سرویس: اجتماعی 00:12 - پنجشنبه 28 مرداد 1395

حتمام بخوانید؛

تاجر اصفهانی قربانی کلاهبرداری در فضای مجازی شد/ هشدار پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری نیجریه ای

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: یکی از جرایم سایبری بین‌المللی که اخیرا بسیار شایع گردیده،‌ کلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی( کلاهبرداری نیجریه ای) است.

به گزارش اصفهان شرق، تاجری که قربانی یک کلاهبرداری در فضای مجازی شده و به پلیس فتای استان اصفهان مراجعه کرده بود در خصوص ماجرایی که برایش رخ داده گفت: من تاجری هستم که مکاتبات خود با کشورهای مختلف برای داد و ستد با آنها را از طریق ایمیل انجام می دهم.روزی ایمیلی از طرف تاجر طرف قرارداد دریافت نمودم که در آن شماره حساب مبادلات بانکی تغییر یافته بود.

من ایمیل را بطور دقیق چک کردم و وقتی مطمئن شدم از طرف همان شخص می باشد مبلغ مورد نظر که حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود را به حساب بانکی وی واریز کردم پس از چند روز که کالایی ارسال نگردید پس از پیگیری متوجه شدم پول را به حساب شخص دیگری واریز کرده ام و آن ایمیل جعلی بوده است.

با بررسی های فنی و تخصصی توسط کارشناسان پلیس فتا نشانه هایی از متهم در کشور نیجریه یافت شد و این پرونده برای پیگیری های بعدی به پلیس اینترپل ارجاع داده شد.

هشدار پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری نیجریه ای

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی  گفت: یکی از جرایم سایبری بین‌المللی که اخیرا بسیار شایع گردیده ،‌ کلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی( کلاهبرداری نیجریه ای) است.در این جرم هکرها یا مجرمین سایبری، تاجران وصرافان و شرکت‌های صادرات و واردات را هدف قرار داده و درابتدا با شناسایی تاجران و یا شرکت‌ها، اقدام به هک ایمیل یکی از دو طرف می‌نماید

رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: به افرادی که با کشورهای دیگر داد و ستد دارند توصیه می گردد اطلاعات حساس و مهم مانند شماره حساب بانکی را فقط از طریق تلفن رد و بدل کنید زیرا احتمال هک شدن ایمیل و یا دریافت ایمیل جعلی از طرف سارقین وجود دارد.

این مقام انتظامی بیان داشت: درصورتیکه داد و ستد و ارسال و یا دریافت صورتحساب بین دو هدف پذیرفته باشد،‌ هکرها با ایجاد یک ایمیل مشابه با طرف فروشنده با تغییرات بسیار جزئی که درنگاه اولیه به چشم نمی آید، هکرها یا مجرمان خود را در هنگام یکی از معاملات به جای طرف فروشنده جا زده و به طرف خریدار اعلام می‌نماید‌ که شماره حساب شرکت تغییر یافته است و از این پس مبلغ مورد معامله را به حساب جدید واریز نمایند. خریداران و یا وارد کنندگان کالا بدون اینکه موضوع را تلفنی از شرکت فروشنده بررسی نمایند، اقدام به واریز وجه به حساب جدید می‌کنندغافل از اینکه این حساب مربوط به فروشنده نیست.

مرتضوی اضافه کرد: خریداران پس از اینکه از دریافت محصولات خریداری شده ، خبری نشد موضوع را از فروشنده پیگیری می کنند و فروشنده اعلام می‌کند که وجه مورد معامله واریز نگردیده و در نهایت به جعلی بودن حساب‌ها پی می‌برد.

رئیس پلیس فتای استان بابیان اینکه تاکنون چندمیلیون دلار از واردکنندگان و صرافان ایرانی به این شیوه کلاهبرداری شده است اظهار داشت: به علت اینکه اینگونه جرایم بین‌المللی می‌باشد و بسیاری از کشورها در این خصوص قانون مناسبی ندارند و از سویی نیز وجه واریز در کشور مقصد بلافاصله برداشت و در چندین حساب گردانده و به مقاصد نامعلومی منتقل می‌گردد و همینطور پی‌جویی‌های بین‌المللی اینگونه جرائم بسیار مشکل و در برخی مواقع امکان‌پذیر نمی‌باشد.

توصیه های پلیس فتا جهت پیشگیری ازکلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی ( کلاهبرداری نیجریه ای)

۱- به ایمیل‌های مشکوک به هیچ عنوان پاسخ ندهند و تبادلات ارزی خود را از راه‌های مختلف همچون تلفن و مکاتبات غیراینترنتی مختلف کنترل نمایند.

۲- پس از واریز پول حتما تاییدیه نامه‌الکترونیکی را از طرف قرارداد خارجی اخذ نموده و پاسخ ایمیل را با گزینه ریپلای (Replay) ندهند بلکه مجددا به اینباکس خود مراجعه و با استفاده از آدرس ایمیل اولیه پاسخ طرف خارجی را بدهند.

۳- درصورتیکه صورتحساب دریافت و پرداخت از طریق ایمیل صورت می‌پذیرد، آدرس ایمیل طرف معامله را در ایمیل خود با نام و مشخصات ذخیره نمایند تا در صورتی که ایمیل جعلی ارسال گردد، ‌قابل تشخیص باشد.

۴- درصورت دریافت ایمیل درخصوص تغییر شماره حساب به موضوع مشکوک گردیده و موضوع را تلفنی با شرکت فروشنده هماهنگ نمایند.

۵- آدرس ایمیلی که معاملات توسط آن صورت می‌پذیرد،‌ فقط بر روی سیستم مطمئن باز نمایند.

۶- ورودکنندگان درصورت ارسال حواله‌های ارزی به خارج از کشور ، حواله را با نام خود ارسال نمایند و تا درصورت وجود مشکل ، امکان پیگیری قضایی وجود داشته باشد.

۷- با توجه به اینکه کلاهبرداران سایبری هر روزه با شیوه‌های جدید فریبکارانه ظاهر می‌شوند؛ و با استفاده از کمبود آگاهی، دانش ایمنی کاربران در فضای مجازی سعی می‌کنند تا به اهداف مجرمانه خود برسند کاربران اینترنت نیز به تناسب پیشرفت تکنولوژی، دانش و اطلاعات فنی خود را بالا برده و گامی موثر در راستای افزایش ضریب امنیت خود و کاهش جرایم فضای سایبر بردارند.

انتهای پیام/ پایگاه خبری پلیس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.