سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:22 - شنبه 30 مرداد 1395

آنچه باید از کتاب وحی الهام گرفت؛

قرآن کریم؛ دانشگاهی برای دیپلماسی و روابط بین خودی و بیگانه

خداوند در قرآن کریم با اشاره به ایات و روایات متعدد، تکلیف ما را در برابر خودی و بیگانه روشن کرده است و هر یک از آیات دانشگاهی برای ما انسان هاست.

اصفهان شرق/ مصطفی صادقی حسن آبادی، در قرآن کریم آیات بسیاری آمده که تکلیف ما را دربرابر خودی و بیگانه روشن میکند و هر کدام دانشگاهی است برای دیپلماسی؛ از جمله این آیه:

وَ لَا تَرْكَنُواْ إِلىَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُون(هود113)  اين آيه يكى از اساسى‏ترين برنامه‏هاى اجتماعى و سياسى و نظامى و عقيدتى را بيان مى‏كند،((تفسیر نمونه ))

و (شما مؤمنان) هرگز نبايد با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشيد و گر نه آتش (كيفر آنان) در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هيچ دوستى نخواهيد داشت و هرگز كسى يارى شما نخواهد كرد. (ترجمه الهی قمشه ای)

ابتدا توضیحی در مورد کلمه رکون

منظور از رکون در اینجا ميل اندك است((  ترجمه بيان السعادة، ج‏7، ص: 406))

«إنّ الرّكون المودّة و النّصيحة و الطّاعة» فیض کاشانی          الأصفى في تفسيرالقرآن، ج‏1، ص: 557

در صحاح در باره ماده “ركن” (از باب قعد، يعقد، قعودا) گفته: مصدرش ركون مى‏شود كه به معناى ميل كردن به سوى چيزى و تسكين دادن خاطر به وسيله آن است،. لسان العرب  هم همين طور گفته، ولى مصباح  گفته: ركون به معناى اعتماد است.

راغب گفته: ركن هر چيز، آن ناحيه ‏اى است كه دلگرمى و خاطر جمعى به همان ناحيه است.

علاوه بر آن مفسرین شیعه و اهل تسنن به نقل از راویان و مفسرین متقدم معانی دیگری برای لاترکنوا بکاربرده اند همچون (آرامش پیدا نکنید از آنان، کمک نکنید، کمک نخواهید، مدحشان نکنید، با آنان مداهنه نکنید، اعمالشان را یاد نگیرید، به آنان اطمینان نکنید، از آنان راضی نشوید، شریکشان نشوید، معاشرت نکنید، با آنان اختلاط نکنید محبت نکنید، التفات نکنید، رفت وآمد نکنید، به آنان استناد نکنید، اعتماد نکنید، از طرفشان ایمن نشوید و……)

علامه طباطبایی می فرمایند: ركون به اين معنا است كه در امر دين و يا حيات دينى طورى به ستمكاران نزديك شود كه نزديكيش توأم با نوعى اعتماد و اتكاء باشد و دين و خدا و يا حيات دينى را از استقلال در تاثير انداخته و از آن پاكى و خلوص اصليش ساقط كند. معلوم است كه نتيجه اين عمل اين است كه راه حق از طريق باطل سلوك شود، و يا حق با احياى باطل احياء گشته و بالأخره به خاطر احيائش كشته شود.                        ((ترجمه الميزان، ج‏11، ص: 67))

روشن است آنچه به عنوان شعار سیاست خارجی (نه شرقی ونه غربی، جمهوری اسلامی) در تابلو وزارت خارجه نوشته شده برگرفته از این آیه مبارک است که باید نصب العین سیاست مداران و علی الخصوص مجموعه ارکان دیپلماسی کشور باشد و شاید این شعار برای آن ضمیمه آن تابلو و سربرگ و آرم مکاتبات در آن وزارت خانه قرار گرفته تا مسئولین ذیربط مدام این شعار نصب العین شان باشدتا لزومی نباشد که ولی امرمان در چند سال گذشته مرتبا تذکر بدهد.

گاهی نهیب بزند که نه تنها به شیطان بزرگ به عنوان دشمن آشکار نباید اعتماد کرد بلکه به شیاطین داخلی و خارجی و کشورهای دنباله رو شیطان بزرگ نباید اعتماد کرد

امام خمینی (ره) امریکا را شیطان بزرگ می نامید، براساس آیات قرآن، شیطان در قیامت به پیروانش می گوید باید خود را سرزنش کنید که چرا به وعده دروغین من اعتماد کردید و امروز نیز بی توجهی به دروغین بودن وعده های امریکا و اعتماد به او، مصداق همین مسئله خواهد بود.

لذا براساس این آیه:

حکومت ولایی که بر اساس دستورات خدا شکل گرفته نه اتکایی به بیگانگان دارد و نه روابط ظالمانه را می پذیرد حتی به آنان اعتماد نمی کند و بالاتر از همه به آنان میلی ندارد.

چه اینکه میل و اعتماد و تکیه بر طاغوت هیچ تسکینی برای جامعه اسلامی نیست. چنین حکومتی مطابق با دستورات آیه قبلی با استقامت در برنامه اداره جامعه قرار می دهد، چرا که اتكاء بر آنها باعث  ضعف و ناتوانى جامعه اسلامى و از دست دادن استقلال و خودكفايى و تبديل شدن به يك عضو وابسته و ناتوان میگردد و نتیجه آن:

(فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ)بیرون رفتن از دایره توحید، و آتش دوزخ

(ثُمَّ لَا تُنصَرُون) یاری نخواهند شد

و نهایتا بهترین سرپرست و دوست و کمک کننده خداست.

انتهای پیام/ ش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.