سرویس: تولیدی 14:37 - دوشنبه 01 شهریور 1395

تشدید آسیب های اجتماعی در سایۀ افزایش موج بدحجابی؛

لزوم مقابله با هنجارشکنان حریم عفاف و حجاب؛ رسالت ذاتی مسئولان انتظامی

شایسته است همۀ مسئولان به ویژه دولتمردان با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید و نیز با اجرای دغدغه های به حق مردم و دلسوزان عرصه های فرهنگی بیش از پیش در راستای صیانت از گوهر حجاب وارد عمل شوند.

به گزارش اصفهان شرق/ زهرا شجاعی، حرکت در چارچوب قانون، مانع از پیش آمدهای ناگواری خواهد شد که امنیت فردی و اجتماعی را تهدید کرده و در سلب آسایش مردم ایفای نقش کند. قطعا اهمیت تعیین، تعریف، تدوین و اجرایی سازی راهبردهای مرتبط با اهداف خاص در هر بخش جامعه ضروری بوده و قانونگذار باید مبادرت به تصویب قانون های مرتبط جامعه در حوزه های فعال جامعه کند.

نگاه به مجموعه قوانین کشور، مویدی بر این واقعیت است که تاکنون بررسی تخلفات جامعه، باعث ایجاد جریمه هایی مرتبط با نوع تخلف توسط دستگاه های متولی شده تا بتوان در روابط خصوصی و اجتماعی، نگاهی به دور از هر گونه ولنگاری را شاهد باشیم.

برای مثال، در زمینه برخورد پلیس با موتورسواران به جهت نداشتن کلاه ایمنی، بارها از رسانه های مختلف طرح ها و قوانین جدید و به روزتری را شنیده ایم و توقف موتورسواران در بسیاری از مواقع از عدم رعایت این قانون نشات می گیرد به نحوی که موتور سیکلت های فاقد کلاه ایمنی برابر قانون توقیف می شوند.

استفاده از كلاه ايمني هم براي راكب و هم براي سرنشين موتورسيكلت ها لازم و ضروري است چراكه در صد بالايي از ميزان مرگ و مير و آسيب هاي جدي به ناحيه سر موتورسوار و سرنشين ها به دليل نداشتن كلاه ايمني است.

در قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي استفاده از كلاه ايمني استاندارد براي راكبين و ترك نشينان موتورسيكلت براي حفظ سلامتي افراد جامعه و با هدف كاهش تلفات جاني و مالي موتورسواران الزامي شده است و پلیس مصمم است به لحاظ حفظ سلامت رانندگان و راکبين و ترک نشينان موتورسيکلت سواران و شهروندان با متخلفين بطور جدي برخورد مي کند.

sqw

شاید بازگو کردن قانون راهنمایی و رانندگی و به طور مثال، لزوم کلاه ایمنی برای فرد راکب، نمونه ای از بازشناسی حوزه های متعدد جامعه باشد و به نوعی تخطی از بایدها و نبایدها را در آسیب رسانی به جامعه به خوبی مشخص می کند.

بدون شک عدم رعایت برخی قوانین رانندگی، افراد موجود در محدوده خطر را مورد آسیب قرار می دهد و کام خانواده های درگیر حادثه را تلخ می کند ولیکن شیوع حوادث مربوطه با رعایت قوانین تا حد صفر در نقاط دیگر جامعه کاهش می یابد.

*مسئولان انتظامی نسبت به بدحجابی مانند دیگر قانون شکنی ها حساس باشند

ولی نکته مهم در این خصوص، نگاه جدی به مقوله ای به نام حجاب و عفاف است که نتایج حاصل از آن کل جامعه را در بر گرفته و گاها عدم رعایت حجاب اسلامی می تواند هاله ای از ابهام و دوگانگی اخلاقی را به وجود آورد.

بر این اساس نظر به جایگاه عفاف و حجاب در جامعه اسلامی و اهمیت این موضوع بی‌تردید باید بهترین راه برای توسعه عفاف و حجاب در یک جامعه را در فرهنگ‌سازی و استفاده از راهکارهای فرهنگی دانست.

بدین ترتیب مى‌بینیم که اسلام از طرفى با دستور الزامى به زنان به رعایت حجاب و پوشش و از طرف دیگر با تشویق آنان به استفاده از زیورآلات و زینت‌ها به‌شرط عدم تبرج و نمایش زینت‌ها به نامحرمان، جلوى سوءاستفاده را گرفته است تا از این طریق زمینه سلامت روحى و روانى افراد جامعه فراهم گردیده و نظام خانواده مستحکم و پایدار بماند.

بدیهی است پوشش زن تنها منحصر به چادر نیست، بلکه منظور از حجاب پوشیدگی است، نه صرفاً استفاده از چادر، زیرا مهم این است که زن حجاب داشته باشد و مصونیت و عفاف با آن پوشش محقق شود، حال به هر فرم و شکلی که می‌خواهد باشد.

hejab-10-300x200

متأسفانه در جامعه بد پوششی از قبیل پوشیدن لباس‌های نازک، تنگ و بدن‌نما و …به‌ شدت رواج دارد، در حالی‌ که در احکام و آموزه‌های اسلامی پوشش لباس باید به نحوی باشد که نظم جامعه را مختل نسازد، هم‌چنین امنیت فردی و اجتماعی افراد در جامعه باید تأمین شود، از این‌رو اگر لباس و پوشش، خود روح و روان جامعه را مورد تهدید قرار دهد، قطعاً مورد منع فقهای اسلام و شرع مقدس قرار می‌گیرد.

لباس نشان دهنده تشخص، زیبایی فکری و مهارت افراد است و بالاترین لباس ها، تقوا است چرا که موجب آرامش خانواده، پوشاننده زشتی ها و بروز زیبایی ها و کرامت انسانی است.

پوشش زن باید به نحوی باشد که هم بدن او را از دیدِ نامحرم پنهان سازد و هم این نوع پوشش، او را به‌گونه‌ای فراگیرد که حجم بدن وی برابر نامحرم معلوم نشود، بنابراین لباس‌های جذب و یا شلوارهایی که در قالب ساپورت‌های مختلف و لباس‌های بدن‌نما و نازک و چسبان که در جامعه به‌وفور مورداستفاده زنان قرار می‌گیرد، نوعی برهنگی در قالب پوشش است؛ لباس‌های نازک و چسبان در حقیقت برهنگی را احیاء می‌کند، زیرا هدف از پوشیدن لباس که پوشیدگی است با این‌گونه لباس‌ها محقق نمی‌شود. در آموزه‌های دینی این گروه با عنوان (پوشیدگان برهنه) نام‌برده شده‌اند.

*لزوم توجه به صیانت از حریم عفاف و حجاب

لذا پوشش باید زمینۀ گناه را دور کند، نه اینکه امنیت اجتماعی را خدشه‌دار کند، پوشش مناسب زنان باید به نحوی باشد که ایمنی و مصونیت را به همراه داشته باشد. رسول خدا از یکی از انواع پوشش به‌عنوان سِپَر یادکرده و از مردان خواسته تا به‌وسیلۀ آن از زنان خود مراقبت و محافظت کنند.

حال با این تفاسیر رسالت و مسئولیت متولیان فرهنگی بیش از پیش آشکار می شود، زیرا با نگاهی کوتاه و گذرا به وضعیت پوشش زنان و دختران می توان دریافت؛ استفاده از پوشش های هم طراز برهنگی و تحریک زایی جنسی جامعه به ویژه نسل جوان به شدت افزایش یافته است و قبح آن به عنوان مولفۀ تهدید کننده امنیت اجتماعی کشور از بین رفته است، از سوی دیگر افکار و اندیشه های مروج اباحه گری و تسامح و تساهل جماعتی از روشنفکران غرب زده با غفلت ،سکوت و البته چراغ سبز برخی مسئولان فرهنگی دولت اعتدال؛ فضای اجتماعی کشور را بیش از پیش در بهره گیری از این نوع پوشش عفت ستیزانه جری کرده است.

متاسفانه رواج پدیده مد گرایی غربی در سایه نبود حصار در کشور و ورود برخی تولیدی های لباس به سبک غربی، پدیده بردگی نوین را ظاهر ساخته است که با عدم توجه مسئولان می تواند تیر سهمگینی را بر بدنه حجاب وارد کند.

tm.aspx_-521x400
لذا باید منتظر اقدامات شورای انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای مسئول همچون وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی، رسانۀ ملی و دیگر نهادهای موثر برای مقابله با موج عظیم عفت زدایی در قالب پوشیدگی مروج برهنگی ماند وامید وار بود تا با تقویت و بازتولید پوشش بومی و تمدنی این مرزو بوم در کنار برخی اقدامات فرهنگی و اعتقادی و نیز برخی رویکردهای قاطع سلبی در صیانت از امنیت اجتماعی جامعه بتوان از این تهاجم فراگیر قدرت های غربی در مقولۀ جنگ نرم فرهنگی به سلامت عبور نمود و ساحت جامعه اسلامی را از آلودگی های  حیا گریز آموزه های جوامع مدرن غربی  به سوی آموزه های عفت محور گزاره های ناب شیعی رهنمون ساخت.

*ترسیم قانون حجاب و عفاف

از این رو شایسته است همۀ مسئولان به ویژه دولتمردان با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید و نیز با اجرای دغدغه های به حق  مردم و دلسوزان عرصه های فرهنگی بیش از پیش در راستای صیانت از گوهر حجاب و عفاف و مقابله قاطع با هر گونه ناهنجاری های اجتماعی و ولنگاری فرهنگی در حیطه های مختلف هنری و فرهنگی، از قبیل سینما، تئاتر، رسانه های مختلف کشور، موسیقی،عرصه های نشر کتاب، مطبوعات.. و در یک کلام مقابله با نفوذ فرهنگی قدرت های استکباری در جامعه مبادرت ورزند در غیر این صورت ملت مسلمان ایران با تداوم اعتراضات نسبت به وضعیت موجود و بی مبالاتی برخی عناصر مسئول به وضعیت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، بر مبنای رسالت و تکلیف خود بر مبنای احیای فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر، برای برون رفت از وضعیت موجود چاره اندیشی خواهند نمود.

صراحتا می توان گفت، قوانین مربوط به حجاب و عفاف تنها بر روی کاغذ برنامه ریزی شده است و اگر این رویه ادامه یابد، ممکن است معضل بی حجابی همه جامعه حتی مناطق محروم و دور دست از کلان شهرها را فرا گیرد.

می طلبد مسئولان بیش از پیش به تاکید حجاب در بین مردان و زنان پرداخته و عزم خود را در ترویج حجاب برتر به درستی به کار گیرند تا ولنگاری فرهنگی جای امنی را برای ماندن پیدا نکند.

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.