سرویس: اجتماعی 09:27 - دوشنبه 18 مرداد 1395

زیر و بم صدور مجوز ایزو، از زبان کارشناس استاندارد؛

ISO ربطی به استاندارد ملی ندارد ولی ممکن است بر کیفیت تاثیر گذار باشد

فریبا دیانی، رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات اداره کل استاندارد اصفهان می گوید: صدور گواهینامه های ایزو۹۰۰۱ که برای کارخانجات و شرکت ها صادر می شود به سازمان ملی استاندارد مرتبط نیست.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، با کاوشی در اطراف خود آگهی های جورواجوری مبنی بر خرید و فروش گواهی ایزو می بینیم که شاید چون متولی رسمی و خاصی ندارد، این روند غیر قانونی هر روز وسیع تر می شود. شرکت های ارائه دهنده ایزو، با پرداخت ۵۰۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰۰ ریال برایتان گواهی حسن مدیریت صادر می کنند و گویا کسی هم نظارتی نمی کند. چون در قانون متولی رسمی آن مشخص نیست.

فریبا دیانی، رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات اداره کل استاندارد اصفهان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: صدور گواهینامه های ایزو۹۰۰۱ که برای کارخانجات و شرکت ها صادر می شود به سازمان ملی استاندارد مرتبط نیست.

وی با اشاره به اینکه ایزو ربطی به سنجش میزان کیفیت محصولات یک شرکت ندارد افزود: ایزو، بیشتر جنبه تایید سیستم مدیریت کیفیت را دارد و تمرکز و نظارت سازمان ملی استاندارد بر روی کیفیت تولیدات و خدماتی است که مشمول استاندارد اجباری هستند و همچنین تولیدکنندگانی که دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد، برای محصولات مشمول استاندارد تشویقی خود را خواستارند.
دیانی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان در حوزه صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ تصریح کرد: مرکز ملی تایید صلاحیت، برای ساماندهی نهادهای گواهی کننده، مواردی را که به منظور تایید صلاحیت به مرکز ملی تایید صلاحیت درخواست داده اند و توسط این مرکز تاییدصلاحیت شده اند را در پورتال خود به آدرس  WWW.ISIRI.ORG و در قسمت زیرپورتال مرکز ملی تایید صلاحیت – خدمات مرکز – سازمان های گواهی کننده سیستم مدیریت کیفیت قرار داده است.

*نحوه تایید صلاحیت سازمان های گواهی کننده سیستم مدیریت کیفیت:

۱. تقاضانامه کتبی جهت اعطاء تایید صلاحیت
۲. اساسنامه شرکت و آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور
۳. مدارک و مستندات لازم جهت اثبات فعالیت آن شرکت که در بر گیرنده تمامی فرآیندهای مرتبط با ارزیابی انطباق و صدور گواهینامه بر اساس استاندارد ISO/IEC17021 در کشور است. در غیر اینصورت تأیید دفتر/ نمایندگی در صورتی میسر می گردد که نهاد گواهی کننده مرکزی تقاضای تایید صلاحیت خود را به مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) ارسال کند.

در این صورت متعاقب تأیید صلاحیت سازمان مرکزی، آن دفتر/ نمایندگی نیز به تبع از تأیید لازم برخوردار خواهد شد.
۴. فهرست کلیه ممیزان و سر ممیزان تمام وقت همراه با دامنه فعالیت آن ها
۵. تکمیل، ارسال فرم پرسشنامه
۶. ارسال کلیه مدارک ومستندات بر اساس الزامات استاندارد ISO/IEC 17021
۷. لزوم داشتن سوابق کافی در ارتباط باانجام ممیزی، تصمیم گیری و صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت براساس استاندارد ایران – ایزو ۹۰۰۱ توسط موسسه گواهی کننده (وجود حداقل دو سابقه کامل از انجام ممیزی، تصمیم گیری وصدور گواهینامه ایزو ۲۰۰۸-۹۰۰۱ ضروری است)

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.