سرویس: اجتماعی 15:15 - یکشنبه 31 مرداد 1395

استاندار اصفهان:

کانون‌های ایجاد گرد و غبار در استان اصفهان باید کنترل شوند/ پدیده گرد و غبار ریشه بیرونی دارد

استاندار اصفهان گفت: پدیده گرد و غبار در استان اصفهان علاوه بر عوامل بیرونی، ریشه استانی نیز دارد که باید کانون‌های ایجاد گرد و غبار در استان کنترل شوند.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در بازدید سه ساعته از پروژه‌های بیابان‌زدایی و مالچ پاشی رسی آزمایشی دشت سگزی شرق اصفهان، اظهار داشت: پدیده  گردوغبار در استان علاوه بر عوامل بیرونی، ریشه استانی نیز دارد که باید کانون‌های ایجاد گرد و غبار در استان کنترل شوند.

وی با تأکید بر پرداختن ویژه به این امر، افزود: در این راستا کارگروه مقابله با ریزگردها در استان ایجاد شد و 6 ماه پس از تشکیل این کارگروه در استان، کارگروه مقابله با ریزگردها در دولت نیز تشکیل شد.

استاندار اصفهان بیان داشت: پدیده گرد و غبار دو عامل طبیعی و انسانی دارد و برای مقابله با عوامل طبیعی در یک حرکت جهادی تثبیت 10 هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در دستور کار قرار گرفت.

زرگرپور با بیان اینکه عملکرد تثبیت کانون‌ها در یک سال 2 هزار و 400 هکتار بوده است، گفت: اگر مسائل مربوط به پساب حل شود، سال آینده میزان تثبیت اراضی بحرانی به 5 هزار هکتار خواهد رسید که کار بزرگی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: نهضت مقابله با گرد و غبار با مدیریت جهادی شکل گرفته و کاری که شاید چند دهه طول می‌کشید در مدت یک سال انجام شده است.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی در این کار جهادی وارد عمل شده‌اند، اذعان کرد: مقابله با این پدیده به‌عنوان یک پروژه مهم مورد بررسی قرار گرفته و شیوه‌های خوبی ارائه شده است که می‌تواند علاوه بر استان در کل کشور نیز بکار گرفته شود.

زرگرپور تصریح کرد: فرماندار اصفهان موظف شده که با عوامل انسانی تولید گرد و غبار برخورد کند و در این راستا تاکنون 83 کوره گچ و تعدادی کوره آجرپزی نیز بسته شده و یا به شعاع خارج از 50 کیلومتری منتقل‌ شده‌اند، که البته این قبیل اقدامات باید با قوت ادامه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه هرچه سریع‌تر 10 هزار هکتار مورد نظر باید تثبیت شود، یادآور شد: تأمین اعتبار این طرح در پروژه‌های اجرایی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتماً با مدیریت جهادی و اقداماتی که انجام می‌شود هر چه سریع‌تر کانون‌های بحرانی گرد و غبار تثبیت خواهند شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مسائل پژوهشی با جدیت پیگیری خواهد شد، گفت: در کنار کارهای اجرایی، یکی از فعالیت‌های مهمی که باید پیگیری شود مسائل پژوهشی و ارائه طرح‌های نوین تثبیت خاک است.

زرگرپور با اشاره به بازدید امروز صبح خود از محل برداشت خاک کوره‌ها و معادن افزود: در حال حاضر معدن‌کاران مجبور به تثبیت خاک هستند و کشت تاغ نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: دولتی که زیست محیطی است، طرح‌های زیست‌محیطی را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد و علیرغم اینکه در این مناطق شرایط کار کردن سخت است ولی نتیجه خوبی ده دنبال خواهد داشت.

محمدحسین شاملی نیز در این بازدید اظهار داشت: استاندار اصفهان تاکنون 3 مرتبه از پروژه‌های بیابان‌زدایی و نهال‌کاری بازدید کرده و حمایت خوبی از این بخش داشته‌اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در سال 91، نهال کاری در اراضی بحرانی صفر بود، گفت: در سال 92، 260 هکتار، در سال 93 ، 500 هکتار و در سال 94، یک هزار و 416 هکتار از کانون‌های بحرانی گرد و غبار اصفهان نهال‌کاری و تاغ‌کاری و همچنین مالچ پاشی شده‌اند.

استاندار اصفهان همچنین از اجرای طرح آزمایشی مالچ بنتونیت که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان که نسبت به موارد قبلی از لحاظ ماندگاری، همخوانی با محیط زیست و صرفه‌جویی در هزینه عملکرد بهتری دارد و همچنین تاغ‌کاری کانون‌های فرسایشی در شرق اصفهان بازدید کرد.

زرگرپور در ابتدای بازدید خود از خزانه تولید یک صد و 50 هزار اصله نهال در جهت بیابان‌زدایی، عملیات مانور اطفای حریق با سیستم‌های خریداری شده و همچنین دستگاه سنجش فرسایش بادی دیدن داشت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.