سرویس: اجتماعی 11:00 - دوشنبه 18 مرداد 1395

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان مطرح کرد:

پاسخ به شایعه استفاده از پساب فاضلاب برای کشت در اصفهان/ تصفیه پساب براساس استاندارد جهانی

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به‌ضرورت تصفیه پساب مطابق با استانداردهای جهانی گفت: موضوع استفاده از پساب فاضلاب شهری برای کشت محصولات کشاورزی در اصفهان مورد تائید نیست.

به گزارش اصفهان شرق، حسین محمدرضایی درباره استفاده کشاورزان از پساب فاضلاب شهری به‌جای آب اظهار داشت: استفاده از پساب برای کشت محصولات کشاورزی با تصفیه فعلی مورد تائید نیست اما به دلیل ورود پساب به رودخانه‌ها و عدم استفاده و برداشت مستقیم کشاورزان از رودخانه با نفوذ پساب به چاه‌های حریمی زاینده‌رود، کشاورز ناچار به استفاده از این آب چاه می‌شود، این آب آلوده به پساب است و متأسفانه توسط کشاورز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب باید پساب را مطابق با استانداردهای جهانی تصفیه و پس ‌از آن رهاسازی کند و به همین دلیل وقتی پساب نیمه‌خام رها می‌شود، کشاورز جهت استفاده از آن تقصیری بر دوش ندارد، در واقع باید گفت که مسئولان شرکت آب و فاضلاب باید تدبیری در این راستا بیاندیشند و نظام صنفی کشاورزان آمادگی تأسیس تصفیه‌خانه و استفاده از پساب تصفیه‌شده را با همکاری دستگاه‌های مرتبط دارد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان به تدابیر صورت گرفته برای عدم استفاده از پساب اشاره کرد و ادامه داد: از چندین سال پیش تاکنون، تصمیم بر این بوده که پساب‌ها تصفیه کامل شده و پس‌ از آن، آب برای محصولات کشاورزی ساماندهی و به کشاورزان و محصولات آن‌ها برسد.

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی آب پیرامون پساب گفت: در این شورا مصوب شده که پساب به شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز شهری و صنایع آب‌داده شود اما باید گفت همه آن‌ها نمی‌توانند از پساب استفاده کنند زیرا صنایع غذایی به دلیل ضرورت توجه به بهداشت، امکان استفاده از این آب را ندارد، همچنین پساب برای فضای سبز شهری به دلیل استفاده مردم و اینکه ممکن است به‌سلامتی آن‌ها آسیب بزند، امکان‌پذیر نیست.

محمدرضایی تصریح کرد: استفاده از پساب فاضلاب شهری به‌صورت فعلی برای کشت درختان غیر مثمر تا حدودی مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان شرق اصفهان نیز براساس مصوبه 4322 هیئت‌وزیران مصوب سال 1333 استفاده از پساب را برای محصولات حق خود می‌دانند، چراکه در این مصوبه آمده پساب شهر اصفهان مخصوص «مادی‌های جی» بوده و شهرداری اصفهان دراین‌باره حق واگذاری به غیر را ندارد.

عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به دلیل تصویب این قانون درگذشته بیان کرد: در آن زمان برای شرب شهر از آب رودخانه زاینده‌رود و حق‌آبه کشاورزان استفاده می‌شده و متولی فاضلاب شهری شهرداری اصفهان بوده است اما با توجه به شرایط کنونی و تغییرات صورت گرفته در این بخش به عهده‌ شرکت آب و فاضلاب بوده و پساب مذکور به کشاورزان تعلق دارد.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.