سرویس: اقتصادی 16:30 - دوشنبه 01 شهریور 1395

عضو شورای اسلامی استان اصفهان مطرح کرد:

تشدید مشکلات آبی قطب کشاورزی اصفهان

عضو شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب آب از سمیرم خارج می‌شود، گفت: سزاوار نیست این شهرستان و کشاورزان آن با این همه خروجی آب، تخصیص دائم نداشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق، علی جامه‌کهن با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان سمیرم اظهار داشت: مشکل حاد سمیرم کم‌آبی است که دغدغه همه مردم شهرستان به‌شمار می‌رود.

نماینده سمیرم در شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در همین راستا مردم سمیرم معترض‌اند به اینکه چرا 1.2 میلیارد مترمکعب آب از این شهرستان خارج می‌شود ولی متاسفانه هیچ مسئولی تلاش نمی‌کند تا این آب‌ها مهار شود.

وی با اشاره به سد “دهان” به عنوان مشکل دیگر این شهرستان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این سد را احداث کنیم آب آبشار سمیرم جمع‌آوری می‌شود و تا حدودی مشکلات کشاورزان برطرف خواهد شد.

جامه‌کهن با اشاره به سد “حنا” به عنوان یکی دیگر از مشکلات این شهرستان بیان کرد: ظرفیت سد “حنا” بالغ بر 54 میلیون مترمکعب آب است ولی متاسفانه با 6.8 مترمکعب آب امسال خسارات زیادی به کشاورزان وارد شد.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی شهر حنا 20 هزار هکتار از اراضی استان را شامل می‌شود، گفت: کشاورزان این منطقه تولیدکننده گندم وغیره بودند، در حقیقت این کشاورزان زمانی زکات می‌دادند و اکنون زکات بگیر شده و مجبور شده‌اند مهاجرت کنند.

نماینده سمیرم در شورای اسلامی استان اصفهان افزود: پمپاژ آب رودخانه ماربر به پشت دریاچه سد حنا در فصولی که کشاورزان کمه و مورک آب نیاز ندارند راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم بتوانیم آب رودخانه ماربر را مدیریت و مهار کنیم، تصریح کرد: سد “آب ملخ” که 250 مترمکعب ذخیره آب دارد باید احداث شود. باید از این مقدار 1.5 لیتر در ثانیه آب را در فصول کشاورزی به دشت کمه و مورک انتقال دهیم و در بقیه 7 ماه فصل سال که زمستانی بودن را می‌گذرانیم با توجه به کوهستانی بودن منطقه آب به پشت دریاچه سد حنا بیاید.

نماینده سمیرم در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اگر 3 هزار هکتار اراضی منطقه حنا زیر کشت گندم برود می‌توانیم سالانه 40 هزار گندم تولید کنیم، بیان کرد: با میانگین هزار تومان بالغ بر 40 میلیارد تومان درآمد نصیب کشاورزان می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها بالغ بر 600 هزار نفر می‌توانند نان خودشان را از این مقدار گندم تولید کنند.

جامه‌کهن گفت: از مسئولان استانی و وزارت نیرو تقاضا دارم که تخصیص‌های سمیرم را به این شهرستان بدهند سزاوار نیست این شهرستان و کشاورزان آن با این همه خروجی آب، تخصیص نداشته باشند و همیشه به‌دنبال آب کم و آن هم موقت باشند، در همین راستا از مسئولان می‌خواهیم که 3 هزار لیتر در ثانیه به حوزه ماربر تخصیص دائم دهند.

وی با اشاره به سد قره‌قاچ به عنوان یکی دیگر از مشکلات این شهرستان افزود: هر چند این سد آبگیری شده و هزینه‌های بسیاری نیز برای آن صورت گرفته ولی چون زیرساخت آن موجود نیست آب به مزارع و باغات آن نمی‌رسد.

نماینده سمیرم در شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: 3 سال است که آب پشت سد قره‌قاچ ذخیره می‌شود ولی متاسفانه به صورت سنتی در جداول رها می‌شود، کانال‌های یک، 2، 3 و 4 باید احداث شود و آب مدیریت شده تا در دریچه‌های کشاورزان تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه سد کمانه ونک نیز همین مشکل را دارد، خاطرنشان کرد: اراضی و باغات قلعه‌قدم، ونک و بخشی از شهر سمیرم در حال خشک شدن است و در این راستا تنها آمار می‌دهند که چقدر آب پشت سد کمانه ونک ذخیره شده است. به‌هر حال مشکل شهرستان سمیرم آب و خاک است، سمیرم قطب کشاورزی استان اصفهان است و در همین راستا بالغ بر 90 درصد مردم به شغل کشاورزی مشغول هستند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.