سرویس: اخبار شهرستان 16:39 - سه شنبه 26 مرداد 1395

گزارشی از بی مهری دولت به کشاورزان شرق اصفهان؛

بدقولی دولت در پرداخت بدهی گندم کاران/ درد نداری را کشاورز می داند و بس!

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: طبق قولی که دولت داده است، تا اوایل مهر ماه وجه گندم به حساب کشاورزان واریز می شود و طی چند روز آینده نیز مبالغی پرداخت خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، حدود 2 ماه از برداشت گندم کشاورزان شرق اصفهان می گذرد، دانه های طلایی که به همت و تلاش کشاورزان در حداقل میزان آب پاییزی کشت شد و با زحمت شبانه روزی به ثمر نشست.

قطعا پس از سال ها خشکسالی در استان اصفهان خصوصا خطه شرق شهرستان اصفهان، برداشت حداقل گندم از زمین های مناطق حوضه زاینده رود، فرصتی بهینه برای خانوارهای آسیب دیده از بی آبی و بی بارانی است و کسی غیر از کشاورزی که حاصلش خشک شده است، نمی داند کیسه خالی از پول و سیلوی خالی از گندم چه معنای تلخی می دهد.

دولت قرار بود پول گندم خریداری شده از کشاورزان را پرداخت کند اما هنوز پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است، این در حالی است که کشاورز یک سال تلاش می‌کند تا پول خود را آخر سال دریافت کند و به زخمی از زندگی بزند.

پس از چند سال خشکسالی متعدد در مناطق شهرستان اصفهان، امسال کشت غله در حدود 140 هزار تُن بود که تحویل اداره غله شد.

کشاورزان به سختی این کشت را به ثمر رساندند و به سیلوهای اطرارف برده اند ولی هنوز پولی از این شرکت ها و ارگان ها دریافت نکرده اند و می طلبد مسئولان نگاه ویژه ای به این مهم داشته باشند.

گاها کشاورز به دلیل نیاز ضروری به وجه نقد، مجبور است برداشت خود را زیر قیمت به واسطه بدهد و این در صورتی است که ۱۳ شرکت تعاونی روستایی در شهرستان اصفهان آمادگی خرید غله کشاورز را دارند که با حمایت دولت در پرداخت به موقع وجه نقد به کشاورز، دست واسطه ها کوتاه می شود ولیکن دو سال است که پرداخت پول گندم با وقفه های چندماهه مواجه شده و غیر از وعده های خالی از پول چیزی عاید کشاورز نشده است.

111111111

*مگر دولت پیش بینی خرید گندم را نکرده بود!

یکی از بازدید کنندگان سایت، طی تماس با خبرنگار از مشکلات عدم پرداخت وجه گندم این گونه اظهار کرد: همسران ما در گرمی تابستان و بهار با مشقت بسیار حاصل گندم را برداشت کردند و به دولت فروختند تا بتوانند با وجه گندم گرهی از زندگی و بدهکاری ها باز کنند ولی امروز خلف وعده مسئولان در پرداخت وجه گندم و بی پولی و نداری تنها جواب مردان خانه به درخواست پول به فرزندانشان است.

وی ادامه داد: مگر دولت پیش بینی خرید گندم را نکرده بود که بتواند سر موعد وجه مورد انتظار کشاورزان را پرداخت کند تا لااقل بتوان مخارج کشت و برداشت محصول را از پول گندم برداشت شده پرداخت کرد.

حاج حسین یکی دیگر از زمین داران شرق اصفهان نیز افزود: گاها برخی کشاورزان هنوز بدهکاری کمباین و ماشین های حمل گندم تا سیلو را نداده اند و منتظر پول گندم هستند ولی انگار کسی این مشقت ها را نمی بیند و یا برای برخی افراد این پول ها، مبلغی به حساب نمی آید که هنوز کشاروز را چشم انتظار پیامک واریز پول گذاشته اند.

این کشاورز 68 ساله با اظهار تاسف از برخی وعده های سر خرمن مسئولان گفت: پیگیری های بسیاری توسط برخی مسئولان شهرستانی در خصوص پرداخت وجه گندم ها شده است ولی انگار کسانی که متولی پرداخت هستند یادشان به ضرب المثل سرخرمن نیست زیرا خرمن را سه ماه است به دولت تحویل داده ایم و هنوز با گذشت چند ماه تنها عایدی ما، زمین خالی از محصول و حساب صفر بانکی است.

مرادمند

*پرداخت کامل مبالغ گندم خریداری شده تا مهرماه

در این خصوص رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان تصریح کرد: کشاورزان شرق اصفهان به دلیل اینکه تک محصولی هستند، در عدم پرداخت وجه گندم بیشترین ضرر را می کنند زیرا درآمدی به غیر از گندم کاری نداشته اند و این امر باعث گلایه های آنان در این خصوص است.

مهرداد مرادمند افزود: طبق قولی که دولت داده است، تا اوایل مهر ماه وجه گندم به حساب کشاورزان واریز می شود و طی چند روز آینده نیز مبالغی پرداخت خواهد شد تا حداقل عایدی تا پرداخت کامل وجه گندم برداشت شده امسالشان، داشته باشند.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در این خصوص، بیان کرد: مشکل اصلی عدم پرداخت وجوه است و در این خصوص، بانک ها عامل اجرایی برای رساندن پول گندم به کشاورزان هستند و به محض پرداخت وجه گندم، این مبالغ از طریق سامانه کشوری به حساب کشاورزان واریز می شود.

کاظم محمدی

*خلف وعده هایی که نارضایتی کشاورزان را به دنبال دارد

هئیت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان نیز با اشاره به گلایه های کشاورزان شرق اصفهان و صنف از مسئولان جهاد کشاورزی و اداره غله در خصوص خرید تضمینی محصولات و عدم پرداخت وجه گندم، گفت: دو ماه است کشاورزان شهرستان اصفهان بیش از 140 هزار تن گندم به مبلغ 180 میلیارد تومان تحویل اداره غله داده اند ولی هنوز در انتظار پرداخت وجوه هستند.

کاظم محمدی افزود: فقط هشت میلیارد و 350 میلیون تومان از مبلغ گندم شهرستان پرداخت شده است و کشاورزانی که به اعتماد مسئولان اداره غله که در مصاحبه های خود اعلام کرده بودند تا یک هفته بعد از خرید گندم، پول کشاورز پرداخت می شود، گندم را به شرکت های فروختند، باید در صف انتظار دو ماهه پرداخت بمانند.

وی با اشاره به پیش بینی دولت از خرید 10 میلیون تُن گندم در کل کشور، عنوان کرد: در ماه های بهمن و اسفند جهاد کشاورزی شهرسان ها و خدمات توسط مددکاران کشاورزی از آمار کشت مردم در مورد گندم و جو اطلاع به دست می آورد و قرار بود طبق گفته رئیس غله کشور 14 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد ولی هنوز این وجوه به طور کامل پرداخت نشده است.

محمدی با اشاره به پیگیری صنف کشاورزان شهرستان اصفهان در این خصوص خاطرنشان کرد: این خلف وعده ها، ناراضایتی از دولت را به وجود می آورد زیرا کشاورز حاصلی غیر از غله امسال نداشته و روی مبالغ گندم، حساب باز کرده است.

****************************

به گزارش اصفهان شرق، رواست تا مسئولان برای لحظه ای خود را به جای کشاورزی قرار دهند که امروز توقعی بیش از پرداخت به موقع وجه گندم از مسئولان نداشته و تمام همت و تلاش خود را در راه خودکفایی کشور در برداشت گندم و تولید آراد می گذارد ولی برای تحویل پول محصولش باید به پیگیری متوسل شود تا عایدی یک ساله از زحمتش، به دستش برسد. در این خصوص مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که خشکسالی آسیب جدی بر خانواده کشاورزان وارد آورده است و قطعا این میزان کشت طی دو سال اخیر، گوشه ای از زندگی کشاورز را گرفته و زخمی را دوا می کند. پس تا دیر نشده به داد کشاورزان برسید و بیش از این، آنها را چشم انتظار پرداخت پول گندمشان قرار ندهید.

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.