سرویس: اجتماعی 11:13 - پنجشنبه 28 مرداد 1395

چرا از فرصت، معضل می سازیم؛

مسائل اخلاقی در صدر جرائم اینترنتی استان اصفهان/ فضای مجازی یکی از عوامل طلاق عاطفی

اهمیت فضای مجازی، افزایش جرائم اخلاقی در فضای مجازی و اهمیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت مهمترین مطالبی بود که در جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی شهرستان شهرضا مطرح شد.

به گزارش اصفهان شرق، رئیس پلیس فتای استان اصفهان روز گذشه در جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی شهرستان شهرضا با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی، اظهار داشت: اهمیت فضای مجازی، به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و اگر فضای مجازی کنترل نشود، موجب تخریب جامعه و افراد خواهد شد.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی با بیان اینکه فضای مجازی یک محیط منعطف از لحاظ دسترسی آزاد و انتشار سریع مطالب است، افزود: با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن استفاده از این شبکه‌ها در جامعه ایرانی، در زمینه سایبری نیاز به فرهنگ‌سازی و دقت افراد و خانواده محسوس است.

وی با اشاره به اقدامات احتیاطی لازم در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: امروزه و در عصر ارتباطات مرزهای فیزیکی بین کشور‌ها از بین رفته و اینترنت جامعه‌ای شبکه‌ای شکل داده که به گفته مدیر عامل گوگل در سال 2020 همه کره زمین وابسته به اینترنت می‌شود.

ایران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان رتبه‌های بر‌تر را دارد

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه آینده‌ای تمام مجازی را در پیش داریم، پس به اجبار و با توجه به نیاز بخش‌های مختلف خدماتی و حاکمیتی به اینترنت وابسته هستیم، گفت: ایران در استفاده از بسیاری شبکه‌های اجتماعی در جهان رتبه‌های بر‌تر را دارد، برای مثال در وایبر رتبه سوم جهان و در تلگرام رتبه دوم از آن ایران است، اما بسیاری از کشورهایی که این شبکه‌ها را راه اندازی کردند به صورت کنترل شده و با برنامه‌ریزی و مدیریت شده از این فضا استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: مزایای شبکه‌های اجتماعی در صورت استفاده درست و منطقی، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، شکل گیری و تقویت خرد جمعی، بیان و آشنایی ایده‌ها، تبلیغ ارزش‌های انسانی، ارتباط مستقیم و مستمر با آشنایان در سرتاسر جهان و افزایش سرعت در فرآیند آموزش است.

مرتضوی گفت: معایب شبکه‌های اجتماعی سرقت اطلاعات، ورود به حریم خصوصی افراد، ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، هدر رفتن ساعت‌های زیاد از روز، گشت و گذار بدون هدف در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور پر کاربرد در زمینه اینترنت است، بیان کرد: جرایم در حوزه سایبری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه در سال93 در کشور، جرائم مالی 64 درصد و جرائم اخلاقی در حوزه سایبری 22 درصد بوده است، بیان کرد: تنوع جرائم رایانه‌ای سایبری استان اصفهان در سال 1393 در حوزه اقتصادی 69 درصد و در حوزه معضلات اخلاقی 18 درصد و در مدت مشابه سال 1394 مسائل اخلاقی 45 درصد و موارد اقتصادی 36 درصد بوده داده است.

وی بیان کرد: در سال 94 جرائم سایبری در استان اصفهان در بخش اخلاقی 31 درصد، اقتصادی 44 درصد، سیاسی 5 درصد و اجتماعی 20 درصد بوده که در 4 ماهه نخست سال 95 جرائم اخلاقی 38 درصد و اقتصادی 37 درصد و سیاسی 7 درصد بوده است.

سرهنگ مرتضوی تصریح کرد: جرائم اخلاقی در سال 95 در استان 168 درصد، اقتصادی 84 درصد، سیاسی 211 درصد و اجتماعی 102 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته است.

وی افزود: 5 جرم برتر استان شامل مزاحمت اینترنتی 423 درصد، تهدید و اخاذی 47 درصد، انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی 29 درصد، کلاهبرداری رایانه‌ای 255 درصد و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی 18 درصد بوده است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: سن مجرمان اینترنتی در سال 94 بین 17 تا 26 سال بوده و در سال 95، جرایم زیر 17 سال و بالای 26 سال در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه فراغت نوجوانان و جوانان مدیریت نشده است، افزود: خانواده‌ها متأسفانه بسیار آسیب‌پذیر شدند و طلاق عاطفی به شدت افزایش یافته که یکی از علت‌های آن فضای مجازی است.

اوقات فراغت باید با مطالعه و برنامه‌ریزی باشد

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با اشاره به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، گفت: اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. اگر افراد برنامه‌ای مشخص برای گذراندن مفید اوقات فراغت خود نداشته باشند این بی‌برنامگی سایر جنبه‌های زندگی را به طور چشمگیری تحت شعاع خود قرار می‌دهد و فساد‌انگیز است.

محسن گلابی افزود: اوقات فراغت یکی از مسائل مهم نوجوانان و جوانان است که شناخت نیازمندی‌ها و رفع احتیاجات و برنامه‌ریزی‌ صحیح برای اوقات فراغتی که آنها در اختیار دارند سبب می‌شود تا خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها همراه با تفکر سیال نمود خود را نشان دهند.

وی با تأکید اینکه اوقات فراغت باید با مطالعه باشد، بیان کرد: هر روزه با پیشرفت تکنولوژی تازه‌های فرهنگی بسیاری به بازار می‌آید اما باید دید در مقابل آن چه بهایی پرداخت می‌شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه در اوقات فراغت تنها به پر کردن اوقات نوجوانان اکتفا می‌شود، افزود: امسال 7 مدرسه فوتبال برای نونهالان و خردسالان در شهرضا تأسیس شد و این نشان می‌دهد که از پایه برای فوتبال برنامه‌ریزی شده است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.