایی در خطاهای پزشکی را دارای عوارض بد بیان و اظهار کرد: سلب آرامش از مراجعات به پزشکان و کاهش ریسک‌پذیری پزشکان در موارد اضطراری ازجمله اصلی تبعات این بزرگ‌نمایی‌ها خواهد بود، لذا انتقاد سازنده ضروری است ولی به‌ناحق نباید تخریبی انجام بگیرد.

* افتتاح ۳۶ پروژه بهداشتی درمانی به مناسبت هفته دولت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص پروژه‌های مورد بهره‌برداری در هفته دولت اظهار کرد: بیش از ۳۶ پروژه بهداشتی درمانی در شهرستان‌های استان اصفهان به مناسبت هفته دولت افتتاح خواهد شد.

* بدهی ۳۴۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دکتر اصغری با اشاره به حقوق معوقه کارکنان و پزشکان از دی‌ماه ۹۴ تا به امروز، گفت: بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان مطالبه از بیمه‌ها طلبکار هستیم که به ترتیب بیمه سلامت، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه ارتش و کمیته امداد بیشترین بدهی را به دانشگاه دارند.

وی در خصوص چالش ترافیک حضور بیماران و منتظرشدن آن‌ها در مراکز درمانی گفت: با توجه به اینکه برخی تخصص‌ها همچون جراحی عروق و اطفال تنها در استان اصفهان ارائه می‌شود و برخی از استان‌های هم‌جوار فاقد این موارد هستند شاهد حضور بیماران از استان‌های هم‌جوار در اصفهان هستیم که به این پیشامد دامن می‌زنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان افت اخلاق پزشکی،‌ در میان پزشکان اظهار کرد: با توجه به اینکه اخلاق به دلیل مشکلات اجتماعی در جامعه با افت روبرو بوده است در این حوزه نیز شاهد به نسبت کمتر در اخلاق پزشکی هم بوده‌ایم.

* گزارش دریافت ۴ مورد زیرمیزی به سامانه ۱۶۹۰

دکتر اصغری با اشاره به دریافت چهار گزارش دریافت زیرمیزی توسط پزشکان در سامانه ۱۶۹۰، گفت: بیشتر این دریافتی‌ها درزمینه جراحی پلاستیک بوده است ولی به‌سرعت موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت و لازم به ذکر است درصورتی‌که این موضوع اثبات شود توسط تعزیرات تا یک‌صد برابر دریافت، پزشک جریمه می‌شود، همچنین در سوابق نظام پزشکی وی نیز این موضوع درج می‌شود.

* درو شدن عناوین برتر توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ذبیح‌الله شاهمرادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برگزاری موفق دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویی پسر کشور به میزان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت؛ گفت: بیش از دو هزار و ۳۰۰ دانشجو از ۵۳ دانشگاه‌های علوم پزشکی در این المپیاد حضور داشتند و به‌زعم حاضران از منظم‌ترین و باشکوه‌ترین دوره‌های این مسابقات در طول دوره‌های برگزاری آن بوده است.

وی از جایگاه نخست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اختلاف امتیاز ۱۰۰ امتیازی در این مسابقات گفت و ادامه داد: در سال گذشته حائز رتبه اول انجمن علمی دانشجویی، رتبه اول نشریات دانشجویی در بین سه وزارتخانه، کسب رتبه اول در المپیاد ورزش همگانی و مقام دوم در حوزه فرهنگی و دانشجویی سراسر کشور را از افتخارت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به حضور ۹ هزارنفری دانشجو در مقاطع مختلف این دانشگاه اظهار کرد: ۸۴۰ نفر عضو هیئت‌علمی دانشگاه هستند،‌ همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور رتبه اول توسعه کیفی «راد» را کسب کرده‌ایم.

شاهمرادی در خصوص اضافه شدن رشته‌های جدید به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این افزایش‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی انجام گرفت که چهار رشته در حوزه تخصصی و یک‌رشته فوق تخصصی از آن جمله است.

* در پاسخ به صاحب نیوز؛ ارائه قلیان در چایخانه‌ها ممنوع است

دکتر غلامحسین صدری مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه بهداشت بابیان اینکه به‌منظور تکمیل شبکه بهداشت استان سه هزار و ۸۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند، اظهار کرد: در سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر به شبکه بهداشت افزوده شدند و امیدواریم تا کلان‌شهر اصفهان تیز در این حوزه تکمیل شود.

وی با اشاره به مضرات دخانیات و عوارض آن بر روی سلامت، گفت: بر اساس عزم جدی استانی برای برخورد فرهنگی، جلب حمایت اجتماعی و برخورد با خاطیان، بیش از ۱۶۰ مرکز بدون مجوز چایخانه تعطیل شد.

معاون سابق بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار صاحب نیوز، مبنی بر اینکه آیا ارائه قلیان در چایخانه‌ها مجوز دار امکان‌پذیر هست یا خیر، اظهار کرد: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری ارائه قلیان از اساسنامه صنعت،‌معدن و تجارت و اتحادیه چایخانه داران حذف شد، لذا دیگر چایخانه داران اجازه ارائه قلیان را ندارند.

دکتر صدری اذعان کرد: با پدیده قلیان قطعاً مخالفیم.

* برای اولین بار در جهان؛ انجام زایمان سه‌قلو در اورژانس هوایی اصفهان

دکتر حمید طلوعی مشاور ریاست دانشگاه علوم پزشکی در امور درمان و طرح تحول سلامت با ابراز افتخار اظهار کرد: به‌طور متوسط ماهیانه بیش از ۲۰ سورت پرواز اورژانس هوایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به نیاز در سرعت ارائه خدمات این امکان توسعه داده شود، همین‌طور انجام زایمان سه‌قلو در اورژانس هوایی برای اولین بار در جهان در استان اصفهان انجام گرفت.

* بهبود و ارتقا کیفیت دستگاه‌های رادیوتراپی در اصفهان

دکتر طلوعی با اشاره به نیاز ارتقا کیفیت خدمات رادیوتراپی در استان و منطقه مرکزی کشور، گفت: دستگاه‌های قدیمی و بدون کیفیت جمع‌آوری و با نظارت سازمان انرژی اتمی از گردونه خدمت‌دهی به متقاضیان خارج شد و در مدت‌زمانی کوتاه چندماهه دستگاه‌های جدید و باکیفیت عالی جایگزین آن‌ها شد.

معاون سابق درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیش از پنج دستگاه که هرکدام مابین هشت‌ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه برداشته است خریداری و تاکنون سه دستگاه راه‌اندازی و در حال مراحل تست است و امیدواریم در آینده نزدیک هر پنج دستگاه به بهره‌برداری برسد.

* نظارت جدی بر اجرای صحیح برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت

حمیدرضا شتابی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آموزش سیاست‌گذاری، نظارت بر مؤسسات پزشکی و اعتباربخشی به مراکز درمانی را ازجمله وظایف ذاتی معاونت بهداشت دانشگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌های این طرح را به جد پیگیر هستیم.

وی از رسانه‌ها تقاضا کرد تا برای اجرای بهتر برنامه‌ها به کمک این معاونت بیایند.

* اجرای بیش از ۲۶۰۰ بازرسی توسط معاونت غذا و دارو در سال ۹۴

عباس جعفریان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه این معاونت نقشی نظارتی دارد اظهار کرد: در طرح تحول سلامت سعی بر این شده تا اقداماتی انجام بگیرد تا پرداختی بیماران به‌صورت جدی کاهش پیدا کند، همچنین در خصوص تعرفه تجهیزات پزشکی ازنظر قیمت‌گذاری و افزایش کیفیت، ساماندهی واردات و تولید صورت گرفت.

وی با اشاره به مشکلات کمبود بیش از ۱۶۰ قلم دارویی تا دو سال گذشته، عنوان کرد: طی این مدت دوساله با رفع تحریم بخش عمده‌ای از این کمبودها جبران شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  اجرای بیش از دو هزار و ۶۰۰ بازرسی در سال گذشته را ازجمله کارکردهای معاونت مطبوع خود بیان کرد و ادامه داد: بالغ‌بر ۴۵۰ مورد فرآورده‌های ناسالم و قاچاق مواد غذایی، ۳۷۰ مورد اقلام آشامیدنی و سه هزار و ۹۰۰ مورد مواد آرایش و بهداشتی کشف و ضبط انجام گرفت.

انتهای پیام/ صاحب نیوز