سرویس: اجتماعی 12:12 - شنبه 23 مرداد 1395

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران مطرح کرد

فواید راه‌اندازی داروخانه‌های طبیعی به دلیل اقبال جامعه به درمان‌های سنتی

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت:با توجه به اقبال جامعه به استفاده از درمان‌های سنتی و داروهای طبیعی، وجود مراکز علمی ارائه خدمات در قالب داروخانه‌های سنتی و طبیعی زیر نظر متخصصین داروسازی سنتی و همچنین داروسازان عمومی دوره دیده به شدت احساس می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر نفیسه حسینی یکتا – رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در مطلبی آورده است: بیش از 8 سال است که طب سنتی ایران در نظام آموزش آکادمیک ایران وارد شده و این علم شریف که میراث نیاکان دانشمند این سرزمین می باشد، در قالب رشته PhD در دانشگاه های سراسر کشور تدریس می‌شود تا در ساختاری علمی، تخصصی و به دور از افراط و تفریط تثبیت شده و رشد پیدا کند.

به موازات این امر، نگاه علمی و دانشگاهی به داروهای سنتی و گیاهی در کشور با تاسیس رشته داروسازی سنتی در اواسط دهه هشتاد روند رو به رشدی یافت و امروز شاهد وجود تعداد بسیار زیادی از داروهای تولید شده در این عرصه در بازار دارویی کشور هستیم که بخشی از آنها با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه نیز درآمده اند.

از سوی دیگر پژوهش‌های گسترده متخصصین این حوزه بر روی کارایی و ایمنی این داروها منجر به ایجاد شواهد معتبر آزمایشگاهی و بالینی بسیاری در رابطه با فراورده‌های طب سنتی و طبیعی گشته است که قابل استناد در عرصه بین المللی است.

در این فضا و با توجه به اقبال رو به افزایش جامعه به استفاده از درمان‌های سنتی و داروهای طبیعی، وجود مراکز علمی ارائه خدمات در قالب داروخانه‌های سنتی و طبیعی زیر نظر متخصصین داروسازی سنتی و همچنین داروسازان عمومی دوره دیده تحت نظر این متخصصین، به شدت احساس می‌شد.

لذا انجمن علمی طب سنتی ایران به عنوان مرجع صنفی متخصصین طب و داروسازی سنتی ایران ضمن اعلام حمایت از طرح تاسیس داروخانه‌های سنتی و طبیعی، اعلام می‌دارد هرگونه اقدامی در راستای تکمیل نظام ارائه خدمت در حوزه طب سنتی ایران در کشور که داروخانه‌های سنتی و طبیعی از مصادیق بارز آن به شمار می‌رود حرکت در راستای خودکفایی علمی و اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

همچنین وضعیت نابسامان عرضه گیاهان دارویی در شرایط فعلی که بر مسئولین امر پوشیده نیست و بارها توسط متخصصین و دلسوزان تذکر داده شده و بعضاً منجر به آسیب‌های مالی و جانی به افراد جامعه شده است و همچنین لزوم نگاه تخصصی، ساختارمند و ملی به مقوله گیاهان دارویی ایجاب می‌کند مراکز تخصصی عرضه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی همگام با گسترش این رشته تخصصی فعالیت کنند.

بی شک این مهم از سویی طلیعه ای برای خدمات رسانی بهتر و گام برداشتن به سوی ارتقای سطح سلامت جامعه است و از سوی دیگر گامی استوار در عملیاتی نمودن منویات مقام معظم رهبری در قالب بند 12 سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی معظم له و دیگر اسناد بالادستی کشور در موضوع طب سنتی است.

لازم به ذکر است اگرچه جامعه داروسازان سنتی کشور، ملاحظاتی را بر آیین نامه ابلاغی وارد می‌دانند، اما امید می‌رود با استفاده از ظرفیت همفکری با این مجموعه در تدوین ضوابط اجرایی آن، این ملاحظات به نحو احسن مرتفع گردند.

در پایان انجمن علمی طب سنتی ایران در قالب کمیته داروسازی سنتی این انجمن آمادگی خود را به منظور همفکری و همچنین طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی داروسازان عمومی در راستای اجرایی کردن آیین نامه تاسیس داروخانه‌های سنتی و طبیعی اعلام می‌کند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.