سرویس: اجتماعی 16:30 - سه شنبه 16 مرداد 1397

حکایتی از شرقی ترین خبرنگاران اصفهان؛

خبرنگاری در مزرعه کشاورزی/ خوب بود لنز دوربین ارشاد، خبرنگاران شهرستانی را هم می دید

۱۷مرداد هر سال بهانه ای است تا به جامعه خبری کشور خدا قوت و دست مریزاد بگوییم؛ به کسانی که برایشان فرقی ندارد دیده شوند یا از دیده ها پنهان بمانند بلکه افتخارشان لبخندی بر لبان مردم است.

به گزارش اصفهان شرق، در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

۱۷مرداد هر سال بهانه ای است تا به جامعه خبری کشور خدا قوت و دست مریزاد بگوییم؛ به کسانی که برایشان فرقی ندارد دیده شوند یا از دیده ها پنهان بمانند بلکه افتخارشان لبخندی بر لبان مردمی است که قلم را پاس داشته و برایش ارزش جاودان قائل می شوند.

خبرنگار در هر مرحله و مقامى که باشند بايد به خير و مصلحت جامعه ايمان کامل داشته باشند و برای تأمين منافع اجتماعی گامی سودمند بردارد.

در قرآن کریم می خوانیم: «اگر فاسقی برایتان خبری آورد، بدون تحقیق حرفش را نپذیرید» و به این واسطه وجود خبرنگاران با تجربه و متعهد بیش از پیش در همه مناطق احساس می شود زیرا خبر باید با صراحت و روشنی و به دور از ابهام و کنایه به دست مخاطب برسد و بتواند گرهی از مشکلات را باز کند.

خبرنگار باید با بهره گیری از کلام ائمه، جز حق نگوید و از ملامت هیچ ملامت گری نهراسد و اگاهانه و با تجربه در حوزه خبر حضور یابد تا بتوان درد دل مردم را به مقامات بالا انتقال دهند، آن هم در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار و فعالیت خود هستند و گاها با ورود نا آگاهانه به شبکه های مجازی خود را استاد خبرسان می دانند.

IMG18172711

متأسفانه اکنون شاهد مهجوریت حرفه خبرنگاری در شرق اصفهان و بی حامی ماندن رسانه‌ای هستیم که با مشکلات بسیار سعی در انعکاس صدای مردم دارند و شایسته است به میمنت روز خبرنگار از امسال شاهد تغییر روند در تفقد و دلجویی مسئولان از رسانه‌های زحمتکش و مردمی این دیار باشیم و مدیران متولی فرهنگ و ارشاد هم نگاه ویژه‌ای به حمایت از رسانه‌های این منطقه بحرانی داشته باشند تا این رسانه‌ها بتوانند با انعکاس دقیق مشکلات از شدت مصیبت مردمان رنجدیده این منطقه بکاهند.

نازیباست که پیش‌کسوتان رسانه‌ای شرق اصفهان که سالها پیش با امکانات کم خبرنگاران صدا و سیما بوده اند در این روز از دید مسئولین ناپیدا شوند و کسی سراغی از آن‌ها نگیرد و حتی شاخه گلی را هم از آن‌ها دریغ کنند.

جا دارد توجهی بیشتر و عنایتی ویژه به رسانه‌ها و خبرنگاران شرق شود که در موقعیتی به‌مراتب تنگ‌تر و بحرانی‌تر و با امکانات محدودتر به مجاهده در مسیر حل چالش‌های بزرگ این منطقه می‌پردازند.

کجای دنیا چنین دیده‌اید یا در کدام صنف دیگر این مملکت مشاهده کردید که بدون امنیت شغلی و بیمه مشخص و سابقه کار نامعلوم، عده‌ای بیایند تن به کاری سخت و دقیق و طاقت‌فرسا بدهند و گاهی شبانه‌روزی زندگی و تفریح خود را فدا کنند و کاری تخصصی و فنی ارائه دهند و در برابر این کار مهم و حساس و حیاتی به حداقل‌ها قناعت کنند، دائم استرس بکشند و شب‌ها خواب خبرهای ننوشته دم صبحشان را ببینند و همه را بزرگ کنند تا خودشان فنا شوند.

*خبرهایم با بوی گندم پاییزی و عرق جبین بچه کشاورزان شرق اصفهانی اغشته شده است

غلامرضا قدرتی و عقیل قدرتی خبرنگاران جوان اصفهان شرق، افتخار می کنند که کشاورزان خبرنگار هستند و توانسته اند طی دو سال اخیر، با شناخت مشکلات مردم، قلم را به جوهر عمل زند و روایت محرومیت منطقه را به روی سایت بیاورند.

یکی از این خبرنگار جوان گفت: گاهی در زمان هایی که آب بر سر زمین می گذاشتم، در فاصله آبیاری کرت ها، خبری از تصادفی به من می رسید و خیلی سریع با دوچرخه و گاها موتور به سر صحنه می رفتم تا بتوانم اگر خطر ایجاد شده از کاستی مسئولان و بدی جاده باشد،  انعکاس بدهم ولیکن اینجا باید رزومه کامل از خود بدهی تا مسئولان و گاها مردم با خبرنگار همکاری کنند و دست یاری دهند.

غلامرضا قدرتی از علاقه اش به حرفه خبر اینگونه مطرح کرد: تایپ کردن خبر با دستانی که به واسطه بیل زدن پینه بسته است و چشمانی که در هنگام درو محصول، با گرد و خاک آسیب می بیند، با علاقه و شوق خبرنگاری محقق می شود و این درحالی است که من به واسطه علاقه از سختی ها عبور کرده ام ولی گاها دوست دارم تا ارشاد شهرستان اصفهان نیز، من را به عنوان یک خبرنگار بشناسد و در کنار صدها خبرنگاری که هرسال برایشان جشن روز خبرنگار می گیرد، نامی از خبرنگاران مناطق محروم هم بیاورد.

IMG_1920

خبرنگار اصفهان شرق در شاهتور از مشکلات این حرفه و بعد مسافت بخش های شرق اصفهان تا مرکز شهر اصفهان سخن گفت و خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل مسافت بالا و هزینه های رفت و آمد، خبرنگاران حاضر در مناطق محروم از کلاس ها و دوره های خبرنگاری حضوری بی بهره اند و علی رغم تلاش مدیر مسئولان « پایگاه خبری اصفهان شرق» در ویرایش خبر، به دلیل نداشتن اعتبار کافی این رسانه ها، نمی توان درکلاس های تخصصی حضور یافت و این کاستی کار خبری و نداشتن قلم تخصصی در مناطق محروم است.

*لبخند مردم محروم بخش بن رود، زیباترین هدیه برای من است

حسنعلی قطبی ورزنه از جمله خبرنگاران فعال اصفهان شرق است که دلسوزانه در انعکاس اخبار منطقه قلم می زند و قدم بر میدارد.

وی با اشاره به اینکه مردم پشتوانه خوبی برای خبرنگار هستند، گفت: خدا را شکر می کنم که مردم و مسئولان خوبی در ورزنه حضور دارند که همیشه با تشویق من، مرا در ماندن این شغل ثابت قدم کرده اند. اگر از سختی ها بگویم، گاها برخی مناسبت ها را به تصویر می کشیم ولی متاسفانه علی رغم اینکه مردم در انتظار پخش مراسم از صدا و سیما هستند، گاها به دلایلی که جرئی از قوانین آنها مطرح می شود، برنامه از تلوزیون پخش نمی شود.

مردم شهرهای کوچک انتظارشان این است که اکثر مناسبت های مهم آنها از سیما پخش شود تا به این واسطه شهر و پتانسیل بالای شهری را به دیگران نشان دهند.

این یکی از مشکلاتی است که گاها من را شرمنده مردم می کند و سوال می کنند که به چه دلیل فیلم و مناسبت از سیما پخش نشد ولی همیشه تابع قوانین کاری بوده ام و در این مسیر با توکل به خدا، هیچ گاه از مسیر قانونی خبر و عکاسی خارج نشده ام.

IMG_1894

قطبی از بهترین خاطراتش این گونه بازگو کرد: در مراسم تشییع شهدای گمنام شهر ورزنه که سال برگزار شد، زمانی که با سرعت برای ثبت لحظه تشییع شهدای گمنام، قصد رفتن به بالای بلندی را داشتم، با شدت و در حالی که دوربین فیلم برداری و عکاسی همزمان در دستم بود، به پایین پرتاب شدم ولی از عشق شهدا و یاری آنها، آسیب جدی به من وارد نشد تا اینکه بعد از اتمام مراسم، تازه فهیدم چه اتفاقی بر سرم آمده و درد سراسر وجودم را فرا گرفته بود.

آنچه این خاطره را برایم جاودان ساخت، عشقی بود که در آن روز همه مردم با آن روبه رو شدند و آن عشق چیزی جز ارادت به شهدا نبود. شهدا و عشقشان باعث شد تا من درد را احساس نکرده و تا پایان مراسم با شهدا سپری کنم.

وی از نبود دفتر خبری مجهز، نداشتن دوربین و عدم پشتیبانی کامل از طرف برخی مسئولان، به عنوان بخشی از مشکلات اشاره کرد.

*خبرنگاری که دستش در جبهه جا ماند

خبرنگار پیشکسوت منطقه حسینعلی شفیعی حسن آبادی جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی که سالیان متمادی با وجود کمبود امکانات در منطقه محروم جرقویه علیا از سال 61 به حرفه خبرنگاری مشغول بود.

DSC00795-340x354

وی که یک دستش را در دوران دفاع مقدس از دست داده است، از مشکلات خبرنگاری این گونه اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۰ که بنده کار می کردم خبرنگاری کار بسیار سختی بود ولی امروزه با وجود اینترنت و وسایل ارتباط جمعی فرستادن خبر راحتر و با سرعت بیشتری انجام می شود و مشکلات الحمد الله تا حدی برطرف شده است.

خبرنگاران باید مورد حمایت مسئولان و مردم از نظر مادی و معنوی قرار گیرند تا بتوانند وظیفه خود را به طور احسن انجام دهند و امکانات لازم را در اختیار انها قرار دهند.

*خبرنگاری در مناطق محروم با هزاران دغدغه

محمد محمودی هرندی از خبرنگاران پیشکسوت شرق اصفهان است که با پشتکار بسیار وعلی رغم برخی عدم حمایت ها، هنوز با پشتکار بالا در جایگاه خبرنگاری حاضر است.

وی با اشاره به اینکه گاها برخی اخبار حقیقت است ولی نمی شود آنرا بازگو کرد، خاطرنشان کرد: مردم همیشه قابل احترام هستند، باید حقایق به آنها بازگو شود. شکی نیست که بصیرت و آگاهی و شعور مردمی به خصوص درایران اسلامی که مردم آزاد اندیش هستند و بیشتر برای بیان حقایق فضا دارند، بسیار بالاست. آنها خود بهترین قضاوت کنندگان هستند و نقد و بررسی باید با بیان حقایق و دادن اطلاعات درست به آنان آغازشود. بسیاری از مواقع خیانت برخی از افراد انسان نما باعث ضربه و لطمه ی انسانی است و سانسور خبری را کمتر می پسندند و باید حقایق گفته شود تا مردم خود به قضاوت بپردازند.

J

مدیر وبلاگ سیمای هرند، از برخی عدم حمایت ها گله داشت و گفت: کلیه ی رسانه های جمعی باید به رسالت خبرنگاری احترام بگذارند و با تحویل کارت خبری، ازخبرنگار و فعالیت خبری وی حمایت همه جانبه داشته باشند تا شخص خبرنگار بدون دغدغه بتوانند به رسالت خویش عمل کنند. زمانی که خبرنگاری از سوی شخص یا اشخاص به خاطر اینکه متضرر شده و مردم از خطای آنها مطلع می شوند، شخص خبرنگار را تهدید می کنند، چگونه باید انتظار داشت که او به رسالت واقعی خویش عمل کند و در ارسال خبر، جوانب حق را دنبال کند. وقتی گزارش و عکسی ازفعالیت خلافی شخص یا شرکتی تهیه می شود و خبرنگار با انواع و اقسام تهدیدها ، روبرو می شود ، نباید انتظار زیادی از انعکاس اخبار و اطلاعات صحیح و کامل داشت و دولت و نظام باید با تمام توان از فعالیت خبرنگاران دفاع و حمایت کند.

 

*قلم معلم خبرنگار در کویر گرمی بخشید ولی دیده نشد

احمد صادقی از جمله پیشکسوتان خبری در سایت است که از ابتدای تولد اصفهان شرق، به صورت شبانه روزی برای مردم قلم زد ولی گاها کسی حرکت پرتوان قلم، این خبرنگار معلم را ندید و شاید آنچنان که شایسته این معلم بود، کسی روز خبرنگار را به وی تبریک نگفت.

وی بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می کند و در این گفتگو از سختی و مشقت کارش این گونه گفت: بخش جرقویه علیا دارای روستاهای بسیار با فاصله زیاد از همدیگر است و این عاملی مهم در عدم پوشش رسانه ای کامل از همه مناطق کویر است.

صادقی افزود: گاها وقتی خبری با مشقت زیاد کار می شود، شهری ها با نگاه اخبار پیش پا افتاده به آن نگاه می کنند و بارها دیده ام که خبر را به سخره می گیرند ولیکن باید گفت، خبرنگار نیاز مردم بخش را می داند و هدفش قلم زدن برای رفع نیاز مردم است و خوشحالی مردم برایش هدیه ای بزرگ است.

وی بیان کرد: گاها برخی مردم روستاهای جرقویه علیا به من می گویند چون حسن آبادی هستی، خبر روستای ما را انعکاس نمی دهی ولیکن در این مصاحبه به همه مردم می گویم که اگر امکانات رفت و آمد برایم فراهم شود برای من همه روستاهای جرقویه مهم و دوست داشتنی است و رسالتم را به نحو احسنت به یاری خدا انجام می دهم.

صادقی از نبود امکانات کافی، نظیر دوربین و حتی یک ریکورد برای ضبط صدا به عنوان مشکلات این حرفه در مناطق محروم سخن گفت و تصریح کرد: متاسفانه برای مسئولان ارشاد، فقط سایت های خبری بزرگ و مطرح ملاک است و علی رغم تلاش شبانه روزی خبرنگاران پایگاه های خبری تحلیلی شهرستانی، متاسفانه بی مهری مسئولان قرار می گیرد.

و من یک خبرنگارام زیرا…

پای خود را جایی پایین آوری که مردم آن دیار فقط و فقط از صحنه ی تلویزیون، موج رادیو و یا روزنامه خبر را می دانند و نمی دانند که در پشت این خبر قلمی با فکر اندیشمندانه ای آمیخته شده، تا ببینی آنچه را که ندیده بودی.

چقدر سخت است… اگر بگویم خبرنگارم، فاصله می گیرند تا نکند دکمه ی پیراهنشان را جا به جا بسته اند و تو انعکاس دهی.

گاها اگر بگویی اهل قلم، اگر خطری برایشان باشد و سیاست رسانه ای ات با آنها جور در نمی آید، جوهر قلمت را خالی می کنند، اگر هم کارشان گیر کرد و خبرنگار اسم و رسم دار پیدا نکردند  دستت را می گیرند و می گویند خبر بنویس و تحویلت می گیرند.

همه ی اینها سخت است اگر کسی نفهمد ۱۷ مرداد روز آنهایی است که برای اینکه تو نگویی اینها سانسور است از جانشان گذشتند و تو دنباله روی راه آنها هستی.

کاش می فهمیدند که تو در پنهان خود، سوگند معرفت و راستگویی خورده ای تا نکند قلمت بلغزد و پایت لنگ بخورد.

چقدر آسان می شود اگر چقدر سخت ها در آیینه ی همدلی ها معکوس می شد.

سایت خبری تحلیلی اصفهان شرق نهایت تبریک و تشکر را از خبرنگاران فعال اصفهان شرق « پروانه شریفی از براآن شمالی، جمشید حسینی خبرنگار کوهپایه، محسن نادی خبرنگار جزه، یزدانی تنظیم خبر، جعفر جعفری هرند خبرنگار گروه ورزش، احمد صادقی از حسن آباد، غلامرضا و عقیل قدرتی از شاهتور، مصطفی مرادی خبرنگار اسبق اصفهان شرق و حسین امینی از هرند، علی عموحیدری از تودشک، سعید احسانی، حسن کاظم زاده و حسنعلی قطبی از ورزنه، علی دهقانی از مزرعه عرب، ولی الله عرب مختاری از نصرآباد، فاطمه معتمدی از محمد آباد جرقویه، علیرضا توکلی از اژیه، عباس جعفری از اژیه، امیرحسین محسنی اژیه خبرنگار اسبق اصفهان شرق و همچنین روح الله رفعتی پور، مهدی نجفی، فاطمه دانش پسند، محسن منصوری، و زهرا قربان از اهل قلمان فعال این رسانه» دارد.

گزارش از زهرا شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.