اصفهان شرق

ضریب نفوذ اینترنت در ایران 53 درصد است/ دوربین موبایل و لپ‌تاپ عامل انتشار اطلاعات خصوصی

کدخبر: 109880
1395/05/28 در ساعت 13:20

به گزارش اصفهان شرق، سید مرتضی موسویان در نشست فضای مجازی در ساحت تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: آنچه که امروز با مرور افکار فرهنگی رهبری ارائه می‌دهیم راهکار و چاره کار است؛ متأسفانه در نقشه راه ترسیم‌ شده توسط رهبر انقلاب، با صلابت گام برنداشته‌ایم؛ تنها راهکار برای برون‌ رفت از وضع حاضر، پیگیری نقشه راه رهبر انقلاب است.

وی راه دستیابی به تمدن اسلامی قرن 15 را آغاز یک تحول و اصلاح اساسی در فرهنگ دانست و بیان کرد: فرهنگ اساس یک تمدن است و کمترین بودجه مصرفی کشور به فرهنگ اختصاص می‌یابد؛ برای برقراری اخلاق کریمه انسانی و موفقیت مردم در عرصه کار و اشتغال، سهم عامل فرهنگی 75 درصد و بقیه عوامل 25 درصد است؛ در صورت عدم وجود فرهنگ لازم، زیرساخت‌ها نیز به کار نخواهد آمد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان بی‌قیدی به مذهب و دین در مراکز فرهنگی عالم، عنوان کرد: برخلاف دنیا؛ ما به یک ایدئولوژی دینی و الهی در کارهای فرهنگی، اعتقاد داریم و با امید تحقق اهداف الهی، پا به عرصه می‌گذاریم.

وی پایه تفکر لیبرالیسم غربی را اومانیسم دانست و مطرح کرد: اومانیسم بسیاری از چیزها را برای انسان مشروع می‌داند؛ در اومانیسم پاسخگویی به همه نیازهای مشروع و غیر مشروع انسان مطرح است در حالی‌ که اسلام، خلیفه الهی انسان در زمین را مطرح می‌کند؛ اخلاق اومانیسم نیاز به یکسری ابزار و زیرساخت برای کنترل انسان‌ها دارد؛ اخلاق اومانیسمی توسط ده‌ها دوربین در کوچه و خیابان کنترل می‌شود.

موسویان بابیان کم‌ کاری در تحقق اهداف رهبر انقلاب، گفت: اگر به رهنمودهای رهبر توجه کرده بودیم؛ پیشرفت زیادی داشتیم، تحول معنوی و روحی در انسان بسیار مهم است پس از انقلاب هر جا افراد با خلوص نیت حضور داشتند و به خدا توکل و به ائمه توسل می‌کردند، پیشرفت می‌کردند. امروز با بسیاری از مسائلی روبرو هستیم که باید با آیات و روایات با آن‌ها برخورد کنیم؛ معنویت و فهم کارساز از اسلام، ما را به تمدن اسلامی رهنمود می‌کند.

وی در ادامه افزود: از ابتدای انقلاب تلاش برای تشکیل دولت اسلامی آغاز شده بود اما در بعضی جاها پیشرفت داشته‌ایم و در بعضی از دولت‌ها حتی پسرفت داشته‌ایم؛ دشمن درونی ما از دشمن بیرونی خطرناک‌تر است؛ انسان موجودی است که همه‌ چیز برای او آفریده شده است؛ مردم را باید با عبودیت خدا، با اصل مجاهدت و تلاش و مبارزه و امید به پیروزی در همه شرایط تقویت کرد.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: باید به معنای واقعی کلمه اسلامی شویم؛ ریشه کار از فرهنگ آغاز می‌شود و در پرداختن به فرهنگ باید به مسأله معنویت و معرفت توجه کنیم؛ در این وانفسا کسانی دوام می‌آورند که اعتقاد قوی داشته باشند؛ کسانی هستند که سال‌ها با نیت اسلامی فعالیت کردند اما امروز منش اسلامی هم ندارند؛ جسارت و دوراندیشی رهبری از همه مسؤولان بسیار بیشتر است.

وی با ارائه آماری در زمینه کاربران اینترنت، مطرح کرد: در دنیا، 3 میلیارد کاربر اینترنتی داریم و میانگین ضریب نفوذ اینترنت در دنیا، 45 درصد است؛ در کشور نیز بیش از 40 میلیون کاربر اینترنتی داریم که ضریب نفوذ اینترنت در کشور، 53 درصد است؛ اکنون میانگین حضور مردم در فضای مجازی در دنیا 16 ساعت است و 1.1 میلیارد سایت در اختیار مردم دنیا است؛ این روند در حالی است که روزبه‌روز استفاده از تلفن ثابت کم و استفاده از تلفن همراه زیادتر می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر در خصوص هوش مصنوعی، اظهار داشت: در آینده نزدیک هر شیئی یک هوش مصنوعی یا همان چیپ حاوی اطلاعات خواهد داشت؛ هدف اصلی از هوش مصنوعی، شبیه‌سازی مغز انسان است؛ هوش مصنوعی همان ساختن انسان است به‌نوعی که قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد؛ هر شی دارای هوش مصنوعی، قابلیت ره‌گیری، ردیابی و دسترسی خواهد داشت.

وی ادامه داد: تلفن همراه‌های هوشمند مجهز به سیستم‌ عامل آندروید، آی اُ اس و سیستم‌های مجهز به ویندوز 10 به بالا دیگر امنیت نخواهد داشت؛ از قدرت پردازش این دستگاه‌ها به هر منظوری که بخواهند، استفاده می‌کنند؛ حریم خصوصی دیگر رعایت نمی‌شود و از طریق دوربین گوشی و لپ‌تاپ یا ضبط‌ صوت آن می‌توانند به اطلاعات مکانی شما دست پیدا کنند.

موسویان در خصوص آینده ترسیم‌ شده برای فضای مجازی گفت: فضای مجازی در آینده نزدیک به‌ جایی خواهد رسید که افراد در آن قدرت چشیدن، شنیدن، دیدن و لمس کردن پیدا می‌کنند؛ معنویت آرام‌ آرام از ما گرفته می‌شود؛ متوسط حضور مردم در فضای مجازی به 120 ساعت می‌رسد؛ حتی باید منتظر کشورهای مجازی نیز باشیم.

وی در همین خصوص افزود: شکاف‌های اقتصادی در آینده به‌ واسطه فضای مجازی بیشتر خواهد شد چراکه زیرساخت‌های پولدار شدن سریع در اینترنت فراهم است؛ لذت‌گرایی بیشتر خواهد شد. با شبیه‌سازی مغر انسان حتی قادر به خواندن افکار مردم نیز خواهند شد؛ البته شناخت از دنیا نیز بیشتر خواهد شد و افراد در زمان کوتاه‌تری می‌توانند نسبت به یک موضوع خاص مهارت و دانش کسب کنند.

این پژوهشگر حوزه فضای مجازی در پایان خاطر نشان کرد: اگر باورها و اعتقادات خود را کامل نکنیم و از الگوی امام امت پیروی نکنیم؛ قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. در زمینه شبکه ملی اطلاعات تنها امریکا و چین به آن دست‌ یافته‌اند البته باید در تحقق جدی این خواسته رهبر انقلاب، همت بیشتری داشته باشیم.

فارس