سرویس: دین و اندیشه 14:14 - شنبه 30 مرداد 1395

حضرت آیت الله مظاهری:

مهمترین رسالت حوزه های علمیه انتقال مکتب غنی شیعه به نسل آینده است

رئیس حوزه علمیه اصفهان بابیان اینکه مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه را انتقال مکتب غنی شیعه از طریق روحانیت به نسل آینده دانستند و گفتند: این دُر گران‌بها از این نسل به نسل آتی جز با تلاش، کوشش، اهل دعا و توسل بودن و جدیت منتقل نخواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، حضرت آیت‌الله‌ مظاهری پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال جدید حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر بازار اصفهان در جمع طلاب جدیدالورود بیان کردند: مکتب شیعه به عنوان مصداق کامل شجره طیبه قرآن دارای غنای بالایی است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بابیان اینکه مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه را انتقال مکتب غنی شیعه از طریق روحانیت به نسل آینده دانستند و گفتند: این دُر گران‌بها از این نسل به نسل آتی جز با تلاش، کوشش، اهل دعا و توسل بودن و جدیت منتقل نخواهد شد.

این مرجع عالیقدر تشیع خطاب به طلاب جوان خاطرنشان کردند: در امر فراگیری علوم حوزوی «نمی‌توانیم و نمی‌شود» نداریم؛ در شرایط فعلی درس خواندن بالاترین ثواب را دارد و تلاش و کوشش انسان را به هرکجا که بخواهد می‌رساند.

ایشان تأکید کردند: طلاب و روحانیون باید نسبت به انتقال مکتب شیعه که خود بالاترین عمل صالح  است، اهتمام داشته باشند. درس بزرگی که اساتید بزرگ مکتب شیعه به ما آموخته‌اند، مطالعه سخت‌کوشانه در هر شرایطی است.

تحصیل در حوزه علمیه از اساسی‌ترین امور در شرایط فعلی است

در ادامه آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام‌جمعه اصفهان در این مراسم اظهار کرد: معتقدم که مهم‌ترین کار و از اساسی‌ترین امور در شرایط فعلی، تحصیل در حوزه علمیه است.

وی بابیان اینکه راهنمای خلق خدا به خدا بودن و راهبر بودن ازجمله اموری است که در سایه تحصیل علوم حوزوی حاصل می‌شود، گفت: هیچ امری را مهم‌تر این موضوع نمی‌دانم، البته این بدان معنا نیست که دیگر کارها فایده‌ای ندارد.

امام‌جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: تحصیل علوم حوزوی و هدایت مردم، یک امری است که مبنای قرآنی دارد، تفقه در دین، امری است که  قرآن به افراد سفارش کرده است از هر قوم و قبیله‌ای برای انجام آن داوطلب بشوند و اهتمام ورزند.

وی اذعان کرد: در حقیقت طلاب و روحانیون پیامبران تبلیغی اسلام هستند، چراکه فلسفه ارسال پیغمبران متعدد در طول تاریخ و در اقوام مختلف وجود افرادی برای ترویج دین و بسط توحید بوده که با تفقه در دین حاصل می‌شود و در زمان پیامبر اکرم(ص) به دلیل رشد اجتماعی جامعه، ارسال رسل به اتمام رسید و وظیفه  اهتمام برای تفقه در دین بر عهده مردم گذاشته شد.

طباطبایی نژاد افزود: طلاب باید بدانند که برای یاد دادن باید ابتدا خوب یاد بگیرند، بنابراین تفقه در دین باید با جدیت صورت گیرد، یکی از درس‌هایی که متأسفانه در حوزه‌های علمیه در حال تضعیف شدن  است، ادبیات عرب بوده است.

وی ابراز کرد: یک طلبه  و روحانی باید همواره ادبیات عرب را فراگیرد و بداند که این فراگیری محدود به چند سال نیست، طلاب باید به نحوی  ادبیات عربی را بیاموزند  که بتوانند زیر و زِبَر متون عربی را بدون علائم متوجه شوند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: تحول در حوزه هرگز به معنای حذف و کوچک کردن کتب درسی فعلی واصلی نیست؛ هرچه کتب دینی  و علوم حوزوی را مختصرتر کنیم، علم ما کمتر می‌شود.

حوزه‌های علمیه اکنون دارای نظمی بی‌نظیر در طول تاریخ خود است

حجت‌الاسلام محسن جلالی نیز با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب دستور به کاهش تعطیلی‌های حوزه دادند، تصریح کرد: یکی اقدامات مهم حوزه اصفهان نیز گام برداشتن در این مسیر با هدایت و مدیریت آیت‌الله‌العظمی مظاهری  است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۶۰۰ نفر در سال جدید به مدارس معرفی کردیم، بیان کرد: بیشتر این افراد در مقطع سیکل هستند و تعدادی از این طلاب نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند.

حجت‌الاسلام جلالی بابیان اینکه در سال جدید ۳۲ هزار درس در قالب یک هزار و ۵۰۰ کلاس برگزار می‌شود، یادآور شد: حوزه‌های علمیه اکنون مانند گذشته نیست و دارای نظمی بی‌نظیر در طول تاریخ حوزه است.

وی در پایان بابیان اینکه در حال حاضر حدود شش هزار طلبه از پایه یک تا ۱۰ در حوزه علمیه برادران اصفهان در ۳۹ مدرسه علمیه در سراسراستان تحصیل می‌کنند خاطرنشان کرد: کاهش تعطیلات، افزایش کیفیت، اهتمام به نظم و انضباط و برگزاری کلاس‌های بصیرتی ازجمله سیاست‌های کاری سال جدید است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.