سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:30 - شنبه 30 مرداد 1395

شش برابر متوسط دنیا شکر و دو برابر دنیا نمک می‌خوریم؛

هم شورش را درآورده‌ایم هم شیرینش را هم هروئینش را!

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید: ۸۰ درصد مردم بر سر سفره‌های‌شان از نمکدان استفاده می‌کنند و همین مصرف روزانه را زیاد می‌کند. مصرف روزانه باید کمتر از یک قاشق غذاخوری باشد، در حالی که سه‌برابر میانگین جهانی است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز/ زهرا چیذری، سفیدند اما سفیدی‌شان می‌تواند شما را به سیاهی بکشد. نمک، ‌شکر و هروئین سه ضلع مثلث سفید مرگ هستند که اگرچه دوتای اولی به عنوان یکی از ملزومات خورد و خوراک شناخته می‌شوند اما خطرشان کمتر از گرد سفید سوم یعنی هروئین نیست، به خصوص اینکه به گفته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور، ایرانی‌ها دو برابر مردم جهان نمک و شش برابر آنها شکر مصرف می‌کنند.
مطابق آمارها سرانه مصرف شکر هر ایرانی ۳۰کیلوگرم است، یعنی مردم کشور ما شش برابر میانگین مردم دنیا خوراکی‌های شیرین و شیرینی مصرف می‌کنند.

همچنین میزان استاندارد مصرف نمک بین چهار تا پنج گرم در روز است. در حالی که ایرانیان به طور متوسط روزانه هشت تا ۱۰ گرم نمک مصرف می‌کنند و مصرف سالانه نمک در ایران شش کیلوگرم است، در حالی که متوسط جهانی آن سه کیلوگرم و چیزی حدود نصف مصرف ماست.

از سوی دیگر ما در کشور ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ نفر مصرف‌کننده هروئین داریم و این افراد حداقل روزی نیم گرم از این ماده مخدر را مصرف می‌کنند. اما اگر به سراغ مضرات شکر و نمک برویم در‌می‌یابیم میزان کشنده بودن نمک، ‌شکر و هروئین به عنوان سه گرد سفید با یکدیگر رقابتی نزدیک دارد و بنا به تعبیر برخی کارشناسان حتی از هروئین کشنده‌تر هستند.

نمک بیشتر از هروئین جان ایرانی‌ها را می‌گیرد
مطالعه‌ای که توسط انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور انجام گرفته، نشان می‌دهد دریافت نمک در مردان ایرانی ۹ گرم در روز و در زنان هفت گرم در روز است که حدوداً دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است و عمده آن از طریق نان، پنیر و دوغ دریافت می‌شود. نکته جالب آنکه عمده نمک سر سفره به غذا اضافه می‌شود و نزدیک به ۳۰درصد مردم قبل از چشیدن غذا به آن نمک اضافه می‌کنند.

به عبارتی ۱۴ درصد از زنان خانوار و ۳۶ درصد مردان سر سفره قبل از تست غذا به آن نمک می‌پاشند. نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد خانوارها نمک را در زمان پخت غذا می‌افزایند. به گفته وزیر بهداشت هم مصرف نمک در کشور ما سه الی چهار برابر کشورهای همجوار است و همین موضوع باعث افزایش سکته در جامعه می‌شود.
بنا به تأکید شهرام رفیعی‌فر، رئیس اداره آموزش ارتقای سلامت وزارت بهداشت، نمک، شکر و هروئین به‌عنوان سه سم سفید در جهان شناخته شده‌اند. این درحالی است که در ایران نمک بیش از هروئین جان مردم را می‌گیرد!

ما مردم نمکین !
مصرف زیاد نمک از عمده مشکلات تغذیه‌ای مردم ایران است. ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک، مصرف روزانه ایرانی‌هاست، حال آنکه این میزان باید پنج گرم در روز باشد؛ پنج گرمی که به گفته پزشکان بنابر سبک تغذیه‌ای مردم ایران در سایر مواد غذایی وجود دارد. رئیس آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: پنج گرم نمکی که بدن به آن نیاز دارد در ۳۱۰ گرم نان مصرفی روزانه وجود دارد.
محمد علوی‌فرد، عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران می‌گوید: میزان سرانه مصرف نمک در کشور باید براساس استاندارد ۳۷۵ هزار تُن در سال باشد، درحالی‌که ۹۰۰ هزار تن در سال است. بخش زیادی از این ۹۰۰ هزارتُن مصرف سالانه، در خانه‌ها و در سفره‌های غذایی مردم وجود دارد.

تا جایی که زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید: ۸۰ درصد مردم بر سر سفره‌های‌شان از نمکدان استفاده می‌کنند و همین مصرف روزانه را زیاد می‌کند. مصرف روزانه باید کمتر از یک قاشق غذاخوری باشد، در حالی که سه‌برابر میانگین جهانی است.

بیماری‌های نمکی
مصرف بیش از حد نمک از دلایل بالارفتن آمار فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه است. از هر ۱۰ نفر در ایران سه نفر فشارخون دارند و ۸۳ هزار نفر در کشور در رده سنی ۳۰ تا ۷۰ سال بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند. پزشکان معتقدند با کاهش مصرف نمک ۱۷ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی و ۵۰ درصد از بیماری فشار خون کاسته می‌شود.
مصرف نمک تنها یکی از مشکلات تغذیه‌ای مردم ایران است. گفته شده که یک‌سوم ایرانی‌ها بر اثر تغذیه نامناسب می‌میرند.

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بنابر آمار از تغذیه نامناسب ۷۸ درصد مردم سخن گفته و معتقد است خوردنِ کم سبزیجات و میوه و مصرف زیاد نمک، شکر و روغن از عمده مسائل در تغذیه ایرانی‌هاست.

بد غذا‌تر شده‌ایم
به گفته هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور، بررسی جدید برنامه مصرف سبد غذایی مردم ایران در حال انجام است. نتایج تحقیقات اولیه میزان مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای را در کشور نشان می‌دهد به طوری که در پایش‌های مستمر مشخص شد مصرف سه گروه مواد غذایی نمک، شکر و روغن در ایران نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.
گذر تغذیه‌ای در ایران با رشد فزاینده چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت همراه است و افزایش اختلالات مقاومت به انسولین، چربی و فشار خون، چاقی شکمی و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط بسیار نزدیکی با شیوه زندگی و الگوی غذایی مردم دارد. همچنین مطالعاتی که در ایران انجام گرفته، نشان می‌دهد دریافت بالای چربی‌های ترانس با چاقی شکمی و سرطان سینه ارتباط دارد و منبع دریافت آن غذاهای فرآوری شده و روغن‌های هیدروژنه است.

شیرینی تلخ
مصرف قند و شکر صنعتی، تنها محدود به خوردن مستقیم این خوراکی‌های نیست بلکه بیشتر مواد غذایی صنعتی از انواع کیک و بیسکویت و شکلات گرفته تا رب و سس و نوشابه‌، حجم کم و زیادی از شکر را در خود جای داده‌اند.
این در حالی است که شواهد جدید منتشر شده در مجله آنلاین قلب نشان می‌دهد که قند و شکر اضافه شده در غذاهای فرآوری شده برای بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا بیشتر از نمک ضرر دارد.
فشار خون بالا عامل اصلی به‌وجود آمدن بیماری‌های قلبی است. تا کنون، خوردن غذاهای پر‌نمک را در ایجاد فشار خون بالا مؤثر می‌دانستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش مصرف نمک تأثیر کمی بر کنترل فشار خون دارد و مصرف کمتر از سه گرم نمک روزانه ممکن است به بدن آسیب برساند.
در عوض، باید از مواد غذایی استفاده کنید که قند و شکر نداشته باشد، مخصوصا فروکتوز، برای جلوگیری از افزایش بیماری‌های قلبی عروقی الزامی است.

غذاهای فرآوری شده تنها نمک ندارد، بلکه قند و شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده هم دارد.
در پژوهش آمده است که «قند ممکن است بیشتر از نمک برای فشار خون ضرر داشته باشد این افراد باید مراقب تغذیه خود باشند.»
محققان نتیجه گرفتند که قند، به ویژه فروکتوز، ممکن است فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی را تشدید کند. یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا چربی خون را بالا می‌برد، سطح انسولین خون ناشتا بالاتر رفته و خطر ابتلا به سندرم متابولیک دو برابر می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که افرادی که در رژیم غذایی قند استفاده می‌کنند، حداقل یک چهارم از کل مصرف کالری روزانه را استفاده می‌کنند در مقایسه با کسانی که کمتر از ۱۰ درصد مصرف می‌کنند و سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

از این مثلث دور شوید
مصرف این سه گرد سفید می‌تواند ما را خیلی زود به سمت مرگی دردناک ببرد، در حالی که راهکار یک زندگی سالم چندان سخت نیست. دوری از مثلث سفید مرگ و کمی تحرک می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.