سرویس: سیاسی 08:30 - پنجشنبه 28 مرداد 1395

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تبدیل مناطق آزاد به محلی برای ورود کالاهای قاچاق/ کلیات لایحه افزایش مناطق آزاد در کمیسیون صنایع رد شد

فولادگر به لزوم ارائه گزارشی از عملکرد مناطق آزاد توسط دولت به مجلس گفت و تصریح کرد: دولت برای افزایش مناطق آزاد باید رویکردهای مطرح‌شده در بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مدنظر داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صاحب‌نیوز، پیرامون افزایش مناطق آزاد اظهار کرد: دولت برای افزایش مناطق آزاد باید رویکردهای مطرح‌شده در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مدنظر داشته باشد.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به بند ۱۱ سیاست‌های کلی و ابلاغی اقتصاد مقاومتی مرتبط با موضوع رویکردهای مناطق آزاد و ویژه، تأکید کرد: در این مناطق باید انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج وجود داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث افزایش مناطق آزاد تنها برای مناطق مکران و چابهار و آن‌هم به دلیل مسائل استراتژیک آن مناطق که مورد تایید رهبر معظم انقلاب بود، مطره شده بود، اظهار کرد: اما در اصل لایحه ارائه‌شده از سمت دولت هفت منطقه آزاد و تعدادی مناطق ویژه آورده شد.

فولادگر با ابراز تأسف از اینکه بعد از طرح شدن این موضوع همکاران ما با توجه به فشارهایی که در حوزه انتخابیه بر روی آن‌ها و مسائل توسعه‌ای هست به تعداد آن می‌افزایند، گفت: تصور آن‌ها از اضافه کردن این مناطق به دلیل مزایایی است که برای منطقه خودشان در نظر دارند.

 وی با اشاره به برخی از امتیازات مناطق آزاد ازجمله معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های قوانین جاری، تصریح کرد: زمانی که مناطق آزاد بدون در نظر گرفته شدن رویکردهای مطرح‌شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گسترش داده شود از هدف خود خارج می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه اگر مبنای صحیحی برای این موضوع در نظر گرفته نشد پس بهتر است تا همه کشور تبدیل به مناطق آزاد شود، گفت: البته این کار شدنی نیست و مشخص کردن مبناها بر همین اساس است.

فولادگر با اشاره به رأی آوردن فوریت لایحه افزایش مناطق آزاد در صحن مجلس، اظهار کرد: این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس به‌عنوان کمیسیون اصلی در حال بررسی بیشتر است، ضمن اینکه کلیات آن در کمیسیون صنایع رد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ارائه گزارشی از عملکرد مناطق آزاد موجود و همچنین مصوب کردن محدوده مناطق آزاد پیشنهادی بر اساس قانون و ضمیمه کردن آن توسط دولت ازجمله مواردی عنوان کرد که در کمیسیون اقتصادی مطرح‌شده است.

وی ادامه داد: نه اینکه تازه پس از تصویب مجلس، دولت به دنبال مصوب کردن محدوده مناطق باشد چون ممکن است مناطقی نیز در همین حین اضافه بشود.

فولادگر سومین موضوع مطرح در کمیسیون اقتصادی را مشخص کردن رویکردهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط دولت برای این مناطق اظهار کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم با اشاره به برخی از اقدامات انجام‌شده در مناطق آزاد موجود، تصریح کرد: معدل عملکرد کلی این مناطق بیش از آنکه به صادرات در کشور کمک کرده باشد به واردات کمک کرده است یا واردات بدون آوردن فنّاوری همراه بوده یا منابع مالی جدید وارد نشده است که این نشان‌دهنده این موضوع است که سه رویکرد مطرح‌شده در متوسط عملکرد مناطق آزاد قبلی خیلی نمره بالایی ندارد.

فولادگر یکی از راهکارهای کاهش قاچاق در کشور را افزایش بازارچه‌ها مرزی و مناطق آزاد عنوان و تأکید کرد: چیزی که در حال حاضر اتفاق افتاده عکس آن است یعنی خیلی از کالاهای قاچاق از همین مناطق وارد می‌شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.