سرویس: دین و اندیشه 14:02 - دوشنبه 25 مرداد 1395

حضرت آیت الله العظمی مظاهری در پیامی خطاب به نشست «یاد مهر»:

معلم اگر خودسازی و تهذیب نفس نماید افراد یک جامعه صالح و صالحه خواهند بود

حضرت آیت الله العظمی مظاهری مرجع معظم تقلید و زعیم عالیقدر حوزه علمیه اصفهان در پیامی اعلام کرد: یاد مهر از کارهای پسنده ای و خدا پسندانه ای است که شهرداری اصفهان سنگ بنای آن را گذاشته و انشاء الله چنین فعالیتهایی در سایه ایزد منان مستدام و پایدار باشد.

به گزارش اصفهان شرق، حضرت آیت الله العظمی مظاهری مرجع معظم تقلید و زعیم عالیقدر حوزه علمیه اصفهان در پیامی اعلام کرد: یاد مهر از کارهای پسنده ای و خدا پسندانه ای است که شهرداری اصفهان سنگ بنای آن را گذاشته و انشاء الله چنین فعالیتهایی در سایه ایزد منان مستدام و پایدار باشد.
متن کامل پیام ایشان به شرح ذیل است:
در نظام تعلیم و تربیت اسلام معلم مسؤل تمام مقدراتی است که برای یک کشور یا جامعه پیش می آید و مسول تمام انسان هائی است که زیر دست او باید تربیت بشوند. معلم اگر خودسازی کند و تهذیب نفس نماید و حاکم برخود باشد افراد یک جامعه صالح و صالحه خواهند بود و اگر خدای ناخواسته معلم تربیت دینی نداشته باشد سبب انحراف نسلها و عصرها می گردد و جامعه ای را به خرابی می کشاند و همه سعادت ها و همه شقاوت ها از مدرسه هاست و کلیدش به دست معلم است و این موضوع حکایت گر جایگاه خطیر و بسیار مهم معلم و مربی است، امام باقر(ع) فرموده اند: (عالم ینتفع بعلمه افضل من سبعین الف عابد).
معلم شمع سوزان و فروزان هدایت است که نورش بر اساس حدیث مشهور (العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء) از منبع اصلی نور یعنی خدا دریافت داشته و برای نورافشانی قلوب و بینا نمودن آنها به منظور هدایت و رسیدن به قرب الهی که مقصد نهائی انسان است تلاش می کند، معلم راهبر دلها به قله های کمال و سعادت است معلم به مثابه باغبانی دلسوز است که بذر ایمان می افشاند و گل تقوا می پروراند.
بدون تردید هر انسانى فطرتا دوست دارد تا از خدمتگزار خود تقدیر کند و چه خدمتى بالاتر از آموزش علم و دانش به انسان مى‌تواند باشد.

در آموزه‌هاى دینى ما براى تقدیر از معلم سفارشهاى زیادى شده است و در سیره پیشوایان معصوم علیهم‌السلام این امر مرسوم و مسلّم بوده است. پیامبر اکرم(ص) چنان براى معلمان و مقام ارجمند آنان ارزش قائل بود که در دعاهایش مى‌فرمود: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُعَلِّمِینَ وَاَطِلْ اَعْمارَهُمْ وَبارِکْ لَهُمْ فى کَسْبِهِمْ؛ خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانى به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان».

جای مسرت است مدیران ارشدی در شهر اصفهان حضور دارند که به جایگاه و مقام شامخ معلم ارج می گذارند. یاد مهر از کارهای پسنده ای و خدا پسندانه ای است که شهرداری اصفهان سنگ بنای آن را گذاشته و انشاء الله چنین فعالیتهایی در سایه ایزد منان مستدام و پایدار باشد.
لازم می دانم در این ایام فرخنده و مبارک از هشت تن از پیشکسوتان معلم بزرگوار و فرهیخته که در زمینه های فرهنگ، علم، اندیشه و قلم فعالیت داشته در قالب یاد مهر تجلیل به عمل آورده و قدردانی خود را اعلام می دارم.

صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.